Hoofdmenu

Onbekende parkiet.

Gestart door Zonnekoning, juni 29, 2010, 21:46:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Deze parkiet schijnt al een week of 4 à 5 bij mij in de buurt rond te vliegen en ik was op vakantie...
Dus ik begreep het handgeschreven briefje over een ontsnapte gele kanarie met 06-nummer met beloning niet helemaal...!  :rolleye:
We zijn nu 2 weken verder niet, en ik heb hem/haar op de gevoelige plaat weten te leggen.
De parkiet is een slagje groter dan een grasparkiet en kleiner dan een halsbandparkiet.
De contactroep heeft wel wat weg van die van de Halsbandparkiet (monotoon, maar sneller)...
De vogel zingt ook en dat lijkt op de contactroep, maar met meer tonen.
Ik zou graag willen weten wat het is, omdat het diertje onder de dakpannen probeert te komen.
En gezien de avifauna (o.a. Huismus, Gierzwaluw en vleermuizen) onder de dakpannen, lijkt mij dat niet handig echt handig...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Johnny de Zeeuw

Lijkt wel een gele pernantrosella maar deze kleurslag nog nooit eerder gezien. Verzwakt vanzelf of wordt door iemand gevangen. Heb zulk soort vogels het nog nooit lang uit zien houden in de natuur (op uitzonderingen daar gelaten).
gr. Johnny 

Zonnekoning

Citaat van: Johnny de Zeeuw op juni 29, 2010, 22:59:50 PM
...of wordt door iemand gevangen. Heb zulk soort vogels het nog nooit lang uit zien houden in de natuur (op uitzonderingen daar gelaten).
gr. Johnny
Hoe...?
De vogel heeft nu veel bekijks in de buurt en hem/haar te laten rondvliegen, vind ik ook niet niet een optie.
Zeker niet als ik de bij bewoners van het huis, waar de vogel zich het meest begeeft (studenten en vinden het wel grappig...) een nest van een huismus probeerde te kraken!
Parkieten en papegaaien zijn over het algemeen zaad-eters, maar sommige soorten zijn niet vies van een stukje vlees...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Rikstar

ach, of de huismussen nou worden verschalkt door eksters, kraaien, katten, ratten, steenmarters, haviken of sperwers of toch een rosella soort, tja... zo'n rosellasoort moet toch eten, ook al betwijfel ik of deze soort echt wel op huismussenjacht is. wat mij betreft probeerd hij eerder weer terug te gaan naar bewoonde/vertrouwde omgeving..... kooitje wellicht?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Johnny de Zeeuw

Soms hangt zo een ontsnapt beest zomaar aan de buitenkant van iemands volieregaas. En zijn dan eenvoudig te vangen. Met een netje. Parkieten zoeken elkaar toch meestal wel op ook al is het niet hetzelfde soort.
gr johnny

Toine

Citaat van: Zonnekoning op juni 29, 2010, 23:49:29 PM
Citaat van: Johnny de Zeeuw op juni 29, 2010, 22:59:50 PM
...of wordt door iemand gevangen. Heb zulk soort vogels het nog nooit lang uit zien houden in de natuur (op uitzonderingen daar gelaten).
gr. Johnny
Hoe...?
De vogel heeft nu veel bekijks in de buurt en hem/haar te laten rondvliegen, vind ik ook niet niet een optie.
Zeker niet als ik de bij bewoners van het huis, waar de vogel zich het meest begeeft (studenten en vinden het wel grappig...) een nest van een huismus probeerde te kraken!
Parkieten en papegaaien zijn over het algemeen zaad-eters, maar sommige soorten zijn niet vies van een stukje vlees...

Dit is zeker geen rosella-soort! Het is wel een Australische parkiet, namelijk de Roodrugparkiet (Psephotus haematonotus). Dit is een zaadeter en eet zeker geen vlees, haha! Het is echter wel een kleurmutatie, de wildvorm is voornamelijk groen. Zie ook http://users.telenet.be/exotenjan.be/Roodrug%20parkiet,%20psephotus%20haematonotus.html

Johnny de Zeeuw

Je hebt idd helamaal gelijk met roodrugparkiet, op google staan vergelijkbare beesten als deze.
gr. 

Zonnekoning

Bedankt Toine, en heb hem(?) als dusdanig ingevoerd.
Het is wel een grappig beestje en heeft een lantarenpaal als zangpost uitgekozen.
Ik zal kijken of ik in de regio iets kan regelen...
Tips zijn natuurlijk welkom.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

diertjesvriend

wat was dat nou met dat briefje dan,
zoekbriefje van de eigenaar? en heb je die al gebeld of begrijp ik het nou verkeerd?

Zonnekoning

Het briefje is helaas bij het oud papier beland en de blauwe container is al opgehaald...
Ik heb in ieder geval al geregeld dat hij bij de parkieten en ander vogels bij verzorgingstehuis Zandhove mag (2 volières)... 8)
Het is nu de kunst om hem te vangen!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.