Een uitdaging: vliegende libel/juffer foto

Gestart door rrrrr, juni 28, 2010, 19:03:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

nick w

de grote werken wel mee ;)

Groet,
Nick W

Gert Veurink

gave soort hè, één van de mooisten vind ik dat
groet!
Gert Veurink



nick w

kostte me wel tig keer knippen maar inderdaad zoooo mooi!

Groet,
Nick W

Marnix

Ik vraag me af welke instellingen iedereen gebruikt voor vliegende libellen/juffers?
Zelf zet ik lens altijd op manual focus omdat mijn autofocus niet zo snel is. De camera wil ik ook nog wel eens op landscape zetten omdat daar de scherptediepte het grootst is. Ik fotografeer dan met een 150-300 mm lens die ik vaak zo op de 250 mm zet. En dan heel veel foto's maken. Met een beetje mazzel heb je er dan een scherpe foto tussen zitten.
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

rrrrr

Mijn camera en lenzen zijn behoorlijk vlot, daarom altijd autofocus. Kan ik mij concentreren op zoomen.
Diafragma voorkeuze (f/8 bij veel licht) en dan kijken wat de sluitersnelheid doet.
Beneden 1/200sec. schroef ik de ISO omhoog tot maximaal ISO 400. Daarboven vind ik dat er teveel details verloren gaan.

Bovendien, ALLEEN als de achtergrond rustig is, b.v. vlakke, wijdse watervlakte of egale lucht, stel ik de camera in op "dynamisch veld-AF", 21 punten (centrale deel van het beeld, meeste contrastherkenning) en laat de camera zijn werk doen.
Dat gaat beter met libellen dan met juffers. Die heb ik nog niet goed te pakken kunnen krijgen.....
Probeer meestal de 70-200mm met 1.7TC voor een groter bereik (340mm en toch een kortste scherpstelafstand van 1.4 meter)
EN VEEL FOTO'S maken en weinig echt scherpe daartussen........ ;D
Wat zijn die krengen snel als ze op jacht zijn......

Daarom: APPLAUS voor iedereen die het voor elkaar gekregen heeft.
Ik moet nog even oefenen voor ik helemaal tevreden ben. Gaat nog wat tijd kosten en ik hoop op een "zwever" i.p.v. een "jager"......

Rob

Michiel en Milka

Deze foto gemaakt door mijn dochter. Met toestemming geplaatst.
Groet, Michiel

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

nick w

Citaat van: Marnix op augustus 05, 2010, 11:35:31 AM
Ik vraag me af welke instellingen iedereen gebruikt voor vliegende libellen/juffers?

Ik zet 'm ook op manual, en dan gebruik ik soms mijn zoom (100-300 analoog) om het beest te vinden, dan zoom ik terug in en stel ik scherp - als ie tenminste dan nog daar hangt ;) :D
En ik heb ook vaak een heel aantal foto's met maar een paar scherp... Weggooien is makkelijk toch, met digitale camera's.

Groet,
Nick W

frankneijts

Naar links en naar rechts... Met 300 mm. prime (Pentax) en autofocus, uit de hand.
Vrijdag bij de Loozerheide (Budel-Dorplein) weer op het oog een 2-tal aanwezig (vorig jaar 5) maar vandaag identificeerde ik op basis van borst- en S2-patroon een 3e exemplaar al leek er steeds maar 1 in de lucht.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

rrrrr


ronald

groeten, Ronald van Seijen

nick w


nick w

ik vond er nog een van vorig jaar. Landingsgestel uit...

Groet,
Nick W

Lima

Twee jaar geleden in de Dordogne geweest deze soort toen niet gezien,
dit jaar echter overal waar maar stromend water was.
Probleem met deze libellen is dat ik ze geen moment zag stilstaan , daarom een smal slootje opgezocht (40cm) zodat de libel een vaste baan moest afleggen.
op dat moment moet je echt gaan meezwaaien met de lens,'proberen de libel erin te houden en veel afdukken.
ik ben zeker niet tevreden met het resultaat , wel met mijn waarneming ,hele leuke libel.

Hans.

