Kuifleeuwerik nu echt bijna weg?

Gestart door hiskodevries, juni 28, 2010, 15:45:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: dannytheanimalman op maart 27, 2011, 22:08:40 PM
vandaag maarliefst 5 kuifjes over nederland verspreid:D hopelijk blijft dat paartje uit 's- hertogenbosch ook!

Vijf vind ik wel erg optimistisch uitgedrukt. Een paartje in Den Bosch, een paartje in Venlo, en eentje vliegend over Kamperhoek. Het zijn dus nog steeds maar twee plekken met ieder één paar.
.

Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: HPM op maart 27, 2011, 23:48:05 PM
Citaat van: dannytheanimalman op maart 27, 2011, 22:08:40 PM
vandaag maarliefst 5 kuifjes over nederland verspreid:D hopelijk blijft dat paartje uit 's- hertogenbosch ook!

Vijf vind ik wel erg optimistisch uitgedrukt. Een paartje in Den Bosch, een paartje in Venlo, en eentje vliegend over Kamperhoek. Het zijn dus nog steeds maar twee plekken met ieder één paar.
.


(2x2) + 1 is toch 5?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Herman heeft natuurlijk wel gelijk dat met alleen geisoleerde paartjes er weinig reden tot optimisme is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Oenanthe

Ik zal de Kamperhoeker trektellers wel harder voor het hoofd stoten dan ik wil, maar bij de waarneming van een overtrekkende kuifleeuwerik mogen wel heel wat vraagtekens worden gezet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

snwja3

Citaat van: Oenanthe op maart 28, 2011, 12:52:18 PM
Ik zal de Kamperhoeker trektellers wel harder voor het hoofd stoten dan ik wil, maar bij de waarneming van een overtrekkende kuifleeuwerik mogen wel heel wat vraagtekens worden gezet.

Ik/we hebben ze vaak ook over Breskens gehad, waren echt niet de moeilijkste om te herkennen!
Wietze Janse

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op maart 28, 2011, 12:14:49 PM
Herman heeft natuurlijk wel gelijk dat met alleen geisoleerde paartjes er weinig reden tot optimisme is.

Temeer daar tot op heden (nog) niks vernomen is van het tot voor kort zo stabiel lijkende bolwerk in de wijk Meerhoven van Eindhoven waarmee het uitsterven van de soort in de Brabantse Kempen welhaast een feit lijkt te zijn. Past "goed" in het illustere rijtje met o.a. Grauwe Gors (laatste broedgevallen in de Kempen ca. 1977), Ortolaan (ca. 1982), Klapekster (ca. 1985?), Duinpieper (ca. 1993) en binnenkort wellicht Tapuit, Zwarte Stern?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

http://waarneming.nl/waarneming/view/51190224
Wellicht de moeite waard voor mensen die in de buurt wonen om deze locatie nog eens te bezoeken?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

falco

Citaat van: snwja3 op maart 28, 2011, 13:03:45 PM
Citaat van: Oenanthe op maart 28, 2011, 12:52:18 PM
Ik zal de Kamperhoeker trektellers wel harder voor het hoofd stoten dan ik wil, maar bij de waarneming van een overtrekkende kuifleeuwerik mogen wel heel wat vraagtekens worden gezet.

Ik/we hebben ze vaak ook over Breskens gehad, waren echt niet de moeilijkste om te herkennen!

Ook verschillende keren gehad dat we ze al op roep determineerden en ze daarna gingen zitten, zodat je kon zien dat we ze al in vlucht correct op naam hadden gebracht.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

pwolf

Citaat van: Oenanthe op maart 28, 2011, 12:52:18 PM
Ik zal de Kamperhoeker trektellers wel harder voor het hoofd stoten dan ik wil, maar bij de waarneming van een overtrekkende kuifleeuwerik mogen wel heel wat vraagtekens worden gezet.

