Kuifleeuwerik nu echt bijna weg?

Gestart door hiskodevries, juni 28, 2010, 15:45:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Citaat van: frankneijts op juni 16, 2011, 21:25:52 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 16, 2011, 13:37:57 PM
Citaat van: frankneijts op juni 16, 2011, 13:26:30 PM
Wat is het verband in dit geval met de achteruitgang van Kuifleeuweriken Bart?

Pag. 35 hfdst 4.4 1ste alinea...

Vanaf pagina 39 is ook wel interessant -> 4 factoren dus die de mestfauna bedreigen (waar oa de Kuifleeuwerik dus afhankelijk van is):
1 Veranderend landgebruik;
2 Verminderde Weidegang;
3 Toedieningswijze van mest;
4 Gebruik van diergeneesmiddelen.
1 + 2 had ik zelf min of meer al in de smiezen maar 3 en 4 zijn nieuw voor me.

Bart, volgens mij verwar je Veldleeuwerik met Kuifleeuwerik en die verschillen ecologisch nogal.....

Nee hoor, ik denk dat Alterra zich dan vergist want ik ga af op hun tekst:
blz. 35, hfstk. 4.4, 1ste alinea:
"Akkerhuis & Siepel (2001) opperen dat het verdwijnen van soorten als de grauwe klauwier en de kuifleeuwerik zou kunnen samenhangen met een verminderd aanbod van mestvliegen en mestkevers."
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Je citeert verkeerd, Bard. Het is Jagen op Achterhuis & Siepel.

Herman van der Meer

dead_groom

kan me nog heel goed herrineren toen ik een jaar of acht was(zo'n 10/14 jaar geleden)...tilburg....grote woonwijken van de reeshof moesten nog gemaakt worden of waren half klaar...zag daar toen nog regelmatig kuifleeuwerikjes....nu lees ik dit...
doet me wel behoorlijk treuren
M.V.G.

Davey de Waard

Erwin Reinstra

Vanochtend had ik wellicht een leuke verrassing:

http://waarneming.nl/waarneming/view/55386405

Mogelijk toch nog kuifleeuwerik(ken) in Amersfoort!?!?!
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Jarinka

Citaat van: Modest Moose op juni 29, 2011, 18:58:11 PM
Vanochtend had ik wellicht een leuke verrassing:

http://waarneming.nl/waarneming/view/55386405

Mogelijk toch nog kuifleeuwerik(ken) in Amersfoort!?!?!
Joepie! Morgenochtend had ik niks te doen, nu wel dus. Ten ZW van die plek ligt een bedrijventerrein, ten NO gedeeltelijk braakliggend land en nieuwbouwwoningen. Klinkt goed voor Kuifleeuw :)
Groeten, Jarinka Heijink

Jan vH

Net ten noorden daarvan ligt een stuk braakliggend terrein die me wel geschikt lijkt voor Kuifleeuwerik. Zie bijvoorbeeld Google Maps. Ik ben er al een keer langs gefietst, maar toen had ik geen Kuifleeuwerik gezien. Morgenochtend kan ik ook wel helpen met zoeken, want een Kuifleeuwerik zo dicht bij huis zou natuurlijk wel leuk zijn.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Citaat van: Modest Moose op juni 29, 2011, 18:58:11 PM
Vanochtend had ik wellicht een leuke verrassing:

http://waarneming.nl/waarneming/view/55386405

Mogelijk toch nog kuifleeuwerik(ken) in Amersfoort!?!?!

Laatste waarnemingen uit Amersfoort in 2007. http://waarneming.nl/gebied/view/22868?from=2000-01-01&to=2011-06-29&sp=41&g=1&u=0
Er is een melding uit de naaste omgeving, maar wel uit 2004 http://waarneming.nl/waarneming/view/41937423
Herman van der Meer

Stijn E.

Dan kan ik natuurlijk niet thuisblijven, m.a.w.: ik kom ook! Dan mailen we nog wel even over hoe laat enzo? Zou wel apart zijn, Venlo of Den Bosch is immers niet echt dichtbij, maar als het er op de één of andere manier wel eentje is zijn we gek als we niet gaan zoeken. Bij positief nieuws horen jullie wel wat van ons, via mijn mobiel op het forum of als waarneming.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

hiskodevries

ik zei al eerder dat je daar moest zoeken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Stijn E.

