Hoofdmenu

5 Grutto's

Gestart door Piter Anjema, april 16, 2005, 16:45:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Piter Anjema

Vanochtend even wezen eieren zoeken.

Resultaat

5 x een grutto ,waarvan 3 x 4 eieren en 2 x 3 eieren (tjonge ze blijven moeilijk te vinden)
2 x een kievit, waarvan 2 x 4 eieren

1 grutto bleef stijf op het nest zitten mooi gezicht.

Natuurlijk keurig netjes stokken omheen gezet.

In een gebied waar vorig jaar bijna geen grutto's zaten, toch een positief puntje.

jesse zwart

hoe werkt dat eigenlijk ? waar woon je, moet je je daarvoor aanmelden als vrijwillifer enz enz  
Jesse Zwart

Piter Anjema

Dan moet je je aansluiten bij een vogelwacht in de buurt.
Als het goed is doen die aan nazorg voor de weidevogels, als er tenminste weide gebied in de buurt is.
Dat kost meestal niks alleen voor een jaarlijks of maandelijks boekje, resultateboekje, betaal je ongeveer Euro 5,- en soms moet je de nazorgpas zelf betalen ?? Euro.
Dan wordt je ingedeelt op een rayon en daar mag je dan stokjes zetten, zodat de boer er omheen kan maaien etc. etc.

Als je onervaren bent zou ik met anderen meegaan die wel ervaren zijn, die kunnen je dan veel leren, want eieren vind je echt niet zomaar en je wilt niet op een nest stappen. Veel ervaren eierzoekers hebben dat wel eens gedaan (ik gelukkig nog nooit klopklop).

Ik zit in Friesland, ook in de rest van Nederland hebben ze toch wel veel behoefte aan nazorgers. Het is een leuke hobby en je ziet veel verschillende vogels. Bij ons in de buurt zitten veel: Kieviten, Grutto's, Tureluurs, Scholeksters, Wilde Eenden, Meerkoeten, Waterhoentjes en enkele Veldleeuwerikken, Slobeenden, Graspiepers, etc etc. het is altijd leuk om zo'n nestje te vinden en te beschermen.
Verder zie je veel Blauwe Kiekendieven, Buizerds, Meeuwsoorten, Gele en Witte kwikstaarten, Goud Plevieren, Wulpen, Watersnippen, Kuifeenden.
Is altijd afhankelijk van waar je zit.

succes.