Kuifleeuwerik nu echt bijna weg?

Gestart door hiskodevries, juni 28, 2010, 15:45:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

De waarnemingen zien d`r hopeloos uit
al een tijdje niets meer uit Eindhoven.
Nog maar twee in Venlo
Tilburg, nog 3 in April maar verder niets
1 in `s Hertogenbosch
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Ja, treurig. Van de publiekstrekker in 's Gravenzande is al sinds half maart niets meer gehoord. In Scheveningen waar de soort vroeger algemeen was en het nog lang heeft uitgehouden is het bij één waarneming in februari op het vm Norfolkterrein gebleven.

Maar eens zullen ze terugkomen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: hiskodevries op juni 28, 2010, 15:45:35 PM
De waarnemingen zien d`r hopeloos uit
al een tijdje niets meer uit Eindhoven.
Nog maar twee in Venlo
Tilburg, nog 3 in April maar verder niets
1 in `s Hertogenbosch

Er zat/zit dit jaar nog minstens 1 paar in Eindhoven naast de eenzame sukkelaar op het NS-station hoewel daar ook al een maand of 2 niks meer van vernomen is....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

hcusters

Nog niet getreurd Hisko, de vogels broeden soms niet bij het tankstation. Vorig jaar heb ik 2 jonkies gezien aan de overkant van de autoweg richting oost. Maar ik ben het met je eens dat er niet veel rek meer in de populatie {mag je daar wel van spreken?) zit. Afgelopen winter tijdens de sneeuwperiode heb ik ze zelfs gevoerd, hoewel ze daar niet echt op zaten te wachten.
gr. Hans

Hannie Luijten

En dan te bedenken dat ze vroeger toen ik nog klein was gewoon bij ons in de straat liepen  :(
Groet, Hannie

hiskodevries

Citaat van: Hannie op juli 01, 2010, 23:06:31 PM
En dan te bedenken dat ze vroeger toen ik nog klein was gewoon bij ons in de straat liepen  :(
dat is waarom deze soort mij aan het hart gaat. (de oudjes onderling)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Oenanthe

Tijdens mijn stage in 1990-1991 heb ik kuifleeuweriken aangetroffen in Lelystad en Zwolle. Maar toen was de tijd dat ik mijn eigen straat maar uit hoefde te lopen om veldleeuweriken te horen al lang en breed achter de rug. En zo oud ben ik heus niet al zeg ik het zelf  ;)
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Toch zijn Kuifleeuweriken nooit zo talrijk geweest als Veldleeuweriken.
Een van mijn leuke herinneringen aan Kuifleeuweriken is een paartje dat tussen de
spelende kinderen op een schoolplein in een Haagse buitenwijk van gemorste zoutjes
(Chipito's) zat te eten.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Vincent Hart

#8
Citaat van: hiskodevries op juli 02, 2010, 07:47:31 AM
Citaat van: Hannie op juli 01, 2010, 23:06:31 PM
En dan te bedenken dat ze vroeger toen ik nog klein was gewoon bij ons in de straat liepen  :(
dat is waarom deze soort mij aan het hart gaat. (de oudjes onderling)
Dan ben ik ook van bingo-leeftijd  8)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Oenanthe

Het blijkt nu toch dat het zijn voordelen heeft om op leeftijd te zijn. Hoef je er niet speciaal op uit om nu zeldzame soorten op je lijst te krijgen  ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op juli 02, 2010, 10:55:15 AM
Het blijkt nu toch dat het zijn voordelen heeft om op leeftijd te zijn. Hoef je er niet speciaal op uit om nu zeldzame soorten op je lijst te krijgen  ;D
Zeker nu aan bejaarden word geadviseerd om binnen te blijven en zich niet in te spannen.  :)

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

hiskodevries

of lekker in de tuin met de laptop op schoot
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

joostverhoeven

Tot 4 jaren geleden, zag ik ze nog dagelijks in Veldhoven op het meiveld
city Centrum, daar heb ik zelfs 1x 4 volwassen exemplaren tegelijk gezien.
En de vogel van het station Ehv laat zich idd al tijden niet meer zien..
JAMMER ik denk dat de soort definitief gaat verdwijnen in Nederland als dat al niet het geval is!
Groeten,

Joost Verhoeven

frankw

Citaat van: hiskodevries op juli 02, 2010, 11:09:36 AM
of lekker in de tuin met de laptop op schoot
Is er niets op tv vandaag? ;)

Ben Wielstra

Is er dan niemand die er de voordelen van inziet dat de Kuifleeuwerik verdwijnt?

joostheeremans

Citaat van: Triturus op juli 03, 2010, 19:26:17 PM
Is er dan niemand die er de voordelen van inziet dat de Kuifleeuwerik verdwijnt?

groener landschap, meer bebost, minder braakliggende terreinen? Zoiets?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

jonas D

Nu worden er terug kuifleeuwerikken gemeld. :right:
Groeten,
Jonas

HPM

Nee hoor, gewoon nog steeds alleen maar Den Bosch en Venlo.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

HPM

Er zitten nu meer dan 800 waarnemingen van misschien wel de laatste Kuifleeuweriken van Nederland in het bestand. (Hoe het in Den Bosch gaat weet ik niet; de laatste van de 200 waarnemingen is uit september).  Kan er voor het te laat is niet eens iemand geluidsopnamen maken? Hij moet zo langzamerhand toch wel weer zingen.

