Hoofdmenu

Clytus rhamni ?

Gestart door Piet Schuttelaar, juli 14, 2010, 17:43:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Piet Schuttelaar

Is deze kleine wespenbok de zeldzamere C. Rhamni?
Omdat de tasters geel/oranje zijn.
Vanmiddag gefotografeerd in Grevenbicht - ZdLb. in het gebied van de Koeweide.
Hij zat tegen een afrasteringspaal.
thx. Piet

corten hub

...of Xylotrechus arvicola ...Gelijkende soorten !?

Voorkomen:Zuid-Limburg en binnenland, zeldzaam.Juli-augustus.

En dit alles uit De Nederlandse boktorren van Theo en Theodoor.

Piet Schuttelaar

Hub,
ik zoek een goed boekje over de boktorren, want deze groep interesseert me zeer!
Is dat een boek waar jij over spreekt?
gr. Piet

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning


lo.troisfontaine

Hoi,

ik ga met Hub mee voor Xylotrechus arvicola.

groeten,

Lo

het boekje is een fijn naslagwerk.

gko

#6
Ik heb het boek niet, is rhamni alleen aan de antennes/tasters te herkennen
of zijn er andere belangrijke kenmerken?
met vr gr gkoopman

beetlestitch

#7
is arvicola. de vraag of rhamni aan de tasters te herkennen is is nee daar er de zelfde variatie is als bij arietes. rhamni is een zuidelijke soort en is aan de middellandse zee algemeen. hij is kleiner dan arietes en komt niet in nederland voor. het klimaat moet dan nog verder opwarmen. groeten toon.
Toon Keukelaar

Piet Schuttelaar

bedankt voor jullie reacties.
Ik ga het boek zeker bestellen.
bestaat er ook een Nederlandse naam voor  Xylotrechus arvicola?

gr. Piet

Anton Threels

Xylotrechus arvicola, Dwarsvlek wespboktor
Groet Anton

Piet Schuttelaar

Bedankt voor je reactie Anton,
Heb je nog een verwijzing voor me waar die naam vandaan komt?
Ik kan de naam Dwarsvlek Wespboktor nl. nergens vinden op internet.

gr. Piet

charlottes


gko

maar nog geen dwarsvlek-wespenboktor
met vr gr gkoopman


gko

#14
bedankt Harry, t is nog maar de vraag of de naam officieel is,
maar van mij mag ie
met vr gr gkoopman

charlottes

Zag er nog een ... http://determinatie.nederlandsesoorten.nl/boktorren-home/boktorren-facetdeterminatie.aspx?&set=Boktorren%20van%20NL&facetGroup=Lengte&startPage=2

Maar de latijnse naam is inderdaad anders. Het stond wel te boek als  Dwarsvlek wespboktor. Ik ben maar een leek  hoor.

Natuurgroet van Charlotte.

charlottes

Oeps .. Harry zei het al...

Natuurgroet van Charlotte.

jan cuppen

Wetenschappelijke (en niet Latijnse >:( ) namen zijn verre te prefereren boven gekunstelde Nederlandse namen :angel:
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Piet Schuttelaar

Toch was mijn vraagstelling serieus bedoeld en dan hoop je dat -zeker in dit forum - daar ook zo mee wordt omgegaan. Er bestaat dus geen gestandaardiseerde Nederlandse naam. Ik heb een tijd gezocht en beperk me tot de Duitse en Franse benaming voor de Xylotrechus arvicola
Sauerkirschen-Widderbock (een widderbock is een rambok )
Clyte bélier ( bélier is een stormram )
gr. Piet

MarjoSmeets

Citaat van: charlottes op juli 14, 2010, 22:12:19 PM
Zag er nog een ... http://determinatie.nederlandsesoorten.nl/boktorren-home/boktorren-facetdeterminatie.aspx?&set=Boktorren%20van%20NL&facetGroup=Lengte&startPage=2

Maar de latijnse naam is inderdaad anders. Het stond wel te boek als  Dwarsvlek wespboktor. Ik ben maar een leek  hoor.

Natuurgroet van Charlotte.

Ah, Charlotte, je hebt me wat zoeken bespaard! Ik wou net op zoek gaan naar deze site in verband met het genoemde boek, volgens mij is de site gerelateerd aan het boek, dus misschien heb je daar alvast wat aan Piet!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Piet Schuttelaar

Ja zeker ! Ik blij met de info over het boek.
Ik ga hier zeker mijn voordeel mee doen.

groet, Piet

beetlestitch

deze zit hier in zeeland in meidoorn hout. ik was een keer bij het rooien van een oude haag waarin half dode struiken waarvan ik dikke stammen heb mee genomen en laten liggen in een af gesloten ruimte. in dit hout zaten ook van deze boktorren en voor het uitkomen hoorde je ze knagen. ze kwamen uit tussen half juni en half juli zo rond de 50 ex. zo in het vrije veld zie je deze zelden of nooit. heb ze zelf als volwassen kever hiet nog nooit gezien. wel een keer in zuid limburg. dus de kevers moeten wel een verborgen levens wijze hebben. groeten toon.
Toon Keukelaar

jan cuppen

Citaat van: jan cuppen op juli 14, 2010, 22:28:51 PM
Wetenschappelijke (en niet Latijnse >:( ) namen zijn verre te prefereren boven gekunstelde Nederlandse namen :angel:
Citaat van: Piet Schuttelaar Stein op juli 14, 2010, 22:42:20 PM
Toch was mijn vraagstelling serieus bedoeld en dan hoop je dat -zeker in dit forum - daar ook zo mee wordt omgegaan. Er bestaat dus geen gestandaardiseerde Nederlandse naam.
gr. Piet

Mijn reactie was geen antwoord op je vraag, je had immers al een antwoord van Anton.

Citaat van: Anton Threels op juli 14, 2010, 20:12:21 PM
Xylotrechus arvicola, Dwarsvlek wespboktor
Groet Anton

Het was een reactie op het foutief hanteren van de term "Latijnse" naam, waar wetenschappelijke naam de enige juiste term.

Ik ben inderdaad wel een tegenstander van het verzinnen van allerlei fancy Nederlandse namen waar de wetenschappelijke namen in elk geval gebaseerd zijn op regels. Bovendien heb je via de wetenschappelijk naam ingang tot de meeste literatuur.

Mijn reactie was wel degelijk heel serieus.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen