Zuidelijke oeverlibel ?

Gestart door GerardL, augustus 12, 2006, 15:27:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo Forumlezers,


Wie kan mij bevestigen of dit een Zuidelijke oevelibel is.

Ik zie deze ook voor de eerste keer.
Gefotografeerd in Nederland, Brunssum.

Alvast bedankt,

Grtzzzz

Gerard

GerardL

#1
foto 2

Goyatlah

Ik hou het zelf op Beekoever (pterostigma okergeel, geen celverdubbelingen in de achtervleugel en donkerbruine frons)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

GerardL

Dankjewel Dolf,

Heb ondertussen ook wat liggen zoeken:

De kleur van het pterostigma, okergeel(coerulescens) vs roodbruin(brunneum)
vind ik wat listig.
Celverdubbelingen kan zijn, heb ik geen echt duidelijke info over.

Maar de kleur van de frons(bruin) is duidelijk een verschil t.o.v. de frons van de zuidelijke oeverlibel (wit)

Ook de breedte van de pterostigma (langer dan lichaam breed is) is een duidelijk kenmerk voor de beekoeverlibel.

Dus : Beekoeverlibel - Orthetrum coerulescens


Bedankt!

Grtzzzz

Gerard

Schoppers

#4
Het is nog makkelijker: deze libel heeft geen witte snuit, dus idd Beek.
Een blauwere variant, maar dat komt vaker voor.

Viv Anch

Als voorbeeld een zuidelijke oever die ik Frankrijk heb gefotografeerd.. Is echt anders zoals je ziet. Hoever Noordelijk komt de Zuidelijke eigenlijk??
was getekend Vivianne

Weia

Tot Winterswijk! Aantal kleine populaties in Limburg en bij Winterswijk. En soms natuurlijk elders in het land.

Weia
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Viv Anch

OK dan had Brussum dus wel gekund, dat is aardig om te weten. Ook voor Gerard want het had hem wel kunnen zijn.  
was getekend Vivianne

GerardL


Dankjewel nog voor de extra informatie.
Die witte frons is 100% duidelijk!

Ik heb vorig jaar de zuidelijke op de foto gehad, maar de foto's waren van dermate kwaliteit dat ik ze gedelete heb.
En dit jaar heb ik hem wel gezien, maar krijg hem na herhaalde pogingen nog steeds niet voor de lens.

Zijn soms lastige jongens-meisjes om te fotograferen en af en toe vraag ik me af wat ik aan het doen ben. (voor iemand die naar mij kijkt op afstand)
De meeste denken dat ik met "nek"-oefeningen bezig ben.

Maar ja, soms lukt het , soms helemaal niet.
Ik blijf hopen!

Grtzzz en iedereen bedankt voor zijn bijdrage !

Gerard








Viv Anch

Haha nek oefenmingen die ken ik nog niet... wel als ik aan het tellen ben en ik waai eens met mijn netje om ze even uit de gagel te jagen Oh vangt u vlinders... ahum vlinders vangen met een netje ben je nou helemaal.. mensen weten soms niet veel van beestjes. Ik vang in principe ook niet maar af  en toe ontkom ik er niet aan .. net even dat ene detail.
Maar goed blijf je nekoefeningen vooral doen ..ik wil volgend jaar weer apart op fotosafari voor de libellen.
was getekend Vivianne