Hoofdmenu

tsju tsju tsju ti du

Gestart door Sander Haak, juni 29, 2010, 23:12:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sander Haak

Zeilend op de Friese meren hoorde ik in het riet een zangvogeltje steeds dezelfde zang herhalen. Eerst een snel "tsju tsju tsju", dan een hoge "ti" en weer een lagere "du". De strofe werd zonder variatie herhaald met tussenpauzes van 5 seconde. De zang was helderder dan die van een Rietgors (ook korte staccato zang) en had geen trillers.

Heeft iemand een suggestie?
Groet, Sander Haak (Woerden)

Wouter

Toen ik dit las moest ik meteen aan rietgors denken. Weet je zeker dat dit het niet was?
Verder kan ik niet echt wat bedenken, of heel misschien blauwborst (met veel fantasie).

Wouter

Jan vH

(Heel) Misschien Cetti's Zanger??
Jan van Harten
Validator Plantengallen

jonas D

Kan het eventueel een geelgors zijn, die maakt ongeveer ook zo'n geluide maar leeft weliswaar niet in het riet.
Groeten,
Jonas

Jos Welbedacht

Zowel Geelgors als (vooral) Cetti's Zanger zijn hier in rond de Friese meren buitengewoon schaars. Ik denk dat de tweede er überhaupt nog niet is waargenomen. Rietgors lijkt me een goede gok.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jan vH

Citaat van: jw90_online op juni 30, 2010, 11:34:19 AM
Zowel Geelgors als (vooral) Cetti's Zanger zijn hier in rond de Friese meren buitengewoon schaars. Ik denk dat de tweede er überhaupt nog niet is waargenomen. Rietgors lijkt me een goede gok.
Daarom ook heel misschien, ik weet dat ze daar niet zitten, maar zou wel redelijk goede biotoop zijn. Als Sander de geluiden beluisterd kan hij Cetti's wel meenemen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

frankneijts

Er zit nogal wat variatie in de zang van Rietgors en dat is de reden waarom jij deze (want het lijkt mij ontegenzeglijk een Rietgors..) niet meteen als zodanig hebt herkend Sander. Je beschrijving is namelijk quasi-perfect voor een zekere Rietgors-variant en lijkt absoluut niet op Cetti's.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jan vH

Rietgors lijkt mij eigenlijk ook de beste optie, maar ik vind Cetti's toch wel een beetje in de buurt komen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Sander Haak

Dan hou ik het ook maar bij Rietgors. Wat betreft de locatie zeker een logische optie. Bedankt allemaal!
Groet, Sander Haak (Woerden)