Sperwer in de aanval

Gestart door rrrrr, juli 24, 2010, 17:03:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

rrrrr

Al geruime tijd hebben wij een mannnetje sperwer in en rond onze tuin (zie ook sperwervraagje/story).
Vandaag sta ik in de tuin (nietsvermoedend) jonge pimpel- en koolmezen (en twee jonge grote bonte spechten) op de foto te zetten toen ik alarmsignalen hoorde.
Ik kijk omhoog en zie een bekend silhouet boven de buurt zweven. Hij is er weer: "mijn mannetje".
Ik richt de teletoeter en probeer hem scherp in beeld te krijgen. Ondanks mijn nieuwe zeer snelle lens lukt dat niet.
Intussen alvast wel begonnen met opnames maken. Je kunt de autofocus horen zoeven. Nog steeds niet scherp. Waar is't 'ie nou? ? ?
Binnen 6 meter dus.
Even een glimp van een scherp afzwaaiende vogel die snel door de struiken schiet......
Weg.
Moment voorbij.
Kippenvel.
Snel kijken of er wat gelukt is van de foto's.
Dit was de beste.
Tjonge, wat een moment.........

Hij heeft mij niet gezien totdat hij op een paar meter afstand van mij af was en toen brak hij de aanval af. Ik stond de hele tijd volkomen zichtbaar opgesteld. Ik zie hem, hij ziet alleen de prooi blijkbaar (tot het laatste moment).

Rob

DuDe

Gaaf hoor. Lijkt wel of hij jou moet hebben!
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

BramtK

Hij is geringd. Ga je 'm aflezen? ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

rrrrr

Deze ken ik al........(en ik denk veel van jullie ook inmiddels).
Achteraf bezien is hij mij op zo'n 4 meter gepasseerd. En nog steeds niet scherp genoeg om de ring af te lezen.....
Soms zit het mee, soms tegen... ;D

Rob

keesschreven

Maar dit kan niet 'jouw mannetje' zijn, de kleur van het kleed en de ogen is heel anders. Ik denk eerder een jong van dit jaar. Maar die zijn jouw ook bekend. Welke van de vier van de foto (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=97960.0;attach=288049;image) zal het zijn?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

rrrrr

Breekt nou mijn klomp...........
Je hebt gelijk. Andere kleur.
Nog niet gezien (Ik had eerlijk gezegd nog niet verwacht dat die jongen al konden vliegen.....).
Kan ik nu 4 van die monstertjes in mijn tuin verwachten. Is mijn (zelf bedachte) opdracht een tikkie lastiger geworden.
Nou Kees, je wordt bedankt hoor  ;D .
Werk aan de winkel.
Ik stuur deze foto even door naar de vermoedelijke ringer.

Rob

BramtK

Is inderdaad een 1kj, vandaar mijn opmerking.
Groeten,

Bram ter Keurs

rrrrr

Ja, die snap ik nu (pas  ::) ).
Sorry........

Rob

heuvelsdoorn

Een zelfde ervaring, (met buizerd) met vrijwel hetzelfde verloop(ik zie hem,hij komt op me af,hij valt aan,snel een foto,toch maar even bukken en weg is hij.).

Gr. Gerard
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

rrrrr

wittemus

Citaat van: rrrrr op juli 24, 2010, 22:08:01 PM
Nog niet gezien (Ik had eerlijk gezegd nog niet verwacht dat die jongen al konden vliegen.....).
Kan ik nu 4 van die monstertjes in mijn tuin verwachten. Is mijn (zelf bedachte) opdracht een tikkie lastiger geworden.

:duim:
Lachen !!
8)
Nog even Rob en je kunt er een blog over beginnen  ;)

Vriendelijke groet,

Liset Karman
Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

wittemus

Citaat van: heuvelsdoorn op juli 25, 2010, 10:44:58 AM
Een zelfde ervaring, (met buizerd) met vrijwel hetzelfde verloop(ik zie hem,hij komt op me af,hij valt aan,snel een foto,toch maar even bukken en weg is hij.).

