problemen met determinatie van meeuwen?

Gestart door laatvlieger, augustus 15, 2006, 15:27:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Van de (redelijk) algemene soorten meeuwen die we in Nederland aan kunnen treffen zijn inmiddels soortbeschrijvingen gemaakt door Antonie Blom. Daarvoor hartelijk dank!

Deze zijn te vinden via deze pagina: http://waarneming.nl/soortenlijst.php?g=0 waarbij je op een soort kan klikken. Je komt dan eerst bij de waarnemingen terecht. Maar in dat scherm zit bovenaan ook een tab: "overzicht". Door hierop te klikken kom je in het soortoverzicht waar de beschrijving te vinden is.

Klik je bijvoorbeeld op "geelpootmeeuw" en dan op het tabje "overzicht", dan kom je in het soortoverzicht van de geelpootmeeuw: http://waarneming.nl/soort/info/250. Zie ook het familieoverzicht van de meeuwen: http://waarneming.nl/familie/view/113

Hebben jullie nog aanmerkingen meld ze dan s.v.p. even hier. Daarnaast zijn we nog op zoek naar meer mensen die eventueel een aantal soorten zouden willen beschrijven. We kunnen er geen geld o.i.d. voor bieden, aangezien alles door vrijwilligers wordt gedaan, maar wel naamsvermelding bij de soorttekst (niet verkeerd, bij één van de best bezochte natuursites van Nederland!).

Overigens als jullie nog foto´s hebben van specifieke leeftijdskleden of determinerende gedragingen van een soort, dan worden die ook erg gewaardeerd. De kwaliteit hoeft niet van topklasse te zijn, als het kenmerk er maar duidelijk op staat.

Alle soortteksten worden nog steeds aangepast, de meeste zijn ook nog niet compleet. Er komen ook nog steeds foto's bij. En ook de mogelijkheid om kenmerken te vergelijken zal nog worden uitgebreid. Dus hou deze overzichten in de gaten, bijvoorbeeld als je met een determinatieprobleem zit!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Ies Meulmeester

#1
Nog wat aanvullingen op je meeuwendeterminatie overzicht bij juv. Geelpootmeeuwen staartband loopt taps af. In vlucht een licht venster bij binnenste handpennen, die handpennen hebben een lichte binnenvlag en donkere buitenvlag. Tertials hebben in juv. kleed ook al een smalle lichte rand(loopt meestal niet helemaal door tot begin van de veer).

Adult geelpootmeeuw heeft een rode oogrand.

Groeten, Ies

Thijs Fijen

CiteerOverigens als jullie nog foto´s hebben van specifieke leeftijdskleden of determinerende gedragingen van een soort, dan worden die ook erg gewaardeerd. De kwaliteit hoeft niet van topklasse te zijn, als het kenmerk er maar duidelijk op staat.

Als je nog foto's van een Kleine Mantelmeeuw juveniel zoekt, die heb ik nog wel duidelijke liggen. Stuur maar een mailtje, of PB

Thijs
Thijs Fijen

laatvlieger

Ies, dank je wel! Ik zal eens kijken of ik dat er vandaag of morgen nog in kan verwerken.

Thijs, je hebt een PB. Dat soort foto´s kunnen we nog goed gebruiken inderdaad!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Bas vd Burg

Hoi Wouter

Misschien nog wat foto's toevoegen van juveniele Geelpootmeeuwen?? Maarten Wielstra heeft er (zoals je wel weet waarschijnlijk zie ook Meet & Greet www.birdclubkatwijk.nl). Veel foto's gemaakt van juveniele Geelpootmeeuwen de laatste weken

groetjes

Bas vd Burg
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

laatvlieger

Hoi Bas,

Ik zal Maarten inderdaad nog eens vragen. Inmiddels is hij zowat hofleverancier van al die meeuwen.. haha. Er staan al wel aardig wat plaatjes van 1kj op (juveniel is ook 1kj), maar dat zijn allemaal 1e winter beesten. Ik zal inderdaad eens aan Maarten vragen of hij ook nog echte juvenielen heeft.  Of misschien zijn er wat Zeeuwen die die plaatjes hebben? Daar zitten die geelpoten toch ook best veel?

groet,
Wouter
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Ies Meulmeester

Ha Wouter,

Ik heb 2 foto toegevoegt van juveniele Geelpootmeeuwen in vlucht, op de fotos zijn goede kenmerken als taps aflopende staartband en licht venster in binnenste handpennen goed te zien.