Citaat van: hiskodevries op juni 29, 2011, 19:14:48 PM
ik zei al eerder dat je daar moest zoeken

Voortaan altijd naar Hisko luisteren ;) Ik wilde nog posten dat we maar eens met wat locals moesten gaan zoeken, maar deed het om de een of andere reden toch maar niet, stom van me.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jan vH

Citaat van: Stijn Eikelboom op juni 29, 2011, 19:14:03 PM
Dan kan ik natuurlijk niet thuisblijven, m.a.w.: ik kom ook! Dan mailen we nog wel even over hoe laat enzo? Zou wel apart zijn, Venlo of Den Bosch is immers niet echt dichtbij, maar als het er op de één of andere manier wel eentje is zijn we gek als we niet gaan zoeken.

Leuk dat je ook gaat. Als het een Kuifleeuwerik is dan is het trouwens vrijwel zeker dat de soort sinds 2007 gewoon nog in Amersfoort heeft gezeten. Dan zou ook best kunnen, want er is niet echt gericht naar gezocht...
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Marcel van kammen

Maar hoezo kan het geen veldleeuwerik zijn? Zo bijzonder ongeschikt is de locatie toch niet? Ik heb onlangs in Zaandam midden in de bebouwde kom op een industrieterrein ook een stuk of 10 Veldleeuweriken gezien (waarmee ik niet wil zeggen dat het geen Kuif is, ik hoop natuurlijk dat t er wel 1 is. Succes met zoeken)

Jan vH

Vandaag een paar uur gezocht in de omgeving. Alle braakliggende stukken in Vathorst gecheckt, en ook het noorden van De Hoef. Helaas geen Kuifleeuwerik gezien of gehoord. Ook geen Veldleeuwerik trouwens. Voor beide soorten zijn er wel redelijk geschikte plekken, zeker ook voor Kuifleeuwerik. Wel veel andere leuke soorten (Zwarte Roodstaart, Oeverzwaluw, Kleine Plevier, Roodborsttapuit, Spotvogel, Bosrietzanger, Dwergviltkruid) gezien.

Maar het kan nog steeds de moeite waard zijn om later dit jaar (bijv. september/oktober) te gaan zoeken. Het lijkt me wel een plek waar ook een soort als Duinpieper zou kunnen opduiken.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

hiskodevries

Braakliggend ?
waar zijn de tankstations daar ? checken.
Verder grote parkeerterreinen met wat ruigte in de buurt -> checken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan vH

Dit zou eventueel nog een geschikt tankstation kunnen zijn. Daar zijn we niet geweest. De andere tankstations liggen langs de snelweg (bijv. A28), dus dat wordt nog lastiger.

Grote parkeerterreinen met ruigte hebben we gecheckt.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

In Den Bosch - Haverleij zitten/zaten ze gewoon in een woonwijk.

Herman van der Meer

HJDT

#166
Citaat van: Jan vH op juni 29, 2011, 19:20:12 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op juni 29, 2011, 19:14:03 PM
Dan kan ik natuurlijk niet thuisblijven, m.a.w.: ik kom ook! Dan mailen we nog wel even over hoe laat enzo? Zou wel apart zijn, Venlo of Den Bosch is immers niet echt dichtbij, maar als het er op de één of andere manier wel eentje is zijn we gek als we niet gaan zoeken.

Leuk dat je ook gaat. Als het een Kuifleeuwerik is dan is het trouwens vrijwel zeker dat de soort sinds 2007 gewoon nog in Amersfoort heeft gezeten. Dan zou ook best kunnen, want er is niet echt gericht naar gezocht...

Er is iemand die elk jaar de Kuifleeuweriken in Amersfoort inventariseerde, voor zover ik begreep ook al toen ze nog in Kattenbroek bij winkelcentrum Emiclaer en dergelijk zaten. Jan van der Laan weet daar meer van want die had elk jaar contact met die man als voorbereiding van de big day. Er is dus wel degelijk elk jaar nog keihard gezocht. . .

