Kuifleeuwerik nu echt bijna weg?

Gestart door hiskodevries, juni 28, 2010, 15:45:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Als die oostduitse Kuifleeuweriken eindelijk door hebben dat ze weg mogen stappen ze allemaal in hun Trabie naar Nederland.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: frankneijts op september 24, 2013, 14:10:18 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 24, 2013, 13:01:07 PM
Citaat van: HPM op september 24, 2013, 12:01:13 PM

Hierbij een kaartje met de recente verspreiding van de Kuifleeuwerik in NW-Europa. Duitsland is voornamelijk ontleend aan Ornitho.de, de rest alleen aan Observado.org.
Zoals we weten geeft dit voor Nederland en Belgie een te optimistich beeld. In Belgie is alleen de kustpopulatie nog over en die staat ook op verdwijnen en dat zal dan ook wel met de aangrenzende noord-Franse populatie het geval zijn.

(Zo te zien is de voormalige communistische dictatuur toch nog ergens goed voor geweest  :-X ).

Je zou ook kunnen concluderen dat de DDR-machthebbers er (letterlijk) zo'n puinhoop van hadden gemaakt dat zelfs ruim 2 decennia 'nach der Wende' men er niet in is geslaagd die helemaal op te ruimen en daar maken die Kuifleeuweriken nog steeds gebruik van.... 8)

(dat was eigenlijk ook mijn conclusie...  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rene Janssen

#272
De stip bij Antwerpen had een populatie bij die benzinepomp kunnen zijn. Helaas betrof het eenmalige waarneming van een dier op de Kalmthoutse heide in maart en een eenmalige waarneming in oktober in de Haven van Antwerpen... bron: waarnemingen.be

Nog wel wat waarnemingen langs de kust op verschillende plaatsen. Is het daar ook het verdwijnen van broedbiotoop wat de klok slaat, of is het daar een andere reden? Het wordt daar wel steeds voller gebouwd om een soort Blannes aan zee te krijgen...
René Janssen

HPM

Herman van der Meer

Rene Janssen

Bedankt voor de link, Herman. Mooi einde van Dominque!
René Janssen

HPM

Afgelopen jaar lijken de Kuifleeuweriken van Venlo zich weer niet te hebben voortgeplant en is die van Den Bosch weer niet aan de vrouw geraakt.
Laatste waarneming Venlo: 14 juni (Aart Vink)
Laatste waarneming Den Bosch: 25 september. (Dio Hornman, met foto)

Op grond van de ingevoerde waarnemingen moeten we misschien wel concluderen dat  met ingang van 26 september 2013  de Kuifleeuwerik niet langer inheems is in Nederland.
Wie bewijst het tegendeel?
Herman van der Meer

JohanvantBosch

In Denemarken zijn ze ook bijna op zo te lezen:
http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=57786
Mijn Deens is abominabel, maar ik denk te lezen dat het er nog 4-8 zijn.

Justin Jansen

Citaat van: JohanvantBosch op februari 05, 2014, 16:56:11 PM
In Denemarken zijn ze ook bijna op zo te lezen:
http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=57786
Mijn Deens is abominabel, maar ik denk te lezen dat het er nog 4-8 zijn.
8 stuks nog
M.v.g., Justin Jansen


migratorius

Hoewel info ontbrak werd deze wel wat voorbarig van een vraagteken voorzien: http://waarneming.nl/waarneming/view/82349794
Het zal in Den Bosch wel druk worden met ramptoeristen.

JanHein

frankneijts

Citaat van: migratorius op maart 12, 2014, 15:00:19 PM
Hoewel info ontbrak werd deze wel wat voorbarig van een vraagteken voorzien: http://waarneming.nl/waarneming/view/82349794
Het zal in Den Bosch wel druk worden met ramptoeristen.

