Wat zou dit zijn?

Gestart door Ricogeraerts, juni 26, 2010, 21:40:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ricogeraerts



Ik kom er niet uit..

Groeten Rico
Rico Geraerts

HPM

Een Heggenmus denk ik. Beetje zwart geworden op de foto.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Ricogeraerts

Zijn de snavel en poten niet wat lang voor een Heggenmus?
Verder vind ik de wenkbrauwstreep opvallend.
De kleuren waren in het echt ook zo, niet alleen op de foto.

Groeten
Rico Geraerts

Robertmeer

Beetje lastig te zien, maar denk zelf aan een Fitis / Tjiftjaf.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

frankneijts

Citaat van: Robertmeer op juni 26, 2010, 22:21:56 PM
Beetje lastig te zien, maar denk zelf aan een Fitis / Tjiftjaf.

Eens met Robert: Fitis/Tjif.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

hdeheer

#5
Het is geen Heggenmus, die heeft geel/bruine poten, deze zijn glimmend zwart. Alle dieren zonder glimmende, zwarte poten vallen af
Het is een grauwe vliegenvanger, zie Jonsson blz. 458-459.
Alle vliegenvangers hebben zulke krachtige, glimmende, dikke poten als op foto 2. Dikke dijen vooral vallen hier, op foto 2, erg op.
Gezien bij aangereden dieren zoals paapje, roodborsttapuit, tapuit en grauwe vliegenvanger.
Jonsson beschrijft de vogel als volgt Plat lang voorhoofd, door de kruinveren lijkt de kop rond en bol, maar die staan niet altijd overeind, vergelijk veldleeuwerik.
Met vergrootglas de foto's bekeken en er zijn duidelijke streepjes te zien op kop en borst. Fitis en Tjiftjaf zijn volledig ongestreept of onbestippeld! De vliegende afgebeelde vogel op Jonsson blz. 459 heeft identieke veren- en vleugelhouding als op foto 2. Verder klopt de grootte en de kleur exact met GR VL niet met Fitis en Tjiftjaf. De snavelkleur en vorm zijn ook die van GRVL
.Let ook op de onderllinge verhoudingen van kop, nek, lijf en staart. Nee daarom echt geen tjiftjaf en nog minder een fitis (heeft meest lichte poten).
Herman de Heer

Guus Peterse

Klinkt allemaal heel degelijk en zorgvuldig, alleen: het is geen grauwe vliegenvanger.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

stephspreeuw

Citaat van: guusp op juni 29, 2010, 17:05:45 PM
Klinkt allemaal heel degelijk en zorgvuldig, alleen: het is geen grauwe vliegenvanger.
Wat is het wel?
Steph "Spreeuw" de Jong

frankneijts

Citaat van: stephspreeuw op juni 29, 2010, 18:14:21 PM
Citaat van: guusp op juni 29, 2010, 17:05:45 PM
Klinkt allemaal heel degelijk en zorgvuldig, alleen: het is geen grauwe vliegenvanger.
Wat is het wel?

Effe het topic door lezen 'Stephspreeuw' en bij je volgende post je naam toevoegen..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

stephspreeuw



Effe het topic door lezen 'Stephspreeuw' en bij je volgende post je naam toevoegen..... 8)
[/quote]

Dat heb ik gedaan, maar ze zijn het er niet over eens vandaar ik vroeg wat het dan wel is.
Steph
Steph "Spreeuw" de Jong

colossus

Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Robertmeer

Citaat van: stephspreeuw op juni 29, 2010, 22:17:55 PM


Effe het topic door lezen 'Stephspreeuw' en bij je volgende post je naam toevoegen..... 8)


Dat heb ik gedaan, maar ze zijn het er niet over eens vandaar ik vroeg wat het dan wel is.
Steph