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=75873
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=75874

Groeten, Ies

laatvlieger

Ies,
Perfect! Dankjewel! Naar dat soort foto´s was ik inderdaad nog op zoek! Ik heb ze direct bij het soortoverzicht teogevoegd. De tekst verwerken gaat nog wat langer duren aangezien ik even 5 daagjes weg ben. Maar in ieder geval bedankt!
(Ook voor de andere vogelsoorten worden dergelijke foto´s erg gewaardeerd!)  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Antonie Blom

Nog even een vraag van mijn kant, op dit moment ben ik bezig met een literatuurstudie naar de Heuglins meeuw (ook voor het soortenoverzicht). Hiervoor gebruik ik het boek Gulls, van Helm uitgeverij en een artikel uit de laatste DBA. Mijn vraag is of mensen nog goede artikelen op het internet weten over deze soort, want het is echt ontzettend ingewikkeld.

P.S. aan Wouter - ik zal gelijk de Baltische mantelmeeuw ook meedoen.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

tekenaar

#9
CiteerMijn vraag is of mensen nog goede artikelen op het internet weten over deze soort, want het is echt ontzettend ingewikkeld.
Voor het geval je er niet bekend mee bent: er bestaat een grote database van wetenschappelijke artikelen over dieren. Hiermee kan je titels(verwijzingen) zoeken van artikelen die in de vakliteratuur zijn verschenen. Die database heet Zoological Record en wordt elke maand bijgewerkt. Omdat het maken van die database veel werk is, is het niet gratis. Het is zelfs erg duur. Zoological Record is dan ook niet even in te zien via internet. Wel is de database in te zien in diverse universiteitsbibliotheken. Het handigste is de digitale versie, die hebben ze in Wageningen, in de bieb van Naturalis en mischien ook in Amerstdam. Als je het vriendelijk vraagt maken de biebmedewerkers je wel wegwijs. Je kan via Zoological record zoeken op diersoort (gebruik de wetenschappelijke naam!) en geslacht.

De Naturalis bieb is verreweg het handigste want daar staat de grootste collectie wetenschappelijke dierenliteratuur van Nederland (en een van de grootste wereldwijd!). Grote kans dat ze de vakbladen hebben liggen die je via zoological record hebt gevonden. Die vaktijdschriften worden niet uitgeleend maar wel kan je tegen redelijk tarief kopieren wat je hebben wilt. Hebben ze het niet in Naturalis dan kunnen de biebmedewerkers uitzoeken of het elders in Nederland beschikbaar is. Toegang tot die bibliotheken en opzoeken in Zoological Record is gratis (even bellen of ze tijd hebben kan handig zijn).

Ervaring leert dat maximaal een derde deel van de bestaande vakliteratuur via internet te vinden is, vaak zelfs aanzienlijk minder.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jos Welbedacht

Eigenlijk zouden we zelf zoiets moeten maken, het lijkt me een geweldig idee om een echt goed online vogelboek te maken met z'n allen, in Engels en Nederlands. Waarneming.nl is daar wel zo'n beetje mee bezig, maar is naast vogelinfo ook een waarneming site, voor het grootste deel eigenlijk.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

RWester

CiteerNog even een vraag van mijn kant, op dit moment ben ik bezig met een literatuurstudie naar de Heuglins meeuw (ook voor het soortenoverzicht). Hiervoor gebruik ik het boek Gulls, van Helm uitgeverij en een artikel uit de laatste DBA. Mijn vraag is of mensen nog goede artikelen op het internet weten over deze soort, want het is echt ontzettend ingewikkeld.

P.S. aan Wouter - ik zal gelijk de Baltische mantelmeeuw ook meedoen.
Ga hier maar eens heen voor leuke weetjes

Ruud Altenburg Meeuwen in Amsterdam - site met en over determinatie van grotere meeuwen
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


ruud_altenburg

#12
Hallo Antonie,

ik heb een paar jaar geleden een artikeltje geschreven met Mars Muusse over de herkenning van 1kj grote meeuwen. Dat kun je van mijn site downloaden op het adres hierboven. Ik denk dat je aan de hand van dat artikel wellicht wat puntjes in je beschrijving kunt verbeteren. Bv het is echt een misconceptie dat een 1kj Geelpootmeeuw altijd een witte kop heeft. Dat is sterk afhankelijk van de tijd van het jaar.