Waarom? Kuifleeuweriken zijn niet moeilijker van Veldlkeeuweriken te onderscheiden dan bijvoorbeeld Boomleeuweriken. Kwestie van de roep goed kennen en goed kijken.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Robert V.T

Foto van een jong beest uit Venlo. Dat is toch erg goed nieuws!
Groeten,

Robert van Tiel

Wouter van der Ham

Citaat van: Robert V.T op juni 09, 2011, 22:14:51 PM
Foto van een jong beest uit Venlo. Dat is toch erg goed nieuws!
Zeker! Want ik moet hem nog ;)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

hiskodevries

nu nog hopen op kuif jonkies in den bosch
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Oenanthe

De waarnemer meldt drie vogels waaronder een duidelijk koppel. Dat betekent dat het gefotografeerde jong het enige is dat is grootgebracht en dat is wel erg magertjes. Maar ik wil niet alleen de mopperaar uithangen: het is verheugend dat er nageslacht is voortgebracht.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

In april is er in Venlo nog een betrouwbaar klinkende waarneming van vier vogels. Zouden dat passanten geweest zijn of hebben al die andere mensen niet goed opgelet? Vorig jaar werden er veel vaker drie of vier exx gemeld.

Vergeleken met Venlo is het aantal waarnemingen uit Den Bosch Haverleij maar zeer beperkt (19 tegen 192 dit jaar) en de laatste melding is van 15 mei. Waarom gaan er toch zo veel mensen naar Venlo en niet naar Den Bosch? Voor velen is dat toch dichterbij.
Maar er zijn vast wel lokalen die het goed in de gaten houden.


Herman van der Meer

Rikstar

#104
ik ben hier een beetje terug houdend in.
Ik zou zeggen, laat onze 2 laatste zekere paartjes maar lekker met rust. ipv. hordes vogelaars.
de Venlo vogels zitten dan wel bij een druk tankstation..... maar dannog heb ik het gevoel dat het niet lang meer zal duren dat de laatste 2 paartjes ook weg zijn.
Mocht ik ooit een paartje kuifleeuwerik vinden weet ik in ieder geval waar ik mijn waarneming op zet: Em.....
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Ben ik met je eens hoor Rik maar ik vind het verschil zo opvallend.

Herman van der Meer

redmar_woudstra

Citaat van: HPM op juni 10, 2011, 11:21:28 AM
Ben ik met je eens hoor Rik maar ik vind het verschil zo opvallend.


Ik ook Herman, want ik denk toch dat idd Den Bosch voor meer dan 90% van de Nederlandse vogelaars dichterbij is. Ik ga Kuifleeuweriken lekker in het buitenland zien, of toch maar die ene op trek vinden!
groet,
Redmar

Thijs Fijen

Vogelaars die een dagje limburg doen (wat standaard in februari, mei en tijdens het vlinder/libellenseizoen gebeurd), komen vrijwel zeker langs Venlo of vinden het maar een klein stukje om.. Bovendien is deze plek langer bekend en zit dus meer 'in het systeem'.

Ik ben benieuwd of we er iets aan kunnen doen (de achteruitgang).. Waarom zitten ze in Frankrijk wel overal op parkeerplaatsen bij tankstations en in Nederland niet?? Meer bloemrijke veldjes inzaaien op die parkeerplaatsen?? kiezeldaken ontbreken? Who knows..
Thijs Fijen

Vincent Hart

Blijft natuurlijk wel zo dat Nederland altijd al de rand van het verspreidingsgebied vormde. Tel daar inderdaad bij op de typisch Nederlandse zucht om rommelhoekjes (ook op industrieterreinen) 'op te ruimen' ... Overigens is niet uit te sluiten dat her en der op/in andere bouwlocaties/Vinexwijken nog hier en daar een paar kuifleeuweriken huizen. Tenslotte zijn dat geen locaties die vogelaars doorgaans bezoeken ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

laatvlieger

Citaat van: Rikstar op juni 10, 2011, 11:17:53 AM
ik ben hier een beetje terug houdend in.
Ik zou zeggen, laat onze 2 laatste zekere paartjes maar lekker met rust. ipv. hordes vogelaars.
de Venlo vogels zitten dan wel bij een druk tankstation..... maar dannog heb ik het gevoel dat het niet lang meer zal duren dat de laatste 2 paartjes ook weg zijn.
Mocht ik ooit een paartje kuifleeuwerik vinden weet ik in ieder geval waar ik mijn waarneming op zet: Em.....

