Hoofdmenu

Vrouwtjes

Gestart door Viv Anch, augustus 10, 2006, 12:33:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Viv Anch

Ik denk dat ik ene paar vrouwtjes van de lantaarn te pakken heb gehad waarbij ik vast aanteken dat de foto's niet van goede kwaliteit zijn... ik was te bibberig met een hand en dat gaat niet met macro
was getekend Vivianne

Viv Anch

tweede vrouw
was getekend Vivianne

Viv Anch

#2
derde dame
was getekend Vivianne

Goyatlah

Tweede is onmiskenbaar, 1e lijkt me ook.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Viv Anch

Ik zat namelijk ook te denknen aan koraaldame maar die zijn beetje metaalgalnzend he?
was getekend Vivianne

Goyatlah

Ik denk dat dat een lastig kenmerk is - koraalvrouwtjes hebben sowieso ook meerdere vormen, waarvan ik de donkerste zelf nog niet gezien heb. Maar 2 en 3 hebben duidelijk een lichtere S8 wat typisch is voor lantaarnvrouwtjes. (S8 bruinig, of althans lichter, of blauw). Alle 3 hebben zwart/witte pterostigmata, 1e kan dus wat mij betreft ook Tengere Grasjuffer zijn, maar niets anders. Zal wel niet, want dan had je waarschijnlijk ook wel mannetjes gezien.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Tim Faasen

Het zijn alledrie lantaarntjes, ook de eerste. Tengere grasjuffer-vrouwtjes hebben geen zwarte schoudernaadstreep en de eerste achterlijfssegmenten zijn licht van boven.
En wat betreft donkere koraaljuffer-vrouwtjes: die hebben zelfs in de donkere vorm altijd nog lichte poten en geen schouderstreep.

grtz,
Tim
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

Viv Anch

Hartelijk dank allemaal het heeft weer geholpen met het verbreden van kennis en kijken op andere manier
Tengere grasjuffer heb ik nog niet op deze lokatie gezien in de nu bijna 2 seizoenen dus vandaar dat ik daar niet eens aan dacht.
was getekend Vivianne