Gr. Gerard

O ja ! Zo heb ik een filmpje van een Ransuil.
Alleen bleek die ziek te zijn (wat zoekt die anders overdag), zij of hij kwam bij ons om de rust. (De dierenarts heeft het dier in laten slapen.)

Ik dacht ook dat ze/he mij moest hebben. Ben toch blijven "draaien", maar wel erg bibberig en flink er naast zitten filmen  8)

Vriendelijke groet,

Liset Karman
Stichting Witte Mus
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

rrrrr

Citaat van: wittemus op juli 25, 2010, 17:24:48 PM
Citaat van: rrrrr op juli 24, 2010, 22:08:01 PM

:duim:
Lachen !!
8)
Nog even Rob en je kunt er een blog over beginnen  ;)

Vriendelijke groet,

Liset Karman
Stichting Witte Mus

Blog? geen idee wat dat is (echt niet).......en ik heb het vast te druk (en zo niet: dan toch  ;D )
6 ringen in de gaten houden. 1 volwassen sperwer, 4 jongen, 1 pimpelmees.
Pfoei.....

Rob

wittemus

Blog is bv zo'n ding als ondergetekende over huismussen doet op het gratis door natuurlog aangeboden:
http://wittemus.natuurlog.nl
Stichting Witte Mus

rrrrr

Ah, dan heb je een website nodig of zoiets.......
Nog minder tijd.

Rob

wittemus

Het is een kant-en-klare "website", waar je alles dat je tot nu toe in diverse topics op waarneming.nl schrijft, in een lang "dagboek" met foto's gezet kan worden.
Als je wilt; ook met commentaren van anderen.

Maar het hoeft niet hoor.
8)
Het is een mogelijkheid voor wat een interessant vervolg-verhaal kan zijn. En dat is het jouwe. (Vind ik)

vriendelijke groet,

Liset Karman
Stichting Witte Mus
Stichting Witte Mus

rrrrr

Soms ben ik een beetje conservatief en om nu een digitaal dagboek bij te gaan houden is mij net weer een stapje te ver.
Ik houd het voorlopig nog maar even bij waarneming.nl.

Rob

aweggens

Scherp of geen scherpe foto, dit is een foto waar iedere fotograaf of vogelaar (combi kan ook natuurlijk) kippevel van krijgt.

Superfoto!!!! trouwens doordat hij onscherp vindt ik hem veel mooier.. pure aktie!!

Groet,

Albert
Met vriendelijke groet,

Albert

rrrrr

Deze jonge vogel heeft (nu al) een standaard aanvalspatroon. Ik heb hem al een paar keer uit dezelfde hoek zien aankomen. Vanuit het noorden, vanachter de bomenrij en tussen de huizen door.
De mussen weten het inmiddels ook.
1 Wachtpost boven in de boom en de rest aan het voer. Hij heeft tot nu toe steeds pech gehad met zijn aanvallen.

Ik kies nu een andere positie met de camera en dan maar wachten.....
Meestal komt 'ie even buurten als ik net weer binnen ben. Heeft 'ie mij vast gezien en gewacht op zijn ultieme moment. ;D
Ik blijf proberen, zeker met de vakantie voor de deur. Moet een keer lukken, die scherpe foto.
Maar eerlijk is eerlijk: dit was op zich al een prima evenement om eens mee te maken.

Rob

aweggens

Mischien een idee om een camopak aan te schaffen bij de dumpstore of in een tentje te gaan zitten
Met vriendelijke groet,

Albert

rrrrr

Citaat van: rrrrr op juli 24, 2010, 17:03:28 PM

Hij heeft mij niet gezien totdat hij op een paar meter afstand van mij af was en toen brak hij de aanval af. Ik stond de hele tijd volkomen zichtbaar opgesteld. Ik zie hem, hij ziet alleen de prooi blijkbaar (tot het laatste moment).

