welke lieveheersbeestjes?

Gestart door cora, augustus 13, 2006, 23:11:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Ik heb vanmiddag wat lopen struinen op een braakliggend terrein bij mij in de buurt in rotterdam, daar zaten veel lieveheersbeestjes, maar deze twee vond ik zo afwijkend van tekening zijn dit ook die aziatische ?
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

cora

NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

geertje

Klopt Cora, beiden harmonia axyridis; bij de eerste kan je heel duidelijk het stippenpatroon 2-3 zien, wat al kenmerkend is.
Mooie foto's! :)

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

cora

hoi, Gera
Kan je me vertellen wat je precies bedoelt met 2-3 stippen? Ik houd me nog maar kort bezig met deze kleine kevertjes, en hoe kan ik nou het beste zien dat het een aziaat is. Ik begreep  deuk in schild? Maar dat zag ik niet bij deze, kattepootjespatroon? ook niet te zien bij deze? :huh:  
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

geertje

Hallo Cora,

Op deze link kan je een paar stippenpatronen zien; ook van het veelkleurig aziatische lieveheersbeestje: http://www.stippen.nl/patronen.php .
De deuk zit achter aan op het dekschild; bij beiden zie je die op de foto; al is ook deze deuk niet bij elke aziaat even groot of duidelijk.
OP de foto heb ik geprobeerd aan te geven waar je de deuken kan zien.

Waar je een Aziaat het best aan kan herkennen, is de grootte (ze zijn groot; dezelfde grootte als een 7-stip of groter, de witte vlekken op hun halsschild die helemaal doorlopen, inderdaad de deuk en de bruine poten.

Groeten,
Gera


Groeten,
Gera Nieland

cora

oke bedankt voor de uitleg als ik er weer zie dan ga ik er op letten
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot