Hoofdmenu

Nog een juffertje

Gestart door ElizaHagen, augustus 13, 2006, 17:47:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

ElizaHagen

Is dit ook een houtpantserjuffer of toch een ander. Ik dacht namelijk dat de vleugels anders zijn.

Goyatlah

Lijkt me sowieso geen pantser. Lijkt me dat de pterostigmata 2-kleurig zijn en kom dan op Lantaarntje of Tengere Grasjuffer. Wellicht kun je een 100% crop opsturen van het eind van de vleugels en achterlijf?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ElizaHagen

#2
CiteerLijkt me sowieso geen pantser. Lijkt me dat de pterostigmata 2-kleurig zijn en kom dan op Lantaarntje of Tengere Grasjuffer. Wellicht kun je een 100% crop opsturen van het eind van de vleugels en achterlijf?
Ik heb de foto nog een keer uitvergroot. Maar echt duidelijk wordt het er niet op. Maar ik heb ook nog in een paar boekjes gekeken en op het internet en het lijkt wel wat op wat jij zegt een Tengere Grasjuffer.
Maar wat is het toch moeilijk om als een leek zoals ik te zien wat het precies is.
Misschien brengt deze foto meer duidelijkheid.

bjornvanlieshout

Niet overlappende pterostigma's, is 't mischien een winterjuffer???  :unsure:

m.v.g.
Bjorn van Lieshout :unsure:

Goyatlah

#4
Kan niet zoiets vinden als 5-hoekige cellen, en dus geen pantser of winterjuffer. Sluit Tengere Grasjuffer hier niet uit. (Overigens enige pantserachtige met dit soort pterostigmata is de Zwevende Pantser)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

boogey55

De Zwervende Pantserjuffer heeft in ieder geval ook die "vierkante" beadering, als ik het goed heb.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Goyatlah

Citaat: Pterostigma veel langer dan breed, steeds 2 tot 4 vleugelcellen lang. Vleugelcellen deels 5-hoekig -> Lestidae (uit Libellen van NW-Europa).
(Lestidae = Pantser- en Winterjuffers)
Dus Ischnura vanwege de pterostigmata (Grasjuffer en Lantaarn)
Achterlijf lijkt me niet vrouwtje Lantaarn, dus wellicht vrouwtje Grasjuffer.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

bjornvanlieshout

Dus tengere grasjuffer vs. lantaarntje... Als ik naar de schouder kijk gok ik tengere grasjuffer. Daar moet dat toch aan te herkennen zijn? :unsure:

m.v.g.
Bjorn van Lieshout

Goyatlah

Denk het niet. Maar heb een pagina over grasjuffers op mn site gezet met de verschillen en overeenkomsten: http://www.goyatlah.tomaatnet.nl/Odonata/Ischnura.html

En Bep, als ik jouw was zou ik morgen nog even terug gaan en kijken of je duidelijker foto's kunt maken. In ieder geval goudkleurige zijn Tengere Grasjuffertjes. Is een mooie soort. Waarschuw wel, waar Tengere Grasjuffers zitten, zitten iha ook Lantaarntjes.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ElizaHagen

CiteerWaarschuw wel, waar Tengere Grasjuffers zitten, zitten iha ook Lantaarntjes.
Dolf,
Zodra het weer het toelaat ga ik weer even kijken en misschien komt er dan een duidelijker foto.
Maar als ik jouw pagina's bekijk lijkt het inderdaad wel op een Tengere Grasjuffer.
Maar ik ben benieuwd. Alleen als het vandaag de hele dag zo regent zal er van foto's niet veel komen.
Maar zodra ik wat heb dan plaats ik ze weer.
Bedankt voor alle reacties.
Ben wel al meer op je website geweest en het ziet er heel goed uit.
Mooi om het allemaal met foto's te vergelijken.

Viv Anch

Wat zijn die dames lastig te herkennen zeg! Het zijn echt de kleine dingen die het doen...
was getekend Vivianne

ElizaHagen

#11
CiteerWat zijn die dames lastig te herkennen zeg! Het zijn echt de kleine dingen die het doen...
Het is voor mij ook een heel nieuw gebied. Maar de natuur heeft wel altijd mijn interesse gehad maar nu met de digitale camera ga ik steeds meer zien. En dan zie ik ook hoeveel soorten er zijn en wat een heel kleine verschillen ze dan weer hebben.
Maar ik vind de site heel leerzaam. En ook iedere keer als ik weer wat vraag komt er meestal snel antwoord. Echt top!!