Rob

Lijkt mij nog niet nodig zoals ik al geschreven heb.
Wel overwogen maar zo'n enorme vogelaar ben ik niet. Ik moet het van toevalstreffers hebben. Wel zo leuk als het dan lukt.

Rob

Marije

ik heb een keer een tip gekregen van een ervaren fotograaf om een groen zonnehoedje op  te zetten.
Op het moment dat de vogel in de buurt is, moet je het hoedje iets naar voren zetten, zodat hij jouw ogen niet kan zien. Want het schijnt dat ze daar van schrikken

Hij had een ervaring met het fotograferen van een groene specht. Elke keer als hij achter de camera zat met zijn hoofd was er niks aan de hand. Maar zodra hij er even naast keek, was de specht gevlogen. Hij heeft met dit simpele hoedentrucje nu hele goede ervaringen.

BramtK

Grappige tip Marije, hoeveel vogelaars kennen niet dat verschijnsel dat wanneer je een vogel net in de kijker hebt, die meteen wegvliegt. Ik denk dat vogels bang zijn voor twee van die glanzende 'oogbollen' die op hen worden gefocust.

Ps. Volgens mij ben je al flink op weg om juist wel zo'n 'enorme vogelaar' te worden, Rob. Wat mij betreft gaat het niet om de lengte van je levenslijst of wat dan ook, maar de bijzonderheid van de waarnemingen die je verricht. En jij verricht volgens mij toch aardig bijzondere waarnemingen.
Groeten,

Bram ter Keurs

rrrrr

Ik ga inderdaad niet voor een "lange levenslijst". Dat boeit mij niet zo. Ik gebruik onze (kleine) tuin om lekker te ontspannen en zie dan van alles. Grote bonte spechten met jongen, sperwers, noem maar op.....Zelfs de gedragingen van "standaard" vogeltjes zijn schitterend om te zien.
Libellen, juffers, nachtvlinders, micro's, spinnen. Er is van alles en meer.

Weg met de stress en ondertussen kijken (én zien) en dan de diverse fora van waarneming.nl inzetten om kennis te vergroten (die dan automatisch gedeeld wordt met andere deelnemers).

Gaat allemaal vanzelf.
Heerlijk rustig.

Rob

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

rrrrr

Vanmorgen vroeg eerst 1 op het dak van de buren gezien. Geen camera klaar dus geen foto. Jong beest, dat was duidelijk.
Maar toen een paar uur later:

Was er weer één...en dit was een Zij.
Sta ik nietsvermoedend in de tuin een ?tjiftjaf? (moet ik nog uitzoeken) op de foto te zetten, knalt vanuit het noorden tussen de huizen door een sperwer de tuin in. 6 meter van mij af. Een eerste jaars en nu al groter dan "het mannetje wat hier standaard rondvliegt".
WAT EEN BEEST.
Zij dook met een rotgang de kamperfoelie IN en op bijgaande foto zie je net het vertrek uit het struweel. Helaas niet scherp, de foto hierna (5 beeldjes per seconde) was een scherpe opname van de kamperfoelie zonder sperwer...Jammer....
Daarna nog even duidelijk gezien OP de kamperfoelie en de garage en dat was het. Geen bewijsplaatje.

Toen de tjiftjaf maar op de foto gezet, want die zat er nog......verstijfd van angst met de losse veren van een overhaast vertrek er nog naast (zie rechts achter de ?tjif?)
De rest was vertrokken.

Wordt wellicht vervolgd.

Rob

Edit: de tjif is een tuinfluiter.....

rrrrr

Het vervolg......
Zie ik een een paar blokken verderop een ekster (waarschijnlijk 1 van de 4 jongen op de buurt) uit de lucht vallen met de vleugels op vol vermogen......Dat is eentje met haast........
Een bruine schicht er achteraan......