Waarom zou je dat doen? Het is een soort die veelal aan mensen is gewend. Daarnaast is er volgens mij amper onderzoek verricht aan de achteruitgang van deze soort, bestaan er geen programma's om te kijken of de aantallen nog zijn  op te krikken in Nederland en laten wij ze gewoon maar wegkwijnen. Ik zou juist zeggen, ga allemaal die laatste Nederlandse broedparen bekijken, spreek erover met vrienden en kennissen, laat iedereen voelen dat we wéér wat kwijtraken, help stadsnatuur te creeren, maar bovenal geniet van wat we nu nog wel hebben!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rikstar

#110
omdat ik weet dat zelfs de kuifleeuweriken van Venlo zich opgejaagd kunnen voelen als er op een dag vrij veel vogelaars bij het tankstation staan. Als dit bijna dagelijks gebeurd zal er blijvend stress ontstaan. Ik heb liever dat een vogel zich 1 of 2 dagen opgejaagd voelt dan het hele broedseizoen. liefst heb ik natuurlijk dat zo'n vogel helemaal niet opgejaagd wordt maar het tegendeel is dus al eens bewezen.
ps. niet alle vogelaars zijn denk ik net zoals jou die rustig op een redelijke afstand de vogels zonder te verstoren willen bekijken.

Citaat van: laatvlieger op juni 10, 2011, 15:08:36 PM
Citaat van: Rikstar op juni 10, 2011, 11:17:53 AM
ik ben hier een beetje terug houdend in.
Ik zou zeggen, laat onze 2 laatste zekere paartjes maar lekker met rust. ipv. hordes vogelaars.
de Venlo vogels zitten dan wel bij een druk tankstation..... maar dannog heb ik het gevoel dat het niet lang meer zal duren dat de laatste 2 paartjes ook weg zijn.
Mocht ik ooit een paartje kuifleeuwerik vinden weet ik in ieder geval waar ik mijn waarneming op zet: Em.....

Waarom zou je dat doen? Het is een soort die veelal aan mensen is gewend. Daarnaast is er volgens mij amper onderzoek verricht aan de achteruitgang van deze soort, bestaan er geen programma's om te kijken of de aantallen nog zijn  op te krikken in Nederland en laten wij ze gewoon maar wegkwijnen. Ik zou juist zeggen, ga allemaal die laatste Nederlandse broedparen bekijken, spreek erover met vrienden en kennissen, laat iedereen voelen dat we wéér wat kwijtraken, help stadsnatuur te creeren, maar bovenal geniet van wat we nu nog wel hebben!
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

laatvlieger

En zelfs dan zou ik nog oproepen om allemaal naar die vogels te gaan kijken. Als ze dan geen jongen groot krijgen door de verstoring, dan is dat nog steeds niet de reden waarom ze in heel Nederland verdwenen zijn. Juist door extreem veel aandacht aan deze laatste vogels te geven, kunnen we aandacht vragen voor veel grotere problemen, bijvoorbeeld het steeds netter worden van de stad. Of dat nou de oorzaak is van het verdwijnen van de Kuifleeuwerik, doet er niet veel toe (hoewel het ongetwijfeld zal hebben bijgedragen), maar het leid wel tot het verdwijnen van ook veel andere soorten. Kleine stadsreservaatjes met onkruidhoekjes, wat paardenmest e.d. kunnen misschien al wel ervoor zorgen dat heel veel planten en insectensoorten voor de steden behouden blijven. Uiteindelijk zullen ook vogels hiervan profiteren. En wie weet komt dan zelfs de Kuifleeuwerik ooit nog wel eens terug.

Het verdwijnen van een soort is een keiharde les en als je dat zelf hebt meegemaakt komt dat extra hard aan. Je mist iets dat er vroeger nog wel was. Alles stilhouden is in mijn ogen lang niet altijd de beste optie.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Danny katerbarg

Waarom zijn er nog geen actie's gehouden voor de kuifleeuwerik? tenminste goede acties want, ik weet nog van niks.
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Vincent Hart

We weten niet precies waarom het zo slecht gaat met kuifleeuweriken, Danny. Dat maakt het moeilijker ze te beschermen. Bovendien komen ze voor op plekken (tankstations en zo) waar je niet zoveel aan bescherming kunt doen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ArjenDrost †

Citaat van: Vincent Hart op juni 10, 2011, 23:12:56 PM
Bovendien komen ze voor op plekken (tankstations en zo) waar je niet zoveel aan bescherming kunt doen.
Ja, als Tankstations zo goed zijn voor Kuifleeuwerikken, dan zou het toch best goed met ze moeten gaan.... ;)

hiskodevries

Heeft iemand al eens in die nieuwe wijken in amersfoort gezocht? Aan de kant van hoevelaken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jarinka

