Welke wesp is dit?

Gestart door MarjoSmeets, juli 25, 2010, 15:52:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Ik weet het, het is een heel slechte foto, maar ik krijg er helaas geen betere gemaakt, omdat ze onder het overstekende dak zitten op zo'n 6 meter hoogte en het er donker is en ik er verder niet bij kan komen. Deze wespen hebben een nest onder ons dak in en ik zou graag willen weten welke wespen het zijn eer we besluiten wat we ermee gaan doen. 
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Harsbijtje


MarjoSmeets

Zeer toepasselijk!  ;D  Dank je wel!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

wilde

Helaas is de zwarttekening van het 1e tergiet niet zichtbaar. De tekening op de voorkant kop is vaag en er zijn enkele soorten die in aanmerking komen. Kenmerkende onderdelen ontbreken dus, zoals ook de geeltekening op de zijkanten van het pronotum. Zou misschien wel Duitse wesp kunnen zijn, maar voor mij onzeker.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

MarjoSmeets

Bedankt Albert. Jammer dat niet precies te zeggen is welke soort het is, maar het ziet er wel naar uit dat we beter niet zelf kunnen proberen om dat nest weg te krijgen. Als het op een andere plaats had gezeten, dan had het waarschijnlijk kunnen blijven, maar nu zit het waarschijnlijk een dunne gipsplaat verwijderd van onze slaapkamer en daar heb ik ze toch liever niet.  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

wilde

Als je zeker wilt weten welke wesp het is, vang er dan een paar met een netje. Dan kun je met enig beleid betere foto's maken, eventueel van een dode wesp.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

MarjoSmeets

Het probleem is, dat ze zo hoog onder het dak in zitten en om op een ladder te gaan staan op wat wespen bij het nest weg te vangen lijkt me toch niet zo'n goed idee. Ze vliegen ook alleen maar hoog. Ik zie ze nooit naar beneden komen vliegen, of van beneden af naar het nest gaan. Ik ben er al op aan het hopen dat er eens een paar dood neervallen, net als de hommeltjes die ik precies op de aanvliegroute van hun nest, dood op de grond zag liggen. Maar zo'n nest, als dat er eenmaal zit, blijven die wespen daar dan altijd komen, of is het na één seizoen voorbij? Bedankt in elk geval voor de tip Albert!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

wilde

Het is na het seizoen voorbij. Een overwinterde jonge koningin zoekt in het voorjaar een geschikte nestelplaats. Dat zou toevallig dezelfde plek kunnen zijn, want die was immers geschikt, maar de kans daarop is niet zo groot.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

MarjoSmeets

Oké, dan zouden we dus in de winter het lege nest weg kunnen halen en het gat onder het dak dicht maken? Voor mijn part mogen ze dan nu daar blijven zitten, ook al omdat ze alleen maar daarboven vliegen. Zolang ze ons op het terras of in de slaapkamer niet komen lastigvallen!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Inmiddels zijn we er dus achter dat dit inderdaad een nest is van Vespula germanica. Helaas zijn ze niet van onze slaapkamer weggebleven. Er moet ergens een klein gaatje zitten waardoor er regelmatig eentje de weg naar binnen vindt en vervolgens probeert er via het gesloten of van een hor voorzien raam weer uit te komen, met het gevolg dat wij inmiddels al zo'n 60 lijkjes hebben kunnen opruimen, omdat ze van uitputting dood neervallen. Het raam zit zo'n 30cm onder het nest en ze zien daar dus waarschijnlijk hun collega's vliegen en proberen er weer bij te komen en hun werk te doen. Het grote aantal lijkjes brengt mij dus op de vraag uit hoeveel exemplaren zo'n nest normaal bestaat en hoe groot zo'n ding is. Als ik zie dat wij al zeker 60 doden hebben en het nog steeds ontzettend druk is bij het nest, dan moet zo'n volk toch aardig groot zijn.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

jack_windig

In het nest zijn vele malen meer dan 60 dieren. Wij hadden een soortgelijk probleem met een nest van de gewone wesp, en hebben uiteindelijk meerdere duizenden in een slaapkamer moeten verwijderen (gewoon met de stofzuiger).

MarjoSmeets

Zoooo  :rolleye:  dan ben ik blij dat het maar die "paar" zijn, die het gaatje naar onze slaapkamer hebben gevonden en dat ze meestal in no-time erbij neervallen. Ik heb er wel een paar zien vliegen door de kamer, maar dat was maar heel even en dan gingen ze ergens zitten er waren al zo versuft dat ze heel makkelijk te doden waren. Als ik dat gaatje maar kon vinden dan was het verder geen probleem, wat mij betreft kunnen ze buiten hun gang gaan.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo