Basterdwederik in het moeras

Gestart door Grada Menting, augustus 14, 2006, 18:06:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Grada Menting

Welke Basterdwederik is het?

Grada Menting


Niko Buiten

Dit is geen Basterdwederik. Ik weet niet wat het wel is. :(  
Groet,

Niko Buiten.


Pieter Stolwijk

De foto is wat verwarrend: er staat een Waterereprijs met twee bloemen en veel vruchten op. Daartussen de Basterdwederik, althans dat denk ik wel op grond van de detailfoto van de bloem. Welke kan ik zo niet zeggen.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Ron Poot

:huh: De plant lijkt op een ereprijs en de bloem op een kruisbloemige. Horen die wel echt bij elkaar????
Groet, Ron

Ron Poot

Onze berichten kruisten elkaar Pieter. Welke bloem van basterdwederik heeft zo'n streepjespatroon?
Groet, Ron

Niko Buiten

#6
-_- Blauwe waterereprijs.
Groet,

Niko Buiten.


Ron Poot

#7
:angry: De bloem is geen ereprijs,
<_< de plant zou ook nog schildvruchtereprijs kunnen zijn.
Groet, Ron

Grada Menting

Ik zie dat ik voor veel verwarring heb gezorgd. Sorry :unsure:
Ik zal binnenkort het plantje opnieuw gaan bekijken en vastleggen.

Niko Buiten

Wat je laat zien is dan ook wel bijzonder. Schildereprijs heb ik nog nooit gezien. Blauwe waterprijs eenmaal op het Kennemerstrand (natte duinvallei).
Groet,

Niko Buiten.


Dirk van der Est

Ik gok op rode waterereprijs ,

Rode waterereprijs heeft een roze witte kroon met rozerode lijntjes in de keel. De blauwe waterereprijs heeft een lila blauwe kroon met paarse lijntjes in de kroon.

Verder is de stengel bij rode waterereprijs meestal roodpaars aangelopen, althans bij de exemplaren die ik ken....

Wat jullie?

Groetjes,
dirk

Niko Buiten

Groet,

Niko Buiten.


Pieter Stolwijk

#12
De Ereprijs lijkt me Rode waterereprijs (geen Schildereprijs; deze heeft platte vruchten).
De detailfoto is zeker geen Ereprijs: let op de regelmatige bloemkroon (bij Ereprijs zijn de kroonbladen niet symmetrisch verdeeld) en de in vieren gedeelde stempel -> m.i. Bergbasterdwederik. Het streepjespatroon op de kroonbladen is voor Epilobium niet ongewoon.

Het is juist wel leuk dat je voor verwarring hebt gezorgd, Grada; dat houdt ons scherp. <_<
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Grada Menting

Vandaag een goede foto weten te maken en het is de...........
Rode waterereprijs.
Dank voor jullie meedenken en goede uitleg. :rolleyes:  

Pieter Stolwijk

De laatste foto is zonder meer Rode waterereprijs (Veronica catenata). De detailfoto (foto 2) absoluut niet!
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Grada Menting

CiteerDe laatste foto is zonder meer Rode waterereprijs (Veronica catenata). De detailfoto (foto 2) absoluut niet!
:P Nee, foto 2 is een vergissing...maar als ik die weghaal dan begrijpt niemand de discussie meer.