Hoofdmenu

Record

Gestart door thijs, augustus 08, 2006, 09:43:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

thijs

Teletekst meldt een nieuw afstandsrecord voor een trekvogel: een of andere pijlstormvogel, heeft maar liefst 64000 km afgelgd in 200 dagen :blink:
Een simpel rekensommetje leert zonder slaap gemiddeld 13 km/u, en met 5 u slaap op een dag bijna 19 km/u.

Thijs  
Thijs Udo
VWG Alkmaar

redmar_woudstra

slapen zal zo'n beest toch wel niet doen, iig niet als hij vliegt... Of kan een pijlstormvogel één hersenhelft uitschakelen oid, net als een flamingo? Ik ben nu wel benieuwd welke pijlstormvogelsoort het is :P  Ik gok op flesh-footed, gezien het grote fourageergebied in de grote oceaan....
groet,
Redmar

Erik

#2
ik hoorde het vanochtend zelfs op het NOS radionieuws. Fijn toch dat ze de komkommertijd opvullen met zulke informatie :)

Sanne Koolwijk

Hoe zit dat eigenlijk met slapende gierzwaluwen in de lucht?

RWester

CiteerHoe zit dat eigenlijk met slapende gierzwaluwen in de lucht?
Die slapen niet echt, maar dommelen (en schommelen :-D). Maar slapen dus wel in de lucht.

Overigens: als het slecht weer is boven Nederland, dan halen Gierzwaluwen gerust hun voedsel uit België of zelfs Frankrijk (even op en neer)
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


RWester

Hier overigens het nieuwsbericht over de pijlstormvogel

CiteerWASHINGTON (ANP) - Een pijlstormvogel heeft in een jaar tijd 64.000 kilometer
afgelegd. Geen andere trekvogel doet hem dat na. Dat staat in een artikel dat
maandag op de internetsite van het Amerikaanse vaktijdschrift PNAS (Proceedings
of the Nationale Academy of Sciences) verscheen.
De donkere pijlstormvogel was met elektronika uitgerust zodat het dier gedurende
zijn reis kon worden gevolgd. Op zoek naar voedsel vloog het dier in ongeveer
tweehonderd dagen over het gebied van de Grote Oceaan. Van de Straat van Bering
in het noorden tot Antartica in het zuiden en van Chili in het oosten tot Japan
in het westen.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Sanne Koolwijk

Citeer
CiteerHoe zit dat eigenlijk met slapende gierzwaluwen in de lucht?
Die slapen niet echt, maar dommelen (en schommelen :-D). Maar slapen dus wel in de lucht.

Overigens: als het slecht weer is boven Nederland, dan halen Gierzwaluwen gerust hun voedsel uit België of zelfs Frankrijk (even op en neer)
Tja, ik blijf het een ongelooflijk verhaal vinden! Dat je gewoon nooit de behoefte kent even te gaan zitten of liggen, behalve in de broedtijd dan.

thijs

Ach, als je nauwelijks KAN zitten :)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Erik

CiteerHier overigens het nieuwsbericht over de pijlstormvogel

Ik heb trouwens vanochtend een hele tijd gezocht naar het oorspronkelijke artikel op de site van Proceedings maar kan het nergens vinden (alle mogelijke zoekwoorden geprobeerd van Shearwater to distance record) of het is een andere soortnaam en is het weer eens beroerd naar het Nederlands vertaald. Alhoewel er niet veel vogelsoorten zijn die dit zullen preseteren...

Stippen

#9
VPRO Wetenschap
Het is een grauwe 'sooty'

en het BBC bericht: BBC


UCSC die het onderzoek deden.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Erik

naja zeg, en ik het www maar afspeuren...bedankt Kees :D

Els

CiteerIk heb trouwens vanochtend een hele tijd gezocht naar het oorspronkelijke artikel op de site van Proceedings maar kan het nergens vinden (alle mogelijke zoekwoorden geprobeerd van Shearwater to distance record) of het is een andere soortnaam en is het weer eens beroerd naar het Nederlands vertaald. Alhoewel er niet veel vogelsoorten zijn die dit zullen preseteren...
Volgens "onze" krant staat dat PNAS het meldt in de onlinepublicatie van het nummer van volgende week.

De afstanden die Noordse sterns afleggen per jaar weten ze niet, dit is nog niet onderzocht. Maar Noordse sterns broeden in het noordpool gebied en vliegen daarna naar de zuidpool. Kon dus nog wel iets meer dan 64.000 km. zijn.
Els Ouwehand, Katwijk

jesse

van noordpool naar zuidpool is altijd nog "maar" 20.000 km.Heen en terug dus 40.000 km.Komen ze alsnog een grove 25.000 km te kort....  

groet,

jesse zwart

Antonie Blom

Citeervan noordpool naar zuidpool is altijd nog "maar" 20.000 km.Heen en terug dus 40.000 km.Komen ze alsnog een grove 25.000 km te kort....
Vliegen ze in een rechte lijn? Als ze de kust volgen, dan komen er zo weer een aantal kilometertjes bij en de vogels zitten in broedgebied en overwinteringsgebied ook niet stil. Ik verwacht dat het wel minder zal zijn dan het aantal kilometers van de pijlstormvogel, maar oordeel niet te snel en voorzie er een paar van een zendertje (dan weet je het zeker).
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Kaja

Citeer
CiteerHoe zit dat eigenlijk met slapende gierzwaluwen in de lucht?
Die slapen niet echt, maar dommelen (en schommelen :-D). Maar slapen dus wel in de lucht.