Er is geen goede literatuur online beschikbaar over Heuglins Meeuw, tenminste als je zoekt naar websites met foto's en beschrijvingen. Mars heeft wel een artikel van Chris Gibbins online gezet dat je kunt downloaden op onze "echte" site Gull Research Organisation.

Het is een goed initiatief maar gezien de problematiek moet je niet de illusie hebben dat je deze soorten in een paar one-liners kunt beschrijven ;)

Groeten,

Ruud
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Antonie Blom

Ik was ook niet echt van plan om de Heuglins meeuw zomaar even te beschrijven, dat is op dit moment gewoon niet mogelijk. Ik ben al bezig met teksten te lezen en mijn tekst te schrijven, maar gelijk in het begin maak ik al duidelijk hoe vreselijk moeilijk het is om deze soort te determineren en telkens in de tekst laat ik dit ook terugkomen.

Wat betreft de opmekring over de lichte kop van de Geelpootmeeuw ben ik het geheel mee eens. Het punt is echter dat ik relatief korte stukjes moest schrijven in Jip-en-Janneke taal. Op dit moment heb ik te horen gekregen dat de teksten uitgebreider en met meer jargon mogen, dus heb ik mijn eigen uitgebreidde teksten opgestuurd naar Wouter.

In ieder geval een ieder bedankt voor de hulp (tot nu toe) met het aandragen van bronnen.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Jos Welbedacht

Zijn er geen plaatjes van adulte, dooie meeuwen, waarop hele vleugels (uitgestrekt) goed te zien zijn?
Puur om te leren.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

eline1234

#15
mochten deze foto's er inderdaad niet zijn, er spoelen de laatste tijd regelmatig meeuwen in redelijke conditie aan (westkapelle), wellicht dat ik hiervan iets op de foto kan krijgen aangezien ik daar toevallig woon. (mogen jullie hem wel determineren hoor) probleem is dan dat je alleen de meest algemene soorten krijgt, zilvers en kleine (grote) mantels...
dus anders zou je eerder moeten zoeken in collecties van musea of liefhebbers die een en ander opgezet hebben staan...
Eline

Jos Welbedacht

Lijkt me een goed idee.
Van dit soort plaatjes is denk ik meer te leren dan een boek waar alle kenmerken in staan.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Mars Muusse

Voor in de meeuwen ID map. Misschien een leuk plaatje zo, genomen in de haven van IJmuiden. Twee lokale soorten (1cy zilvermeeuw en 1cy kleine mantelmeeuw) en op de achtergrond een 1cy geelpootmeeuw (geringd in Italie).

Mars

Mars Muusse

En ook nog eentje om het verschil in staartpatroon the laten zien tussen geelpootmeeuw en zilvermeeuw. De geelpootmeeuw vrouw werd een week geleden geringd in Amsterdam, de oorspronkelijke broedkolonie is niet bekend.

Mars

Rinie van Reenen

Schitterende vergelijk-foto's! Complimenten!
Groet, Rinie van Reenen

marijn

Marijn Prins

Mars Muusse

Onderstaande foto zette ik in een topic over geelpoten. Maar hij kan beter hier denk ik.
Midden augustus 2006, achter de pont van Texel.
Geelpoot - Zilver - Kleine Mantel juveniel. Ge-PSt om ze in een beeld te krijgen.


Mars Muusse

misschien leuk, deze cach 1cy met lbbg 1cy en hg 1cy.
4 sept 2007 ijmuiden.

frankmeer

#23
Citeermisschien leuk, deze cach 1cy met lbbg 1cy en hg 1cy.
4 sept 2007 ijmuiden.
Ik krijg hier geen afbeelding te zien, hoe jammer ik het ook vind.
Frank van der Meer

Timo Roeke

Ik weet niet zo goed of ik deze vraag hier kan stellen maar er bestaat nog geen algemeen topic om korte determinatievragen te deponeren. Sinds enige tijd verdiep ik me steeds meer in meeuwen. Dit heeft komt voornamelijk omdat ik het prachtige vogels vind maar ook omdat er niet bijster veel meeuwenkenners in Twente wonen. Vooral in de winter zijn er een aantal interessante recreatieplassen die meeuwen als slaapplaats gebruiken en waar volgens mij te weinig naar gekeken wordt.  Ongeveer een maand geleden heb ik het boek Gulls van Helm gekocht maar hierin staat helaas geen informatie over de Pontische meeuw. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet bij zilvermeeuw heb gezocht naar een specifieke 'afsplitsing'.