JanHein


Dat "?" had de waarnemer zelf geplaatst JanHein...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

lupokatja

Citaat van: migratorius op maart 12, 2014, 15:00:19 PM
Hoewel info ontbrak werd deze wel wat voorbarig van een vraagteken voorzien: http://waarneming.nl/waarneming/view/82349794
Het zal in Den Bosch wel druk worden met ramptoeristen.

JanHein

De vogel is eigenlijk elke winter langere tijd spoorloos, dus ik had de hoop nog niet opgegeven. Was vanmorgen zelf al kort wezen zoeken, maar zonder succes (wellicht vanwege een voetballende schoolklas). Dat vraagteken had Erik er overigens volgens mij zelf bijgezet. Hopelijk weet de vogel dit jaar wel een partner uit de lucht te trekken, al zal daar inmiddels wel een klein wonder voor nodig zijn.

Lützen

Vincent Hart

Ik vrees dat dat een te groot wonder zou moeten worden. Overigens jammer dat in de piep de nadruk gelegd wordt op het obligate jaarlijsttwitchje en niet op het nog (net) niet uitgestorven zijn van een bijna voormalige broedvogel ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

migratorius

Citaat van: frankneijts op maart 12, 2014, 15:24:23 PM
Dat "?" had de waarnemer zelf geplaatst JanHein...
!

Dat was mij uit de dialoog niet duidelijk geworden.

JanHein

lesley van loo

misschien een idee als iemand een mooi donkerblond vrouwtje voor hem meeneemt vanuit Lesbos o.i.d.   :)
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

frankneijts

Citaat van: migratorius op maart 12, 2014, 16:11:10 PM
Citaat van: frankneijts op maart 12, 2014, 15:24:23 PM
Dat "?" had de waarnemer zelf geplaatst JanHein...
!

Dat was mij uit de dialoog niet duidelijk geworden.

JanHein


Wanneer een waarneming zònder "?" is ingevoerd en een admin twijfelt aan de juistheid van de ID, is de normale werkwijze dat de admin de waarnemer(s) vraagt om een "?" te plaatsen, dat doen admins dus niet zelf. Vrijwel altijd is dit ook zichtbaar in de dialoog onder de waarneming.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Met andere woorden: Deze waarneming was door de waarnemer zelf voorzien van een vraagteken.
Nadat de waarnemer de foto's geupload had en daar een (de) kuifleeuwerik op bleek te staan, heeft Frank m.b.v. de geautomatiseerde functie die daarvoor bestaat (zie 'standaard'commentaar) de waarneming op zeker gezet.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

gwoldhek

#286
F  Frank Neijts, 12-03-2014 13:58


Prachtig nieuws Erik! Zeker ook voor de jaarlijsters onder ons.. Ben benieuwd naar de plaatjes!

Groet van Frank



Leuk dat admins nu ook al soortenjagen promoten

frankneijts

Citaat van: gwoldhek op maart 12, 2014, 17:04:36 PM
F  Frank Neijts, 12-03-2014 13:58


Prachtig nieuws Erik! Zeker ook voor de jaarlijsters onder ons.. Ben benieuwd naar de plaatjes!

Groet van Frank



Leuk dat admins nu ook al soortenjagen promoten

Ik promoot helemaal niks: ik probeer als admin alleen rekening te houden met allerlei gebruikers, zoals dat een goed gastheer betaamt...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gwoldhek

Zal wel komen omdat mijn dopamine spiegel overhoop ligt ( net met roken gestopt) dat ik nog meer als normaal allergisch op twichen reageer :)


Vincent Hart

#289
Wel grappig dat je dan deze tekst van een andere (notabene de meest 'doortwitchte') admin negeert  ;)
Sterkte.
Citaat van: Vincent Hart op maart 12, 2014, 15:57:31 PMOverigens jammer dat in de piep de nadruk gelegd wordt op het obligate jaarlijsttwitchje en niet op het nog (net) niet uitgestorven zijn van een bijna voormalige broedvogel ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op maart 12, 2014, 18:39:16 PM
Wel grappig dat je dan deze tekst van een andere (notabene de meest 'doortwitchte') admin negeert  ;)
Sterkte.
Citaat van: Vincent Hart op maart 12, 2014, 15:57:31 PMOverigens jammer dat in de piep de nadruk gelegd wordt op het obligate jaarlijsttwitchje en niet op het nog (net) niet uitgestorven zijn van een bijna voormalige broedvogel ...