Ik het huis in voor de camera: er is aktie op de buurt.
'k Kom weer buiten, vliegt er een ware armada over mij heen. Drie andere eksters en een handvol kauwtjes en allemaal in dezelfde richting. Daar klinkt even later een hoop misbaar. Veel beweging tussen de bomen. Gekrijs van de eksters en "keffende" kauwtjes.
Iets bruins komt op mij af, achtervolgd door een wolk zwart spul........
De sperwer heeft het beoogde slachtoffer moeten laten gaan en is nu zelf aan de beurt.
Camera omhoog gericht. Bijna recht tegen de zon in (weliswaar een beetje bedekt door wat wolken) maar slecht zicht.
Waar is't 'ie nou?
Recht boven mij!! Geen tijd voor belichtingscompensatie. Knippen maar........

En dit is het geworden, 1 van de 2 snoeischerpe foto's.
Ik denk een jong vrouwtje.
Wat denken jullie?

Rob

wittemus

Prachtige foto Rob !  O0

Geen idee of het een vrouwtje is of een jong mannetje of vrouwtje.
Het verenkleed ziet er in elk geval helemaal vers uit.

Kan je wel wat akeligs vertellen over kauwen en sperwers.
Jaren geleden hadden we ons eerste vrouwtje sperwer op het erf.
Op een dag, om een of andere vage reden, bleef zij vlak bij de mussen in de struiken zitten. Op een stronk die er toen nog stond.
Wij hadden er dikke pret om; die sperwer maakte het zich wel erg gemakkelijk daar, zo tussen de mussen te gaan zitten.

Toen ik naar haar toe ging, omdat ze wel erg lang bleef zitten, bleek dat ze bijna niet meer wilde vliegen. Ze vluchtte uiteindelijk toch voor mijn nadering, maar kwam niet zo heel ver. Blijkbaar wilde ze de tuin niet uit. Maar er was ook wat raars te zien; er bungelde een pootje bij. Waar ze niet op kon staan.
Gebroken.
Ik had geen idee wat te doen met haar. ("Onze eerste sperwer gewond, wat nu ?")
Die avond tegen schemering, hoorden we een heleboel lawaai van kauwen in de tuin.
Die hebben wel vaker ruzie dus ik liet het begaan. Maar het duurde maar en het duurde maar, dus ging ik er heen om een einde aan hun gekeet te maken.
Ksssst weg kauwen. Ophoepelen nu.
En wat achterbleef, helemaal weg gekropen tussen de schutting, om zichzelf te redden van de haksnavels van de kauwen, lag de sperwer. Dood. Wat heb ik me rot gevoeld dat ik niet eerder naar buiten was gegaan om te kijken wat er aan de hand was. Dat ik niet eerder aan de sperwer had gedacht.

Jaren later was er een ransuil ziek. Die hebben we absoluut NIET aan de kauwen over gelaten. We waren niet op tijd om de ransuil te redden, maar ze heeft wel een rustige dood gehad.

Unlike the sparrowhawk.
Maar ja. We kwamen uit Amsterdam. De Pijp zelfs. Wat wisten wij nou ..
:-\

(Gelukkig gaat het tegenwoordig HEEEEL anders hier.)

Vriendelijke groet,
Liset Karman
Stichting Witte Mus
Stichting Witte Mus

rrrrr

Klinkt een beetje als: pakken of gepakt worden.
Leeuwen en buffels in Afrika doen ook dat soort dingen.
"Als je deze laat leven gaat 'ie achter jouw aan als hij groot (of gezond) is........"

Rob

BramtK

Over jouw foto, Rob: Lijkt me so wie so en vogel van dit jaar (1kj dus) vanwege de dikke en wat onregelmatige bandering op de buik en borst. Man of vrouw is heel moeilijk te zeggen, ik denk aan vrouw, maar kan weinig vertellen over het waarom.
Groeten,

Bram ter Keurs