Een Fitis of Tjiftjaf.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

frankneijts

#12
Ik denk zelfs een Fitis aan de vleugelformule te zien:
De rechtervleugel (even puzzelen welke dat is) laat zich redelijk beoordelen. De 4 handpennen die je goed kunt zien zijn naar mijn mening  P3, P4, P5 en P6 (bij beide soorten is P1 heel erg kort en P2 zoveel korter dan P3 dat je dat zou moeten zien). Dan is P5 duidelijk korter dan P3 en P4 en de daardoor spitse vleugel is typisch voor Fitis: bij Tjif is de vleugeltop ronder omdat P5 ca. even lang is als P3 en P4.
Van de kleuren moet je je hier niet teveel aantrekken: de belichting is zodanig 'hard' dat bijv. de complete poten t/m de "dijen" pikzwart lijken en dat klopt voor geen enkele soort natuurlijk. Bedenk ook dat het een adulte vogel is die waarschijnlijk een nestje (of 2?) jongen heeft grootgebracht en daar ga je er als Fitis-ouder niet beter van uitzien.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

hdeheer

Hallo Frank en andere lezers.
Dit topic doet me denken aan Peter R. de Vries of aan een academisch ziekenhuis-discussie wat de juiste diagnose is.
Ik denk dat je ernaast zit. Je komt met vleugelformules, die in elk vogelboek staan over fitis en tjiftjaf, maar noemt de grauwe vliegenvangers-formule niet  Dat is dus een minpunt.
Verder trek je je niks of weinig aan van mijn en Rico.s argumenten:
a.  kleuren zijn levensecht.
b. de zichtbare streepjes op kop en borst.
c. de dijendikte/pootdikte bij Vliegenvangers.
d. de onderlinge verhouding tussen kop/hals/lijf en staart.
e. de afbeelding in Jonsson van de GR. VL. vliegend en normaal.
Ik kan nog wel even verder letteren, maar de oplossing ligt mogelijk bij de fotograaf (de foto sharpenen, op zoek naar de streepjes), of bij preparateurs of ringelaars (hoe dik zijn de fitis/tjiftjaf/grauwe vliegenvanger-poten en dijen), maar nog beter, bij mensen die opgezette vogels hebben van 1, 2, of 3 van deze vogels. Welke vogel heeft zulke poten als op foto 2?
Overigens vind ik Nachtegaal mogelijk, ook een optie.
Argumenten moeten we hebben, geen stellingen,  zonder uitleg.
Herman

Guus Peterse

Citaat van: hdeheer op juli 01, 2010, 22:00:04 PMArgumenten moeten we hebben.
Akkoord. Om er dan eentje te noemen die zomaar bij me opkwam: oog- en wenkbrauwstreep? Dit is nog eerder een noordse boszanger dan een grauwe vliegenvanger.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Citaat van: hdeheer op juli 01, 2010, 22:00:04 PM
Hallo Frank en andere lezers.
Dit topic doet me denken aan Peter R. de Vries of aan een academisch ziekenhuis-discussie wat de juiste diagnose is.
Ik denk dat je ernaast zit. Je komt met vleugelformules, die in elk vogelboek staan over fitis en tjiftjaf, maar noemt de grauwe vliegenvangers-formule niet  Dat is dus een minpunt.
Verder trek je je niks of weinig aan van mijn en Rico.s argumenten:
a.  kleuren zijn levensecht.
b. de zichtbare streepjes op kop en borst.
c. de dijendikte/pootdikte bij Vliegenvangers.
d. de onderlinge verhouding tussen kop/hals/lijf en staart.
e. de afbeelding in Jonsson van de GR. VL. vliegend en normaal.
Ik kan nog wel even verder letteren, maar de oplossing ligt mogelijk bij de fotograaf (de foto sharpenen, op zoek naar de streepjes), of bij preparateurs of ringelaars (hoe dik zijn de fitis/tjiftjaf/grauwe vliegenvanger-poten en dijen), maar nog beter, bij mensen die opgezette vogels hebben van 1, 2, of 3 van deze vogels. Welke vogel heeft zulke poten als op foto 2?
Overigens vind ik Nachtegaal mogelijk, ook een optie.
Argumenten moeten we hebben, geen stellingen,  zonder uitleg.
Herman

Herman, hoe kun je nu serieus opperen dat Nachtegaal een optie is als je zo overtuigd bent van "zichtbare streepjes op kop en borst" en "levensechte kleuren"? Zou dan toch eens in de Jonsson kijken hoe die er uitziet.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Herman, met alle respect: Je moet wel een redelijk lage dunk hebben van de admins van waarneming.nl als je ervan uitgaat dat er twee (nu drie ;)) geen fitis/tjiftjaf van een grauwe vliegenvanger kunnen onderscheiden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

Kdenk ook aan Fitis (of Tjiftjaf, die discussie laat ik even voor wat het is). Geen Grauwe vliegenvanger. 'Dijendikte' lijkt mij in dit geval niets bijzonders. Oogstreep, ontbreken van streping, kleine kop met bescheiden snavel; eigenlijk is er bar weinig te zien op de foto dat aan Grauwe vliegenvanger doet denken.
Groeten,

Bram ter Keurs

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

BramtK

Wat is je punt daarmee, Leon?

