Nieuw dier ontdekt in A'dam(Cicada orni)

Gestart door evertdirks, juli 18, 2010, 11:27:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

evertdirks

CiteerNieuw dier ontdekt in A'dam
In het centrum van Amsterdam is een dier gevonden dat nog nooit in Nederland is waargenomen.
Het gaat om het insect Cicada orni, een gevleugeld organisme met de afmetingen van een grote kever.                         Dat meldt het radioprogramma Vroege Vogels.
Het dier heeft in Nederland nog geen naam, maar is door bioloog Baudewijn Odé benoemd tot kraakcicade.
Het beestje maakt een krassend geluid, wat aangeeft dat het om een mannetje gaat.
Vrouwtjes maken dit geluid niet. Odé heeft geen idee hoe het dier in Nederland verzeild is geraakt.
Normaal worden de kraakcicades alleen in mediterrane landen gesignaleerd.
Benieuwd of deze zich gaat verspreiden over de randstad.
Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

diertjesvriend

"raadsel hoe die hier gekomen is" 

nou, wat dacht je van 'met het vliegtuig'
ze gaan wel met de tijd mee die insecten. :P
maar of hij de winters hier kan harden, dat moeten we dus maar even afwachten.

ik vind het wel een grappig verhaaltje, las het net op nu.nl vandaar dat ik hier eens ging zoeken op die Cicada orni straks misschien aka kraakcicade.

zullen ze nu gaan uitzoeken of er larven in de grond zitten?
want als dat zo is dan kan je stellen dat ze hier inderdaad aan het voor komen zijn.
eerder niet vind ik, dan is het wat mij betreft een meelifter tussen de potplanten geweest.

evertdirks

Citaat van: diertjesvriend op juli 19, 2010, 03:16:25 AM
zullen ze nu gaan uitzoeken of er larven in de grond zitten?
want als dat zo is dan kan je stellen dat ze hier inderdaad aan het voor komen zijn.
eerder niet vind ik, dan is het wat mij betreft een meelifter tussen de potplanten geweest.
volkomen mee eens, niks kunnen vinden over het houden van deze dieren in terraria.
Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

lo.troisfontaine

Hoi,

eigenlijk veel drukte om een exoot en om hier maar meteen "kraakcicade" van te maken.

De Tiriongids, beschrijft deze als een zangcicade en dat het een kleinere versie is van Lyristes plebejus.
De Cicada orni heeft blijkbaar wel een typisch 11 vlekkenpatroon in zijn of haar vleugels. dus dan, naar mijn bescheiden mening, zou het voor de hand liggen als daar naar verwezen wordt. Ik dacht dat dit al in meer landen (waar deze inheems is) gebeurt.
Maar ik ben ook maar een leek.

groeten,

Lo

Maico Weites

Gewoon meegekomen van een vakantie in Zuid-Europa.
Ik heb ook al eens dode bij andere mensen in de auto zien liggen..
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

JW_2all

Gewoon meegekomen met de bomen van de kwekerij, net als bij de Andricus aries.
Groet,
Jan

Freek Verkerk

Een zwaluw maakt nog geen zomer. Maar aangezien het dier geluid maakt, is het vrij eenvoudig te horen hoeveel er zijn. Alhoewel het in Amsterdam niet snel stil is. Aan de andere kant is Amsterdam ook erg groot. Uiteraard denk je meteen aan de grachtengordel maar er is meer.


Overigens hebben we in Amsterdam niet echt koude winters meer, de laatste keer dat er op de grachten geschaatst werd is al weer even geleden en veel dieren weten ook huizen binnen te dringen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Bart van Hoogstraten

Die liften gewoon mee of ontsnappen bij iemand met rare hobby's. De meest noordelijke populatie muurhagedis ter wereld was voorheen Maastricht... totdat een grapjurk hem in de botanische tuin in Utrecht uitgezet had. Later werd er ook nog een populatie ontdekt bij Echt, steenhouwerij Michel Oprij langs de autoweg aldaar. Dit blijkt een zuidelijk ssp. te zijn die met steentransporten is meegelift.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/