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

HJDT

#167
Citaat van: Jan vH op juni 30, 2011, 14:59:09 PM
Dit zou eventueel nog een geschikt tankstation kunnen zijn. Daar zijn we niet geweest. De andere tankstations liggen langs de snelweg (bijv. A28), dus dat wordt nog lastiger.

Grote parkeerterreinen met ruigte hebben we gecheckt.

De beesten die tot 2007 bij dat andere tankstation zaten (langs de Amersfoortse/Bunschotense Straat) deden dat omdat ze toen direct achter dat tankstation broedden. In de jaren voor die tijd heb ik op een paar honderd meter van het tankstation gewoond dat je hier noemt en toen zat er in ieder geval nooit en te nimmer een Kuifleeuwerik. Ook in dat deel van Zielhorst (dus aan de andere kant van de Ringweg-Oost) heb ik ze nog nooit gezien. Wel bij Emiclaer in de wijk Kattenbroek (zie vorige bericht) en omstreken.

De Amersfoortse Kuifleeuwen hebben altijd de nieuwbouw gevolgd, al vanaf midden jaren tachtig in Schothorst (waar ik destijds woonde). Daarna dus achtereenvolgens Zielhorst en Kattenbroek tot halverwege de jaren negentig. In die tijd zaten er nog 7 paren rondom het al eerder genoemde winkelcentrum Emiclaer. Daarna was de beurt aan Industrieterrein Calveen (zag ze daar voor het eerst toen ik bij een autodealer stond te onderhandelen over de prijs van een auto "Sorry, ik moet even naar buiten geloof ik want ik hoor een bijzondere vogel zingen") en eind jaren negentig en de eerste jaren van 2000 dus in Nieuwland.

Nu ik de kaart eens bekijk is de Amersfoortse nieuwbouw min of meer met een omweg, tegen de klok in, naar het noordwesten opgeschoven. Daarna is begonnen met de bouw van Vathorst en aanverwante wijken maar dit sloot niet meer direct aan op de laatst gebouwde wijken. Hoewel er nog een 2-4 paartjes overleefden in Nieuwland in 2005 (ben daar ook in die periode en de jaren ervoor regelmatig wezen zoeken/kijken) is 2007 toch het laatste jaar geweest waarin deze vogels voor het laatst gezien zijn en dat heb ik altijd vreemd gevonden. Nu kun je concluderen dat dat waarschijnlijk helemaal niet zo vreemd is. In Nieuwland waren de laatste braakliggende terreinen aan het verdwijnen naarmate de wijk meer werd gecultiveerd. Rond 2006 waren de leefbare terreintjes wel zo ongeveer op, in die tijd werd er wel weer flink gebouwd in Vathorst. De kans is groot dat de vogels die nieuwe terreinen, ondanks de hoge baltsvluchten die ze maken, niet meer hebben kunnen zien liggen waardoor het laatste duwtje sneller gegeven werd dan (ik) verwacht(te). Natuurlijk is er een kans dat er nog wel ergens Kuifleeuwen aanwezig zijn in Amersfoort maar ik denk dat we er redelijk veilig vanuit kunnen gaan dat dit niet het geval is. Het zou heel mooi zijn als mijn ongelijk aangetoond wordt maar ik heb er een hard hoofd in.

Overigens liepen de Amersfoorte Kuifleeweriken ook altijd midden in woonwijken, voor- en achtertuinen, gemeentelijke plantenbakken, grindbakken, parkeerplaats van de MacDonalds, op daken van huizen en bedrijven enz. enz.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Jan vH

Bedankt voor je reactie, Michel. Ik wist niet dat er nog speciaal naar de soort was gezocht.

Het zou wel jammer zijn als de soort uit Amersfoort is verdwenen, maar de kans lijkt me dan inderdaad erg groot.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Gideon Vreeman

Klopt, in die tijd zat er ook een paartje in mijn straat (Jeneverbes) in Kattenbroek, dat was toen doodnormaal. Ik rij vandaag misschien nog wel even door noord-Amersfoort om te kijken.

Citaat van: HJDT op juni 30, 2011, 21:19:23 PM
Overigens liepen de Amersfoorte Kuifleeweriken ook altijd midden in woonwijken, voor- en achtertuinen, gemeentelijke plantenbakken, grindbakken, parkeerplaats van de MacDonalds, op daken van huizen en bedrijven enz. enz.

