foto's van daas (?) met prooi

Gestart door lieveheersbeestje, augustus 13, 2006, 11:26:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

lieveheersbeestje

Hoi allemaal,

Ik zag net in de tuin dit tafereel......
Wil het graag even aan jullie laten zien :)

lieveheersbeestje

en nog een foto...

lieveheersbeestje

...en deze vind ik zelf heel erg mooi (hoezo trots, hahahaha):

Robert Heemskerk

Mooi hoor!

het is overigens een roofvlieg..  :gap:

groet, robert

lieveheersbeestje

Even een hele domme vraag:
Is een bouw hetzelfde als een daas?
En een daas hetzelfde als een steekvlieg/roofvlieg?

Robert Heemskerk

#5
'Een bouw' ken ik niet.. :o

Een daas (ook wel brems of steekvlieg) is een lid van de familie van de Tabanidae, tot de vliegen behorende bloedzuigende insecten.

Een daas is dus van de familie Tabanidae en is een heel ander soort vlieg dan een roofvlieg, dit is de familie asilidae. (deze vliegen steken geen mensen)

Wikepedia over de daas;

''Ze strijken snel neer en bijten dan vrijwel onmiddellijk, wat meestal goed te voelen is. Naast deze korte pijnlijke ervaring is er ook het gevaar van bacteriële infecties die meestal goed te behandelen zijn met antibiotica.
daas beet inclusief beginnende bacteriële infectie.

Na een beet kunnen steekvliegen niet snel wegvliegen, zodat men hen met een welgemikte klap kan doodslaan; dan heeft men de beet echter al te pakken, die meestal tot een fikse jeukbult leidt. Alleen de vrouwtjesdazen steken, om voldoende energie te verkrijgen om hun eieren te kunnen leggen. Met name vee kan zeer veel hinder van dazen hebben. Ze komen vooral voor op iets vochtige plaatsen die naast zon ook wat schaduw bieden. De larven ontwikkelen zich in water, modder, moeras, of rottende plantendelen. Ze leven vaak van andere insecten. Er zijn meestal 8 of 9 larvestadia, met een diapauze in de winter. In vrijwel alle geslachten (behalve een paar primitieve die vooral in de tropen voorkomen) voeden de volwassen vrouwtjes zich met bloed; de mannetjes bijna altijd met nectar of plantensap. In Nederland komen een 35-tal soorten dazen voor.''



groet, robert

lieveheersbeestje

Dank je Robert!

Ik denk dat het woord 'bouw' uit belgie komt. Maar zo te lezen komt het overeen met een daas.

Nu moet ik voor mezelf nog onderscheid kunnen maken met hoe een daas en een roofvlieg eruit zien.

Als ik goed heb opgelet dan is alles wat ik met een prooi zie (zoals op mijn foto) een roofvlieg en alle die (voor mijn oog nog) hetzelfde eruit zien maar mensen steken een steekvlieg (daas).

IK ga het steeds leuker vinden :) :) :)

Ik zal eens goed in wikepedia rond gaan snuffelen.

gardensafari

#7
Citeer

Als ik goed heb opgelet dan is alles wat ik met een prooi zie (zoals op mijn foto) een roofvlieg en alle die (voor mijn oog nog) hetzelfde eruit zien maar mensen steken een steekvlieg (daas).

Dat klopt in grote lijnen wel, maar er zijn veel meer vliegenfamilies, waarvan de leden met een prooi rondvliegen, zoals de strontvliegen, vooral de gele of gewone strontvlieg zie je veel met prooien. Ook de viltvliegen (Therevidae) en de dansvliegen (Empididae) bijvoorbeeld zie je veel met prooien.

En behalve dazen zijn er ook andere die prikken. Een beruchte is de stalvlieg, die heel erg veel op de huisvlieg lijkt, maar een lelijke priksnuit heeft. De meeste dazen die geregeld mensen steken, zoals de regendaas en de goudoogdaas hebben heel erg mooie ogen, soms geheel gekleurd, soms bruin met prachtige rode, groene en blauwe slingers erin.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

lieveheersbeestje

Goh, ik ga me steeds meer leek voelen....
Ik vraag me af hoe jullie dit allemaal weten...ik bedoel, zijn jullie 'vliegoloog' ofzo?
Ik ben maar een 'gewoon' iemand die veel van de natuur houd en zich nu afvraagd  WAT VOOR SOORT vlieg/wesp/bij/rups/libelle/vlinder/etc ik in mijn tuin zie en 'per ongeluk' dit forum tegenkwam.


