leuk glazenmaker gedrag

Gestart door ronald, juli 19, 2010, 09:52:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

ronald

wat ik echt geweldig vind is de vliegkunsten van sommige glazenmakers. zo is het echt de moeite waard om te zien hoe vrouwtjes vroege glz de mannetjes die het op hun voorzien hebben om te paren afschudden: ze gaan vaak keihard kleine rondjes vliegen van zo'n 40 cm doorsnee (ongeveer). dat is al heel apart, maar van de week zag ik dit weer, en na deze snelle actie draaide het vrouwtje in de vlucht een paar keer om haar as, ook weer heel snel. ik was echt wel onder de indruk, wat een vliegkunst!

en wat ook al zo kunstig is zijn salto's makende glazenmakers! ik weet niet of ze dit allemaal doen, maar zeker bij de bruine glz heb ik het regelmatig gezien: na de eiafzet vliegen de vrouwtjes op, en maken ze loeisnel een paar salto's, waarschijnlijk om de legboor te drogen? het werkt wel, want het water spat alle kanten op als ze het doen.

in ieder geval echt iets om op te letten als je de kans krijgt, tenminste ik krijg er altijd een big  ;D  van op mn gezicht!
groeten, Ronald van Seijen

nick w

krijgen we dat nop op film te zien Ronald?  :) :angel:

Groet,
Nick W

ronald

ik heb wel een opname van dat rondjesdraaien, die zal ik een dezer dagen wel even youtuben. het is niet het beste materiaal, ik had de hoop om het met mijn huidige camera weer eens te filmen, maar dat valt nog niet mee. in 2005 had ik eens het geluk om er meerdere achter/door elkaar te zien, het was toen kort even één dikke draaiboel, en daar heb ik toen ook die ene opname van kunnen maken.
en die salto beestjes zijn helemaal lastig om te filmen, dat is maar een heel kort momentje. ik heb wel stukjes lege lucht waar de salto net plaatsvond, maar daar win ik vast geen prijzen mee...
groeten, Ronald van Seijen

gko

Citaat van: ronald op juli 19, 2010, 11:01:44 AM
ik heb wel stukjes lege lucht waar de salto net plaatsvond, maar daar win ik vast geen prijzen mee...
nu snap ik ook waarom je zo fanatiek bent!
met vr gr gkoopman

ronald

wacht maar af, ooit win ik nog eens een oscar met een opname van een libel die een salto maakt  ;D
groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citaat van: ronald op juli 19, 2010, 11:26:02 AM
wacht maar af, ooit win ik nog eens een oscar met een opname van een libel die een salto maakt  ;D

edit: heet dat wel zo, nou ja, zo'n filmprijsdinggeval in ieder geval  ;)
groeten, Ronald van Seijen

ronald

http://www.youtube.com/watch?v=9OoU96yuuUg

dit is het enige stukje film wat geen al te erge zeeziekte veroorzaakt (ik filmde toen nog zonder statief met een camera zonder enig stabilisatiefoefje). het is maar kort, dus ik heb er maar een vertraginkje achteraan gegooid. je kunt er in ieder geval wel leuk op zien hoe mooi de vrouwtjes kunnen draaien, en hoe het mannetje er van in de war raakt
groeten, Ronald van Seijen

nick w

poeh, dat is inderdaad moeilijk filmen denk ik, wel heel leuk! Bedankt!

Groet,
Nick W