Groeten Michel

Gideon Vreeman

HPM

Er is zowaar weer een waarnemingen van een Kuifleeuwerik in Den Bosch-Heverleij. http://waarneming.nl/waarneming/view/56479609
De laatst ingevoerde waareneming daar was van 5 mei.


Herman van der Meer

wumizusume

Mogelijk erg kort door de bocht, maar ik heb een brute theorie waarom de Kuifleeuwerik (bijna) verdwenen zou kunnen zijn uit ons land.
Het is me opgevallen tijdens mijn onderzoek naar giftige planten in Nederland dat bezemkruiskruid (Senecio inaequidens) een biotoopvoorkeur heeft die verrassend overeenkomt met die van de Kuifleeuwerik. Deze soort is giftig genoeg door de erin aanwezige pyrrolizidinealkaloiden om een paard om te leggen. Dat laatste is al een paar keer beschreven! Het is dus niet geheel ondenkbaar dat Kuifleeuweriken (bijv. net uitgevlogen jongen) die van dit plantje knabbelen snel het loodje leggen. Met een snelle populatieafname als gevolg.
Waarom dan vroeger niet? Wel, deze plant is een recente invasieve exoot, die je inmiddels werkelijk o-ver-al aan kunt treffen: menige (vooral snel-)wegberm staat er helemaal vol mee, en op ruigtes, vooral zanderige, doet de soort het ook erg goed. Spoorwegemplacementen staan er ook helemaal vol mee. Toen de Kuifleeuwerik nog algemeen was, werd deze plant veel minder (zelfs niet?) aangetroffen.

Nogmaals: het is een misschien wat ver gezochte theorie, maar de parallellen vielen mij op. Bewijs hiervoor verkrijgen wordt erg moeilijk, nu de Kuifleeuwerik bijna is verdwenen....
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

Danny katerbarg

Citaat van: wumizusume op oktober 06, 2011, 22:25:54 PM
Mogelijk erg kort door de bocht, maar ik heb een brute theorie waarom de Kuifleeuwerik (bijna) verdwenen zou kunnen zijn uit ons land.
Het is me opgevallen tijdens mijn onderzoek naar giftige planten in Nederland dat bezemkruiskruid (Senecio inaequidens) een biotoopvoorkeur heeft die verrassend overeenkomt met die van de Kuifleeuwerik. Deze soort is giftig genoeg door de erin aanwezige pyrrolizidinealkaloiden om een paard om te leggen. Dat laatste is al een paar keer beschreven! Het is dus niet geheel ondenkbaar dat Kuifleeuweriken (bijv. net uitgevlogen jongen) die van dit plantje knabbelen snel het loodje leggen. Met een snelle populatieafname als gevolg.
Waarom dan vroeger niet? Wel, deze plant is een recente invasieve exoot, die je inmiddels werkelijk o-ver-al aan kunt treffen: menige (vooral snel-)wegberm staat er helemaal vol mee, en op ruigtes, vooral zanderige, doet de soort het ook erg goed. Spoorwegemplacementen staan er ook helemaal vol mee. Toen de Kuifleeuwerik nog algemeen was, werd deze plant veel minder (zelfs niet?) aangetroffen.

Nogmaals: het is een misschien wat ver gezochte theorie, maar de parallellen vielen mij op. Bewijs hiervoor verkrijgen wordt erg moeilijk, nu de Kuifleeuwerik bijna is verdwenen....


Ik denk dat dit een hele goede theorie is. Inderdaad groeien het kruiskruid bijna overal waar het een beetje wilderig is en dus ook vaak op kuifleeuwerikken biotoop. Waar hier de kuifleeuwerik op het industriegebied in Emmen is verdwenen staat inderdaad kruiskruid. Maar de soort broed ook niet meer in de woonwijk waar ik de plant zelden tot nooit heb gezien. Maar misschien zit je wel helemaal goed met de theorie. maar wie en hoe kunnen we het controleren.
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

HPM

Je kan er ook een ander verhaal van maken: vroeger aten de Kuifleeuweriken elk aangewaaid zaadje van Bezemkruiskruid op zodat dat niet de kans kreeg om zich te vestigen.