In het bestand zit maar één (matige) opname van de soort. http://waarneming.nl/soort/sounds/41
Herman van der Meer

Vincent Hart

Wellicht zijn er nog enkele locaties in 'groot Den Bosch'/Tilburg? De vogel van station Eindhoven lijkt nu echt weg, maar tot voor kort zaten er ook nog enkele vogels in Veldhoven, misschien kan Frank (N.) ons daar meer over vertellen? Wel interessant om dit jaar te kijken a) hoeveel kuifleeuweriken er nou werkelijk nog over zijn in NL en b) in hoeverre er nog jongen grootgebracht worden. Ongelovelijk voor een soort waar je tot begin/midden jaren 90 op een aantal plekken nog van zei 'eigenlijk niets gezien vandaag, alleen de vaste kuifleeuweriken'  :(

Ben zelf nooit bij Venlo geweest, maar ik kan me voorstellen dat het daar i.h.a. nogal lawaaiig is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Het zou wel nuttig zijn om de inspanning wat meer over de locaties te verdelen in plaats van dat iedereen naar die ene plek gaat.

Zie (en luister) ook http://www.natuurbericht.nl/?id=5616
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op februari 27, 2011, 12:23:29 PM
Wellicht zijn er nog enkele locaties in 'groot Den Bosch'/Tilburg? De vogel van station Eindhoven lijkt nu echt weg, maar tot voor kort zaten er ook nog enkele vogels in Veldhoven, misschien kan Frank (N.) ons daar meer over vertellen? Wel interessant om dit jaar te kijken a) hoeveel kuifleeuweriken er nou werkelijk nog over zijn in NL en b) in hoeverre er nog jongen grootgebracht worden. Ongelovelijk voor een soort waar je tot begin/midden jaren 90 op een aantal plekken nog van zei 'eigenlijk niets gezien vandaag, alleen de vaste kuifleeuweriken'  :(

Ben zelf nooit bij Venlo geweest, maar ik kan me voorstellen dat het daar i.h.a. nogal lawaaiig is.

Op dit moment is nog zeker 1 paar aanwezig in de wijk Meerhoven van Eindhoven, niet ver van het zgn. City-Centrum Veldhoven (Meerhoven is oorspronkelijk Veldhovens grondgebied) waar de Meerhovense vogels (enkele jaren geleden wellicht nog 3-4 paar) vrijwel zeker vandaan komen. De 'bronpopulatie' zelf (minstens 3 paar een 10-tal jaren terug) is vermoedelijk uitgestorven. Een andere mogelijke 'offspring' hiervan dook enige tijd op bij een nieuwe scholengemeenschap in Veldhoven maar daar hoor ik niks meer van. Evenmin als van de eenzame vogel bij station NS in Eindhoven die al jaren een eenzaam en treurig bestaan leidde tussen de vele forenzen, Huismussen en Stadsduiven..... Verder huist misschien nog 1 paar in de noordelijke nieuwe wijken van Eindhoven (bijv. Blixembosch) waar van tijd tot tijd nog waarnemingen werden gemeld al is dat inmiddels ook al weer enige jaren geleden besef ik nu. Al met al een treurig resultaat voor Eindhoven e.o.: 1 paar zeker en misschien nog enkele vogels in Eindhoven-noord en/of Veldhoven
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ArjanH

Ik vrees dat de Kuifleeuwerik op korte termijn definitief als broedvogel verdwenen is uit Nederland en daarmee het zelfde lot ondergaat als de Duinpieper. Deze laatste wordt dan af en toe nog wel eens gezien als doortrekker maar of dat dan ook zal gaan gelden voor Kuifleeuweriken wanneer deze allemaal verdwenen zijn ?  Ik heb daar eerlijk gezegd een zwaar hoofd in, hoewel er incidenteel misschien nog wel eens vogels gezien zullen worden.

Rein Genuït

vorig jaar 121 overtrekkende Duinpiepers tegen 5 Kuifleeuweriken  :'(
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

frankneijts

Waarbij opgemerkt moet worden dat Kuifleeuwerik i.t.t. Duinpieper veel meer standvogel is die ook in Scandinavié (vrijwel?) uitgestorven is als broedvogel. Misschien dat af en toe nog een vogel uit Oost-Europa (Polen?) naar hier verdwaalt in de komende decennia maar het valt te voorzien dat komende generaties vogelaars veel moeite zullen moeten doen om überhaupt een Kuifleeuwerik op hun NL lijst te krijgen.  Eigenlijk geldt dat nu al: ik zou maar opschieten...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Die Kuifleeuweriken bij Tradeport West Venlo die ik altijd voorbij zie komen op de homepage, zitten die al die jaren altijd op dezelfde parkeerplaats ofzo?
Theo van Veenendaal

GijsB

volgens mij wel
makkelijkste twitch voor mij ooit, we kwamen aanrijden en ze zaten al op de weg, we hoefden eigenlijk niet eens de auto uit  ;D
Gijs

Vincent Hart

Ik dacht bijna 'bouw nog maar een nieuwbouwwijk aan Veldhoven vast', maar dat slik maar gauw weer in ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Robert V.T

Ik ben er gister nog geweest, zijn makkelijk te doen al vliegen ze soms wel redelijk snel op.
Groeten,

Robert van Tiel

Norman

Het zou misschien een idee zijn om het lijstje ter zijde te leggen en de Kuifleeuwerikken hun rust te gunnen.
De situatie zal niet altijd zo zijn dat je niet de auto uit hoeft en zoeken en er achteraan lopen is in deze situatie mogelijk niet wenselijk.

http://www.natuurbericht.nl/?id=5616&cat=vogels