Hoe dan ook, laten we oppassen met het uitlichten van een enkel kenmerk.
Groeten,

Bram ter Keurs

leonwillems@home.nl

#20
Herman meldt : Met vergrootglas de foto's bekeken en er zijn duidelijke streepjes te zien op kop en borst. Fitis en Tjiftjaf zijn volledig ongestreept of onbestippeld!
snap je mijn punt nu? ( de link laat een tjiftjaf zien ...)
;)
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

HPM

Als je digitale foto's met een vergrootglas gaat bekijken zie je wel meer rare dingen.
("cirkels, sterre, vuurwerk, belle, stromende bergbeekies, gevulde koeke, bliksem, lammetjes, blauwe zwaailichte")

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

BramtK

Ik snap 'm. Volgens mij zijn we het erover eens dat Fitis/Tjiftjaf best enige streping kan vertonen (vooral in vers kleed?). Echter nooit zo markant als Grauwe vliegenvanger.

En Herman (HPM) heeft natuurlijk gelijk.
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Citaat van: BramtK op juli 02, 2010, 10:42:47 AMEn Herman (HPM) heeft natuurlijk gelijk.
En een prachtig citaat! Al is het geen heggenmus  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: vincenthart op juli 02, 2010, 10:54:22 AM
Citaat van: BramtK op juli 02, 2010, 10:42:47 AMEn Herman (HPM) heeft natuurlijk gelijk.
En een prachtig citaat! Al is het geen heggenmus  ;)

Nee, maar daar ben ik al lang van terug gekomen al had ik dat nog niet gezegd.
Ik hou het nu op een Zeer grauwe fitis   ;)

Hier is een stukje blauwe lucht uit een van de foto's, 5x vergroot.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

BramtK

Citaat van: vincenthart op juli 02, 2010, 10:54:22 AM
Citaat van: BramtK op juli 02, 2010, 10:42:47 AMEn Herman (HPM) heeft natuurlijk gelijk.
En een prachtig citaat! Al is het geen heggenmus  ;)

Ik snap 'm niet.  ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

#26
Ik vermoed dat Vincent het door mij gegeven citaat van de Klisjeemannetjes bedoelt.
Luister ook http://www.youtube.com/watch?v=CvFbL2iGAUw

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

gko

#27
ik vraag me af of de foto niet per ongeluk wat horizontaal uitgerekt is geworden bij de bewerking,
waardoor het een wat vreemde fitis of tjiftjaf is geworden (lensvertekening kan ook nog)
Kortom, in de prullenbak met deze foto
met vr gr gkoopman

frankneijts

Citaat van: BramtK op juli 02, 2010, 10:42:47 AM
Ik snap 'm. Volgens mij zijn we het erover eens dat Fitis/Tjiftjaf best enige streping kan vertonen (vooral in vers kleed?). Echter nooit zo markant als Grauwe vliegenvanger.

En Herman (HPM) heeft natuurlijk gelijk.

Als je met streping bedoelt duidelijke donkere pigmentsreepjes (zoals Grauwe Vlieegnvanger maar wat minder duidelijk) dan spreek ik dat tegen. Niet alleen wordt daar nergens in de literatuur gewag van gemaakt maar zelf zag ik het nog nooit terwijl ik afgelopen 2 jaar vele 10-tallen Fitissen/Tjifjaffen van zeer nabij heb bekeken en gefotografeerd zowel in vers als gesleten kleed. Alles wat op donkere streping lijkt zijn licht-/donker effecten die o.a. ontstaan door lichtval op een niet geheel glad verenkleed.
Daarnaast hebben Fitissen/Tjiftjaffen natuurlijk wel pigmentsreepjes op de borst maar die zijn niet donker maar juist licht (geel).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Precies, "enige streping" echter lang niet zo "markant als bij Grauwe vliegenvanger". Ik denk dat ik daar geen pigmentstreping mee bedoelde, ik ben er vrij zeker van dat ik juist dacht aan dat soort zaken die jij noemt, Frank. Kunnen we natuurlijk discussiëren over de vraag of je dat streping mag noemen.  ;)
Groeten,

Bram ter Keurs