Zompsprinkhaan?

Gestart door Libelleke, juli 22, 2010, 23:37:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Libelleke

Beste kenners,

Vanavond (na aanschaf van de veldgids onlangs) maar eens een poging gewaagd om op geluid wat Sprinkhanen te herkennen.
Da's nog geen gemakkelijke materie.....
Er zaten maar weinig roepende exx. helaas, maar bijgevoegde piet riep gelukkig wel.
Klopt het dat dit een Zompsprinkhaan is?
Als ik in de veldgids kijk dan kloppen volgens mij het halsschild, donkere knie en de korte vleugel wel voor Zomp. Is het sonogram/waveform doorslaggevend, of was de foto dat eigenlijk al bij deze soort?
Waarneming komt van de Strabrechtse Heide.

Groet,

Robert
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

Wim Bakker

CiteerVanavond (na aanschaf van de veldgids onlangs) maar eens een poging gewaagd om op geluid wat Sprinkhanen te herkennen.
Als ik je bonuspunten had kunnen geven dan had ik dat nu gedaan...  :duim:

CiteerDa's nog geen gemakkelijke materie.....
Wie zei dat dat makkelijk was?  Je bent trouwens met een moeilijke soort begonnen...

CiteerAls ik in de veldgids kijk dan kloppen volgens mij het halsschild, donkere knie en de korte vleugel wel voor Zomp.
Deze kenmerken passen ook bij een ander springertje.  Welke kenmerken zijn specifiek voor de Zomp?

CiteerIs het sonogram/waveform doorslaggevend, of was de foto dat eigenlijk al bij deze soort?
Het sonogram is in dit geval niet doorslaggevend omdat die andere springer ook zo kan zingen. Eigenlijk kun je bij deze twee soorten niet op een enkel kenmerk afgaan en moet je het geheel bekijken.

Zet de kenmerken nog eens op een rij en vergelijk dan de Zomp met die andere springer.  Kom je er dan uit?
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Libelleke

Dag Wim,

De enige andere sprinkhaan met deze kenmerken (donkere knie, korte vleugels, zwak gegolfd halsschild) zou de Krasser kunnen zijn, maar daarvan zou de dwarsgleuf van het halsschild niet in het midden zitten van het halsschild. Bij deze zit die dwarsgleuf wel in het midden, dus ging ik richting Zomp.
Als je met die andere springer inderdaad Krasser bedoelt: ik wist niet dat die ook zo langzaam riepen.
Ik was met m'n sonogram puur afgegaan op het sonogram dat in de veldgids stond. Dat leek het meest op Zomp eigenlijk.
Maar, als de Krasser ook trager kan roepen, dan is dus eigenlijk het halsschildje hier doorslaggevend?
Of zie ik nog iets over het hoofd en is het tóch een Krasser....  :blink: .....zou ook zomaar kunnen, 't is allemaal nieuw en dus nog veel puzzelwerk (maar wel leuk puzzelwerk).

Groet,

Robert
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

Wim Bakker

Het halsschild is een lastig kenmerk. Als je vanaf de achterkant van de zijkielen meet (zie veldgids) dan zit de groef duidelijk achter het midden.

De zang is ook lastig. Een koude Krasser zingt langzamer dan een warme Krasser.

Een betrouwbaarder kenmerk is de lengte van de achtervleugel (tenzij je te maken hebt met langvleugelige exemplaren maar dat is in dit geval niet zo). Je hebt een mooie foto van de zijkant waarop je de achtervleugel wel kunt zien. Hier zijn ze kort en is het dus een Krasser.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Libelleke

Dag Wim,

Zeer leerzaam, dank voor de duidelijke uitleg !!
Geen idee ook dat "koude" en "warme" Krassers (en wrsch. sprinkhanen in het algemeen) ook nog een verschil in zang laten horen.
Maakt het er (wederom) niet gemakkelijker op  :blink:
Maar, we puzzelen vrolijk door....

Groet,

Robert
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\