Jij rookt zeker af en toe Vincent....? 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Hoogstzelden ... Maar stoppen schijnt pittig te zijn  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Yeronimo

Citaat van: Vincent Hart op maart 12, 2014, 19:01:13 PM
Hoogstzelden ... Maar stoppen schijnt pittig te zijn  :angel:

We kunnen je ook een reden geven om te gaan stoppen. Wellicht weddenschap afleggen? Als kuifleeuwerik daar toch tot broeden komt stop je met roken en anders ga je lekker door? :-X
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Caspergr

Volgens mij is de vogel van 's Hertogenbosch al twee keer dood gewaand. Is dat niet een reden om ook even grondig te zoeken in Venlo?

gwoldhek

Ah Vincent, blijkbaar tast het ook mijn gezichtsvermogen aan, das dan weer minder

frankmeer

Frank van der Meer

migratorius

Citaat van: frankmeer op april 05, 2014, 10:28:34 AM
https://waarneming.nl/soort/view/41?from=2014-04-05&to=2014-04-05 doorgeschoten Belg?
Een ouderwetse Breskenssoort op de dag dat de nieuwe telpost officieel geopend wordt.

JanHein

hiskodevries

En hebben ze de vogel doorgestuurd naar Brabant ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

ArjanH

#298
Citaat van: Caspergr op maart 12, 2014, 21:45:20 PM
Volgens mij is de vogel van 's Hertogenbosch al twee keer dood gewaand. Is dat niet een reden om ook even grondig te zoeken in Venlo?


Op zich wel een interessante vraag. Ik ga er zelf een beetje vanuit dat de Kuifleeuweriken bij Venlo inmiddels verdwenen zijn maar je kunt nooit weten. Hoe dan ook: de soort lijkt hooguit nog als incidentele broedvogel te mogen worden beschouwd. Buitengewoon jammer dat de Kuifleeuwerik pas veel meer belangstelling kreeg toen het duidelijk werd dat de soort op korte termijn wel eens zou kunnen verdwijnen als broedvogel.

Justin Jansen

#299
Citaat van: ArjanH op april 05, 2014, 23:33:25 PM
Citaat van: Caspergr op maart 12, 2014, 21:45:20 PM
Volgens mij is de vogel van 's Hertogenbosch al twee keer dood gewaand. Is dat niet een reden om ook even grondig te zoeken in Venlo?


Op zich wel een interessante vraag. Ik ga er zelf een beetje vanuit dat de Kuifleeuweriken bij Venlo inmiddels verdwenen zijn maar je kunt nooit weten. Hoe dan ook: de soort lijkt hooguit nog als incidentele broedvogel te mogen worden beschouwd. Buitengewoon jammer dat de Kuifleeuwerik pas veel meer belangstelling kreeg toen het duidelijk werd dat de soort op korte termijn wel eens zou kunnen verdwijnen als broedvogel.
In Venlo is door diverse mensen grondig gezocht, ook zeer recent nog. @Arjan graag relevante literatuur lezen voordat je een bewerking schrijft 'pas veel meer belangstelling kreeg toen het duidelijk werd dat de soort op korte termijn wel eens zou kunnen verdwijnen als broedvogel', dit is incorrect. Al jaren (30+ jaar) is Kuifleeuwerik nauwlettend in de gaten gehouden, en werd opgemerkt dat de soort achteruit ging. Zijn echt 10-tallen titels welke deze achteruitgang behandelen.
M.v.g., Justin Jansen