Herkenning mannetje en vrouwtje bij vleesvliegen

Gestart door Michel3, augustus 14, 2006, 16:58:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michel3

Hallo ,waaraan kan je het verschil zien en ontdekken of het een mannetje of een vrouwtje is bij (als voorbeeld) de bekende blauwe vleesvlieg? Zou iemand mij hierover het een en ander kunnen uitleggen? Alvast veel dank hiervoor.

Michel3

Robert Heemskerk

#1
dag Michel3,

Bij sommige soorten vliegen kun je het zien aan de stand van de ogen.

- ogen raken elkaar (tegenelkaaraan) is vaak het mannetje.
- ogen uit elkaar is vaak het vrouwtje.

Nu zijn vleesvliegen dacht ik weer een uitzondering waar deze regel weer niet opgaat..
Ik ben bang dat je alleen door microscopisch onderzoek het geslachtsverschil kunt zien.

Die ogen-regel klopt dus niet bij elke vlieg..

En bij sommige soorten vliegen is het sexverschil ook te zien in de tekening(patroon) van de vleugels..

Verder kun je het vrouwtje van vliegen vaak herkennen op het moment dat ze eitjes gaat leggen of moet leggen. Dan is er een legboortje te zien achteraan het lichaam.


Misschien kan iemand met wat meer kennis op dit gebied er iets zinnigs over zeggen..
:wacko:


groet, robert

Mark van Veen

Je moet inderdaad naar de punt van het achterlijf kijken. Microscopisch onderzoek is niet nodig, een loupe is handig. Een man heeft een genitaalknobbel, een rond dingetje, iets ingebed in het achterlijf. Een vrouw heeft een puntige achterlijfspunt waarmee de eitjes gelegd worden.
groet,

Mark van Veen