Anne Hueber †

Nou, het resultaat mag er ook wel zijn, toppie hoor :duim:

sjonnoh

deze was vrij makkelijk te nemen, 1st ingezoomd op de plant en dan maar fotograferen  ;D
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

john8662

Nou deze heeft ook een hele tijd geduurd voordat ik een redelijke had. Maar ze worden beter.
Gr John Arntz
John's fotopagina

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Lima op augustus 10, 2010, 19:45:06 PM
Twee jaar geleden in de Dordogne geweest deze soort toen niet gezien,
dit jaar echter overal waar maar stromend water was.
Probleem met deze libellen is dat ik ze geen moment zag stilstaan , daarom een smal slootje opgezocht (40cm) zodat de libel een vaste baan moest afleggen.
op dat moment moet je echt gaan meezwaaien met de lens,'proberen de libel erin te houden en veel afdukken.
ik ben zeker niet tevreden met het resultaat , wel met mijn waarneming ,hele leuke libel.

Hans.


Ben benieuwd wanneer de foto wel tevreden was, Geweldige plaat!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Weia

Eerste poging. Ter plekke dacht ik dat ik alleen maar de meest verschrikkelijke bagger had geschoten, maar na uitsnijden valt het reuze mee. De achtergrond is wat druk, maar ja, krabbescheerveld met een eileggend vrouwtje groene glazenmaker, zoals je wel zult zien. Grapje, zat tien meter naar rechts.
De groene glazenmaker vliegt veel woester dan de paardenbijter, kijk maar wat voor miezerig bewijsplaatje dat oplevert. Hij vloog van vlak boven het water tot tien meter hoog en twintig meter in het rond, niet te doen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

M.Haverkamp

Citaat van: Weia op augustus 20, 2010, 20:09:35 PM
Eerste poging. Ter plekke dacht ik dat ik alleen maar de meest verschrikkelijke bagger had geschoten, maar na uitsnijden valt het reuze mee. De achtergrond is wat druk, maar ja, krabbescheerveld met een eileggend vrouwtje groene glazenmaker, zoals je wel zult zien. Grapje, zat tien meter naar rechts.
De groene glazenmaker vliegt veel woester dan de paardenbijter, kijk maar wat voor miezerig bewijsplaatje dat oplevert. Hij vloog van vlak boven het water tot tien meter hoog en twintig meter in het rond, niet te doen.


De groene jongen heeft me behoorlijk wat uurtjes gekost!

frankneijts

Ze blijven prachtig maar volgens Martin B. misschien ook levensgevaarlijk...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

lama


Afgelopen maand bij een bergmeertje in de Dolomieten:


Goyatlah

Die paardebijters zijn beesten waar je echt voor op moet passen. Vond vandaag verschillende gallen van de eikelgalwesp Andricus quercuscalicis (Burgsdorff, 1783), maar die beesten springen ook op andere eikels over, zoals enkele collega's ondervonden.

Dus altijd: vertrouw NOOIT een insect (tenslotte hebben ze meer poten dan jij !!!)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w

 ;D ;D

Maar toch, fraaie beelden weer. Ik blijf genieten hier!

Groet,
Nick W

sjonnoh

met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Michiel en Milka

Op een middag twee keer een watersnuffel en een 3/4 tandem zwarte heidelibel.
Groet, Michiel

Ted van der Knaap

Had vanmiddag m'n Sigma-lens mee, meer om vogels te fotograferen maar bijgaande Paardenbijter liet zich toch mooi platen.

Vraag me alleen wel af of het witte stipje een eitje of (water)druppeltje is!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

vuurvlinder

Eitje lijkt mij niet, het is een mannetje. Wellicht ontlasting?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Ted van der Knaap

Citaat van: vuurvlinder op september 14, 2010, 00:05:11 AM
het is een mannetje

Oeps...ik was al blij dat ik er een Paardenbijter uit kon halen!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Mars Muusse

Was wat op zoek naar high speed camera beelden van vliegende libellen, maar kwam toen ineens FOTOOPA tegen. Fotoopa woont blijkbaar in Belgie. Nooit gezien, maar misschien wel al eens langsgekomen?

Deze man is een echte techneut / ingenieur met een pracht opstelling die hij zelf in elkaar zette:



Het hele verhaal, hoe het allemaal werkt met tijdsvertraginkjes in milliseconden en hoe hij dat dan weer ondervangt, verbindinkjes en draadjes, manual settings, etc etc staat hier (het weegt 8 kg):
http://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/sets/72157604620957208/
Prachtig voorbeelden op zijn site:


http://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/2354383384/in/set-72157604178299415/