Maar hoe dan ook waren de de Kuifleeuweriken in mijn omgeving voor ze verdwenen al zeer schaars en toen ze helemaal waren verdwenen was Bezemkruiskruid nog niet of nauwelijks gearriveerd. Bovendien zijn de gebieden waar ze het laatst voorkwamen (strandslagen en zeedorpen)  zeer zeker niet overgroeid door Bezemkruiskruid en heeft daar ook altijd al Jacobs-/Duinkruiskruid gegroeid.

Nog een paar brute theorien: de Kuifleeuwerik is verdwenen door de de opkomst van de computer, maar het zou ook door de toename van het aantal filialen van Albert Hein waar blikvoer voor honden wordt verkocht kunnen zijn.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: wumizusume op oktober 06, 2011, 22:25:54 PM
Mogelijk erg kort door de bocht, maar ik heb een brute theorie waarom de Kuifleeuwerik (bijna) verdwenen zou kunnen zijn uit ons land.
Het is me opgevallen tijdens mijn onderzoek naar giftige planten in Nederland dat bezemkruiskruid (Senecio inaequidens) een biotoopvoorkeur heeft die verrassend overeenkomt met die van de Kuifleeuwerik. Deze soort is giftig genoeg door de erin aanwezige pyrrolizidinealkaloiden om een paard om te leggen. Dat laatste is al een paar keer beschreven! Het is dus niet geheel ondenkbaar dat Kuifleeuweriken (bijv. net uitgevlogen jongen) die van dit plantje knabbelen snel het loodje leggen. Met een snelle populatieafname als gevolg.
Waarom dan vroeger niet? Wel, deze plant is een recente invasieve exoot, die je inmiddels werkelijk o-ver-al aan kunt treffen: menige (vooral snel-)wegberm staat er helemaal vol mee, en op ruigtes, vooral zanderige, doet de soort het ook erg goed. Spoorwegemplacementen staan er ook helemaal vol mee. Toen de Kuifleeuwerik nog algemeen was, werd deze plant veel minder (zelfs niet?) aangetroffen.

Nogmaals: het is een misschien wat ver gezochte theorie, maar de parallellen vielen mij op. Bewijs hiervoor verkrijgen wordt erg moeilijk, nu de Kuifleeuwerik bijna is verdwenen....

Nou zijn leeuweriken niet van die "knabbelaars" (BWP over Kuifleeuwerik: "Most seeds and fruit swallowed whole...") en is het dus de vraag of de giftigheid ook de niet geplette zaden betreft èn of de giftigheid überhaupt ook geldt voor Kuifleeuweriken.... Bijvoorbeeld kun je ook met taxuszaden een paard omleggen maar een Appelvink vreet zich er te barsten aan........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Klaas van Dijk

Citaat van: frankneijts op oktober 06, 2011, 23:26:11 PMNou zijn leeuweriken niet van die "knabbelaars" (BWP over Kuifleeuwerik: "Most seeds and fruit swallowed whole...") en is het dus de vraag of de giftigheid ook de niet geplette zaden betreft èn of de giftigheid überhaupt ook geldt voor Kuifleeuweriken.... Bijvoorbeeld kun je ook met taxuszaden een paard omleggen maar een Appelvink vreet zich er te barsten aan.

hoi Frank,

Welke onderdelen van een Taxus eet Appelvink precies?

Ik heb hier in de stad Groningen wel eens een tijd zitten kijken naar een Senegalparkiet in een stadspark die in een Taxus aan het foerageren was en dit toen thuis in een boek (Ecologische Flora) nagezocht.

Toen kwam ik er achter dat alleen de rode zaadrok (die als een vlezig omhulsel om het zaad heenzit) niet giftig is, en dat, volgens dit boek, veel vogels deze rode zaadrok eten. Dus wat eet zo'n Appelvink dan precies? Alleen de rode zaadrok eraf plukken (m.i. deed de Senegalparkiet dat ook) en niet het zaad zelf? Volgens het boek smaakt deze rode zaadrok 'zoetig'.