In Twente vliegen momenteel een aantal Pontische meeuwen rond. De vogel die het best zichtbaar is (bij het Rutbeek) krijgt weinig aandacht. Het is voor veel vogelaars in de regio een nieuwe soort en toch zijn er weinig mensen die de vogel (en de rest van de grote meeuwen) aandacht geven. Wellicht komt dit omdat het overgrote deel nog niet beseft dat het inmiddels geen ondersoort meer is of omdat men meeuwen niet interessant vindt maar dit maakt het lastig om gerichte vragen qua determinatie te stellen.

Aankomende vrijdag ga ik nogmaals op zoek naar de Pontische meeuw. De laatste keer dat ik hem zag, kon ik de determinatie pas écht rondkrijgen toen de vogel op de kade zat. Zolang de vogel op het water dobbert blijft het voor mij ontzettend lastig. Wat zijn op het water de beste kenmerken? Want juist op het water ontbreekt het vaak aan dé kenmerken die ik nodig heb. Waaronder zijn trotse houding. Het betreft een adult winterkleed maar ik heb ook al een aantal adulte zilvermeeuwen in zomerkleed gespot. Hierdoor kan ik niet slechts uitgaan van de witte kop. Bovendien zijn de poten niet te zien en vind ik het soms lastig om op snavelkleur af te gaan. Deze behoort bij een Pontische geel/groen te zijn en bij de zilvermeeuw felgeel. Maar in de laatste druk van de ANWB staat duidelijk dat er differentie bestaat (ook in pootkleur) maar de kenmerken gids van Nils benoemt dit niet (als ik het me goed kan herinneren). De typische houding van de Pontische ontbreekt ook vaak op het water omdat het een slaapplaats betreft. Hierdoor heeft de vogel zijn kop vaak ingehouden en vliegt zelden tot nooit op. Anders had ik kunnen letten op de lichte ondervleugels en de meer witte punt op de bovenvleugels.

Het kan aan mij liggen maar ik vind wel dat de ANWB gids hoog inzet op de houding die 'zichtbaar' anders is. Dit is natuurlijk ook het geval maar in het veld ervaar ik dat vaak anders (als leek!).

De enige kenmerken die ik me kan bedenken voor een dobber waarneming zijn:

       
  • De langere vleugels;
  • Donker oog (al kunnen zilvermeeuwen dit ook hebben - hoe vaak komt dit voor?);
  • Toch de houding;
Nu hoop ik van harte dat het antwoord niet 'jizz' is. Want ik moet eerlijk bekennen dat ik daar simpelweg te weinig ervaring voor heb. Bovendien is mij nog niet helemaal duidelijk wat ik onder de tong moet verstaan.

Wie kan deze leek helpen?  :angel:

Timo Roeke

Ik zie net dat  de Pontische meeuw wel in het boek staat maar onder Caspian Gull en niet onder Pontic Gull.

janvangastel

Citeer[/Van de (redelijk) algemene soorten meeuwen die we in Nederland aan kunnen treffen zijn inmiddels soortbeschrijvingen gemaakt door Antonie Blom. Daarvoor hartelijk dank! Deze zijn te vinden via deze pagina:
http://www.waarneming.nl/soortenlijst.php?...=113&werkgroep=quote]


Als ik op die link klik, kom ik bij een pagina over voornamelijk lieveheersbeestjes uit. Ook leuke beestjes, maar geen meeuwen.

Fred Visscher

Mogelijk een hybride, iemand suggesties?
Gr Fred

Ray Duijn

Aangezien ik een beginneling ben , heb ik een vraag over een mogelijke hybride van een meeuw.
De tekening komt niet overeen met enige meeuw op soortenbank.nl.
Hij/zij gedraagt zich ook als een waadvogel : de hele tijd met de pootjes in het water aan het zoeken met zijn snavel !!!
Hij/zij houdt zich ook afzijdig van andere soorten meeuwen zoals de kokmeeuw.
Hij/zij houdt zich liever op bij kluten en tureluurs.
Een romance tussen een kokmeeuw en een tureluur haha....?

Martijn Bot

Nee, hoor, een doodnormale juveniele Kokmeeuw.