Citaat van: hiskodevries op juni 10, 2011, 23:26:26 PM
Heeft iemand al eens in die nieuwe wijken in amersfoort gezocht? Aan de kant van hoevelaken.
De wijk Vathorst bedoel je? Niet bewust naar Kuifleeuwerik gezocht, maar ik rij er af en toe doorheen. Het zou best kunnen dat ze zich daar over een poos vestigen, maar zouden ze vanuit hun huidige locaties naar nieuwe locaties trekken.
Ik zal er de volgende keer extra op letten ;)
Groeten, Jarinka Heijink

M.Haverkamp

Citaat van: Rikstar op juni 10, 2011, 11:17:53 AM
ik ben hier een beetje terug houdend in.
Ik zou zeggen, laat onze 2 laatste zekere paartjes maar lekker met rust. ipv. hordes vogelaars.
de Venlo vogels zitten dan wel bij een druk tankstation..... maar dannog heb ik het gevoel dat het niet lang meer zal duren dat de laatste 2 paartjes ook weg zijn.
Mocht ik ooit een paartje kuifleeuwerik vinden weet ik in ieder geval waar ik mijn waarneming op zet: Em.....

Pure onzin! Ik kom uit de tijd dat kuifjes gewoon tussen de auto's liepen te spitten in de honden- en paardenpoep en tussen de mensen liepen in drukke straten! :rolleye:

ArjanH

Citaat van: M.Haverkamp op juni 10, 2011, 23:43:45 PM
Citaat van: Rikstar op juni 10, 2011, 11:17:53 AM
ik ben hier een beetje terug houdend in.
Ik zou zeggen, laat onze 2 laatste zekere paartjes maar lekker met rust. ipv. hordes vogelaars.
de Venlo vogels zitten dan wel bij een druk tankstation..... maar dannog heb ik het gevoel dat het niet lang meer zal duren dat de laatste 2 paartjes ook weg zijn.
Mocht ik ooit een paartje kuifleeuwerik vinden weet ik in ieder geval waar ik mijn waarneming op zet: Em.....

Pure onzin! Ik kom uit de tijd dat kuifjes gewoon tussen de auto's liepen te spitten in de honden- en paardenpoep en tussen de mensen liepen in drukke straten! :rolleye:


Hoezo onzin ?  Het is helaas de hedendaagse realiteit dat het aantal Kuifleeuweriken in Nederland op de vingers van 1 hand is te tellen.

Danny katerbarg

Ik denk dat er dat er nog wel meer als 5 examplaren(s-Hertogenbosch 2, Venlo 3)hier in Nederland zijn. Er is zoveel industriegebied in Nederland. Daar kun je als vogelaars moeilijk uitsluiten dat ze er niet zijn. Hier waar ik woon in Emmen bijvoorbeeld zijn nog best wel ruige hoekjes over op het industrieterrein. vol met verlaten plekjes met tegels en veel onkruid en troepjes. Heb weleens gezocht maar zonder resultaat. Het zou best kunnen dat ze er zijn. Ze zijn hier in de buurt nog niet heeel lang verdwenen sterker dit gebied was een 15 jaar geleden nog een prima plek voor vele kuifjes. en ik heb nog niet het hele industrieterrein bezocht. laat staan de plekken waar je niet kan komen door grote bedrijven die grote gebieden afschermen maar best een mooie plek kunnen zijn voor kuifjes. Het blijft dus een hopeloos geval we weten wel ongeveer waarom ze weg zijn. maar eigenlijk weten we er ook niets van.
waarom wordt er niks ondernomen door de regering ofzo. onderzoeken waarom ze verdwijnen! en waar ze nog wel zitten! daar een handje helpen en die gebieden streng beschermen. we laten ze toch niet verdwijnen :-[ er zijn vast nog meer plekken waar nog kuifleeuweriken gedijen en kunnen gedijen. dat kan toch niet anders? of hebben we per toeval de 2 laatste plekken ontdekt? er zullen toch wel meer zijn. maar één ding is zeker niet meer dan 10. hier in drenthe zijn soweiso niet heel veel vogelaars. de site waarnming.nl is oo zo belangerijk voor een soort als de kuifleeuwerik.
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50