Overigens: als het slecht weer is boven Nederland, dan halen Gierzwaluwen gerust hun voedsel uit België of zelfs Frankrijk (even op en neer)
de jongen wachten dan in een soort koma tot ze weer eten krijgen ;)  

jesse

Citeer
Citeervan noordpool naar zuidpool is altijd nog "maar" 20.000 km.Heen en terug dus 40.000 km.Komen ze alsnog een grove 25.000 km te kort....
Vliegen ze in een rechte lijn? Als ze de kust volgen, dan komen er zo weer een aantal kilometertjes bij en de vogels zitten in broedgebied en overwinteringsgebied ook niet stil. Ik verwacht dat het wel minder zal zijn dan het aantal kilometers van de pijlstormvogel, maar oordeel niet te snel en voorzie er een paar van een zendertje (dan weet je het zeker).
daarom zei ik ook een GROVE 25.000 km  ;)  

groet,

jesse zwart

Wouter

Citeer
CiteerHoe zit dat eigenlijk met slapende gierzwaluwen in de lucht?
Die slapen niet echt, maar dommelen (en schommelen :-D). Maar slapen dus wel in de lucht.

Overigens: als het slecht weer is boven Nederland, dan halen Gierzwaluwen gerust hun voedsel uit België of zelfs Frankrijk (even op en neer)
Hoe komt het dan dat ik altijd als het nog licht is overal gierzwaluwen zie vliegen, terwijl ik ze als het dan begint te schemeren nergens meer zie. Ik let hier wel vaker op. Slapen ze dan buiten de stad ofzo of gewoon te hoog om waar te nemen?
Wouter

Erik

CiteerHoe komt het dan dat ik altijd als het nog licht is overal gierzwaluwen zie vliegen, terwijl ik ze als het dan begint te schemeren nergens meer zie. Ik let hier wel vaker op. Slapen ze dan buiten de stad ofzo of gewoon te hoog om waar te nemen?
Wouter
Dan hebben ze buiten de stad ploegenoverdracht met de nachtzwaluwen :D

het is inderdaad waar, hier vliegen ze ook tot de zon ondergaat, ik weet niet hoe ze in het donker functioneren...

--------------------
Wikipedia:

Omdat ze een grotendeels vliegend leven leiden zijn deze toch algemeen voorkomende vogels omringd met grote en kleine mysteries. Ook bestaan er tussen onderzoekers en "deskundigen" grote verschillen van inzicht over het gedrag. Overnachten alle niet broedende vogels op enkele kilometers hoogte in de lucht, of overnachten ook niet broedende vogels in nestholten? Paren de vogels in de lucht, of uitsluitend op het nest? Heeft het ophangen van nestkasten en het verschaffen van kunstmatige nestholten zin als het gaat om de bescherming van de soort? Kortom: een algemene vogel waarover al veel gepubliceerd is, maar waarover toch nog heel veel raadsels bestaan.

De Gierzwaluw is zeer gevoelig voor ongunstige weersomstandigheden. Als er bij koud weer onvoldoende insecten rondvliegen, kunnen ze om energie te besparen hangend aan hun korte pootjes in slaaptoestand betere tijden afwachten (vergelijkbaar met winterslaap). Ze kunnen ook dagenlang vertrekken naar gebieden met beter weer, om pas terug te keren bij de kolonie als de omstandigheden daar zijn verbeterd.

Ze zijn in onze contreien gebonden aan (stedelijke) bebouwing, omdat ze nestelen onder daken en tegenwoordig ook in nestkasten en andere kunstnesten, die door beschermers in het stedelijk milieu worden opgehangen. Gierzwaluwen zijn uiterst nuttige vogels die grote hoeveelheden insecten verorberen - tot 15.000 insecten per dag.
-----------------------

Antonie Blom

Aan het begin van de zomer ben ik een keer om half vier ('s ochtends) op pad gegaan om een vogel te zien. Toen ik de deur uitstapte (15 minuten later) hoorde ik de Gierzwaluwen al roepen. Een andere keer kon ik 's nachts niet slapen van de warmte, toen ik even naar buiten liep hoorde ik de midden in de nacht ook roepen. Ze vliegen dus de gehele nacht door, dat kan ik uit eigen ervaring vertellen.

P.S. normaal gesproken slaap ik gewoonlijk 's nachts, dit zijn slechts enkele uitzonderingen  ;)  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.