Kennershulp gevraag

Gestart door magnolia, augustus 13, 2006, 16:43:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

magnolia

Vandaag in de tuin net als de laatste weken. Echter zeer ongedurig en zit niet langer dan deel van een seconde. Dit is de enige foto die ik heb. Kan iemand er nog wat van maken of mogelijkheden van soort noemen?
Het zal een vrouwtje zijn omdat ik meen te zien dat ze probeert overal op (basalt, biels, grond) eieren af te zetten.
Alvast mijn dank weer.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Goyatlah

Heb een donkerbuin vermoeden dat het een Blauwe Glazenmaker is. Maar eieren afzetten op het asfalt? Lijkt me erg sterk.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

magnolia

#2
Dolf bedankt voor de snelle reactie.
Overigens is het geen asfalt maar basalt. Zo niet is het beest nog sterker als haar dat lukt want dat lijkt me harder dan asfalt. Maar op de foto zit de libel op basalt en aan de kromming van het achterlijf kun je zien wat ze probeert te doen. Zal niet gelukt zijn maar misschien wanhoopspoging?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Goyatlah

Kan het niet zijn dat ie sowieso een kronkel in zijn/haar achterlijf heeft. Ben dat wel eens tegengekomen.
Maar goed, libellen zijn iha behoorlijk kieskeurig waar ze hun eieren neerzetten. Groene Glazenmaker bv. alleen op Krabbescheer. De enige soort die eitjes niet op of in waterplanten legt, of in het water, is de Houtpantserjuffer, op bomen met takken boven het water, waarna de net uitgekomen larven zich laten vallen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

magnolia

#4
Nee Dolf, die kronkel zat er niet in. Kronkel komt misschien van pogingen tot eiafzetting op basalt  :D?
Ze vliegt met gestrekt lijf en gaat zo ook zitten. En dan kromt ze het lijf op diverse materialen. Ik weet natuurlijk niet of dat een poging tot eiafzetting is maar het leek er op. Maar zoals al beschreven is het een fractie van een seconde en ze is al weer op de vleugels.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Goyatlah

Tsja, dan zou ik het ook niet weten, ken dit gedrag in ieder geval niet.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Viv Anch

Gooit deze dame haar eitjes weg of legt ze ze echt op het basalt want ik zie bij de bloedrode heidelibellen wel dat ze strooien met hun eitjes (ik heb er zat...?  :unsure: )en soms opplekken waarvan ik denk daar komt echt geen water deze winter.. wellicht hopen op een zware bui die het naar het water brengt?
En een bocht heb ik ook weleens gezien gewoon in de staart maar dat was het dus niet.
was getekend Vivianne

magnolia

Ik heb de plekken niet onderzocht op eieren en inmiddels hoef ik dat vanwege het spoelwater ook niet meer te doen.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!