En als tweede vraag natuurlijk hoe het staat met de giftigheid van de zaden van Bezemkruiskruid? Zijn die ook net zo giftig als de rest van de plant? Een rijpe tomaat is ook niet giftig voor ons.

Groetjes, Klaas

joostheeremans

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=98349.msg658094#msg658094


Is ooit weleens een topic over geweest. Bottomline is dat de zaden in de vogelmaag niet zodanig worden afgebroken dat de toxische stoffen vrijkomen en dus gewoon kunnen worden gegeten zonder de vogel te doden.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Klaas van Dijk

hoi Joost,

Zeer bedankt voor deze link. Was me al weer ontschoten, maar werpt wel nieuw licht op de zaak.

Groetjes, Klaas

Danny katerbarg

Citaat van: Klaas van Dijk op oktober 07, 2011, 14:03:42 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 06, 2011, 23:26:11 PMNou zijn leeuweriken niet van die "knabbelaars" (BWP over Kuifleeuwerik: "Most seeds and fruit swallowed whole...") en is het dus de vraag of de giftigheid ook de niet geplette zaden betreft èn of de giftigheid überhaupt ook geldt voor Kuifleeuweriken.... Bijvoorbeeld kun je ook met taxuszaden een paard omleggen maar een Appelvink vreet zich er te barsten aan.

hoi Frank,

Welke onderdelen van een Taxus eet Appelvink precies?

Ik heb hier in de stad Groningen wel eens een tijd zitten kijken naar een Senegalparkiet in een stadspark die in een Taxus aan het foerageren was en dit toen thuis in een boek (Ecologische Flora) nagezocht.

Toen kwam ik er achter dat alleen de rode zaadrok (die als een vlezig omhulsel om het zaad heenzit) niet giftig is, en dat, volgens dit boek, veel vogels deze rode zaadrok eten. Dus wat eet zo'n Appelvink dan precies? Alleen de rode zaadrok eraf plukken (m.i. deed de Senegalparkiet dat ook) en niet het zaad zelf? Volgens het boek smaakt deze rode zaadrok 'zoetig'.

En als tweede vraag natuurlijk hoe het staat met de giftigheid van de zaden van Bezemkruiskruid? Zijn die ook net zo giftig als de rest van de plant? Een rijpe tomaat is ook niet giftig voor ons.

Groetjes, Klaas
Citaat van: joostheeremans op oktober 07, 2011, 14:24:38 PM
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=98349.msg658094#msg658094


Is ooit weleens een topic over geweest. Bottomline is dat de zaden in de vogelmaag niet zodanig worden afgebroken dat de toxische stoffen vrijkomen en dus gewoon kunnen worden gegeten zonder de vogel te doden.
]

De bessen van de taxus kun je ook gewoon eten. Zolang je het zaad niet kapot bijt is er niks aan de hand. Als je het zaadje wel door bijt heb je wel een groot probleem en kun je ernstig ziek worden. De bessen zijn inderdaad zoet en best lekker. Ze zijn wel een beetje slijmerig
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

wumizusume

Citaat van: Klaas van Dijk op oktober 07, 2011, 14:03:42 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 06, 2011, 23:26:11 PMNou zijn leeuweriken niet van die "knabbelaars" (BWP over Kuifleeuwerik: "Most seeds and fruit swallowed whole...") en is het dus de vraag of de giftigheid ook de niet geplette zaden betreft èn of de giftigheid überhaupt ook geldt voor Kuifleeuweriken.... Bijvoorbeeld kun je ook met taxuszaden een paard omleggen maar een Appelvink vreet zich er te barsten aan.

(..knip..)
En als tweede vraag natuurlijk hoe het staat met de giftigheid van de zaden van Bezemkruiskruid? Zijn die ook net zo giftig als de rest van de plant? Een rijpe tomaat is ook niet giftig voor ons.

Groetjes, Klaas
De bloemen van de meeste, zo niet alle, kruiskruidsoorten bevatten hogere concentraties gifstoffen dan de bladeren. Hoe dat precies met de zaadjes zit (er komen van die fijne pluisjes aan) durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar gevoelsmatig denk ik dat die vast niet vrij van gif zullen zijn. Wat dat betreft is er dus denk ik wel degelijk verschil met de situatie zoals bij tomaten.
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)