Ik zal eerst wikepedia maar weer eens raadplegen voor ik verder weer vragen ga stellen (als ik dat tenminste nog durf)....

gardensafari

Nee, hoor. Velen van ons zijn er net aan begonnen zoals jij: wat zie ik nu eigenlijk en gaandeweg wordt het allemaal steeds ingewikkelder  :wacko:

Een heel goede insectengids om mee te beginnen (eigenlijk een van de beste algemene insectengidsen ooit) is die van Michael Chinery. Het heet Nieuwe Insectengids en is uitgegeven door Tirion. Je moet het niet direct gebruiken om elk insect tot op de soort te willen determineren, maar je kunt er wel heel veel families e.d. in terugvinden en de informatie die gegeven wordt is héél erg goed, zonder ingewikkeld of duur te doen.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

lieveheersbeestje

Ik had net bij een ander topic al gelezen over het boek en ik heb het meteen op mijn bibliotheekboeken-lijstje gezet, dan kan ik het eerst inzien voor ik besluit aan te schaffen.
Ik heb al online gekeken of het in mijn bieb aanwezig is, en ja hoor, ze hebben het en het is zelfs niet uitgeleend dus die ligt binnenkort op mijn nachtkastje. Kan ik lekker meteen kijken wat voor soort mug er nu op het plafond zit, hahahaha.

gardensafari

#11
CiteerKan ik lekker meteen kijken wat voor soort mug er nu op het plafond zit, hahahaha.
Da's een plafondsteekmug. Die krijg je alleen van dichtbij te zien als je bijna slaapt. En tweedimensionaal laat hij zich slecht determineren!

:lol:  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Esther

Citeer
CiteerKan ik lekker meteen kijken wat voor soort mug er nu op het plafond zit, hahahaha.
Da's een plafondsteekmug. Die krijg je alleen van dichtbij te zien als je bijna slaapt. En tweedimensionaal laat hij zich slecht determineren!

:lol:
Ahaaa een soortenjager  :rolleyes:

Esther

lieveheersbeestje

.....onschuldiger dan een rokkenjager, toch? :lol:  :lol:  

robin

CiteerDank je Robert!

Ik denk dat het woord 'bouw' uit belgie komt. Maar zo te lezen komt het overeen met een daas.

Nu moet ik voor mezelf nog onderscheid kunnen maken met hoe een daas en een roofvlieg eruit zien.

Als ik goed heb opgelet dan is alles wat ik met een prooi zie (zoals op mijn foto) een roofvlieg en alle die (voor mijn oog nog) hetzelfde eruit zien maar mensen steken een steekvlieg (daas).

IK ga het steeds leuker vinden :) :) :)

Ik zal eens goed in wikepedia rond gaan snuffelen.
ik denk dat de bouw de vorm is wat je bedoelt. tenminste dat ken ik als nederlander als betekenis. als je dat bedoelt is de bouw heel anders. roofvliegen zijn lang en dun en dazen lijken meer op een bromvlieg van bouw dus dikker en ronder. dazen hebben wel grotere ogen die vaak mooie kleurtjes hebben ^_^  
groeten robin kraaij

lieveheersbeestje

Hoi Robin,

Ik heb belgische familie en het woord 'bouw' (ik weet overigens niet of het zo goed geschreven is...) is echt de benaming van het beestje zelf (voor zover ik kan bepalen van de uitleg van Robert dus de daas).

Misschien is het nog geeneens een algemeen woord, maar een dialect ofzo....
Ik heb het proberen op te zoeken in woordenboeken, maar kan het niet vonden. Heb trouwens wel enorm moeten lachen bij het idee dat ik een vlaams-nederlands woordenboek nodig zou hebben! :lol:

Als het afstamt van 'de bouw van het lijfje' zoals jij zegt dan klopt het wel, maar ik heb dat verder nooit zo gehoord....

Overigens heb ik nooit geweten dat een roofvlieg en een daas verschillend waren, ik kende alleen maar de "bouw' (lees daas) :sorry:  



Oja, toen ik een tijdje nadat ik de foto's had gemaakt weer ging kijken zat hij zonder vlieg op het paaltje (uit te buiken??) en de vlieg lag op de grond. Nu hou ik zelf niet zo van die groenige glimvliegen (sorry voor de liefhebbers) maar dit vond ik toch wel een wreed gezicht. :gun:  

magnolia

#16
Hoezo Hans, Veel plezier in het veld? :D
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

gardensafari

CiteerHoezo Hans, Veel plezier in het veld? :D
Voor masochisten is het kicken, hoor!
Teken, muggen, bloedzuigers, dazen, ze krijgen er niet genoeg van!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.