Vreemd insect in huis

Gestart door garco, april 08, 2005, 10:49:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

garco

Hoi,

ik heb al 2 keer een raar insect gevonden in huis. Die vang ik natuurlijk netjes en zet het buiten neer. Maar ik weet niet wat het voor beestje is.
Het is ongeveer 1 cm. lang, grijs, met voorop twee lange kromme voelsprieten en aan de achterkant 3 lange voelsprieten (waarvan 1 recht achteruit steekt).
Het lijkt wel een beetje op een oorwurm, maar die is het toch niet. Het lijf heeft de geribbelde vorm van een pissebed.
Ik ben erg benieuwd of iemand weet wat dit voor beestje is.

Garco.

Marianne

Volgende keer een fototje van maken, dat is duidelijker dan een beschrijving.
Je schrijft bijvoorbeeld niets over de kleur en zo.
groet,
Marianne Cramer

garco

Foto maken heb ik gedaan, maar die is mislukt.
De kleur is grijs, dat staat wel in mijn tekstje hoor... :rolleyes:  

Marianne

Sorry, er overheen gelezen.... ^_^  
groet,
Marianne Cramer

garco

Heel toevallig heb ik het beestje op internet gevonden.
Het is een papiervisje/zilvervisje/ovenvisje.


bron: dpc-services.nl




Bob Hogeveen

Inderdaad Zilvervisje, dat was wel uit je omschrijving op te maken.
Zilvervisje is de meest gebruikte naam, onder die naam zijn al wat waarnemingen gelogged.
Volgens mij vinden deze beestjes het niet fijn als je ze buiten zet. Het zijn echte binnenbeestjes...

Bob H.

thijs

Dat word zoeken Garco :lol:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

garco

CiteerDat word zoeken Garco :lol:

Thijs

Waarnaar dan?

matthijsbroere

Het zijn ook een soort nachtbeestjes heb ik het idee. Klopt dat? Overdag zie ik ze nooit, maar 's nachts of 's morgens vroeg zie ik er nog wel eens eentje over de muren schieten.
Matthijs Broere

garco

CiteerHet zijn ook een soort nachtbeestjes heb ik het idee. Klopt dat? Overdag zie ik ze nooit, maar 's nachts of 's morgens vroeg zie ik er nog wel eens eentje over de muren schieten.
Inderdaad.
Deze zag ik om kwart voor 6 's ochtens over het aanrecht lopen.
Een jaar geleden zag ik er een keer tegen de avond één lopen.
Vreemd dat onze kat hem niet te pakken genomen heeft.
Die vangt meestal de spinnen en andere insecten die in huis vliegen/lopen.

Marianne

Ik had in eerste instantie ook al het idee dat het om een zilvervisje ging. Geen leuke beestjes om in huis te hebben, op den duur vormen ze een invasie.
Ze komen via de riolering het huis binnen en zwemmen rustig tegen de stroom op (heb ik van horen zeggen).
De plekken waar je ze tegen komt zijn dan ook de keuken, de badkamer en het toilet.
Mijn advies is: vertroetel ze niet, maar probeer ze weg te krijgen uit huis.
Vraag ook eens aan je buren of die er last van hebben, omdat ze zich van huis naar huis verspreiden.
groet,
Marianne Cramer

garco

Maar zolang ik er af en toe eentje vind, is het toch niet zo erg?
Of wel.
Je maakt me wel bang...

thijs

Citeer
CiteerDat word zoeken Garco :lol:

Thijs

Waarnaar dan?
Grapje :P
Ze houden van de benauwde binnenlucht, dus zal je hem weer uit je tuin moeten halen ;)
Maar zo te zien, wegwerken die beesten.. (laat dus maar buiten)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

garco

Nou, ik heb hem niet echt dicht bij mijn huis losgelaten,
ik kijk wel uit ! :lol:
hij zal vast wel een rol hebben in de natuur, maar ik vond het maar een vies beest.

matthijsbroere

#14
CiteerGeen leuke beestjes om in huis te hebben, op den duur vormen ze een invasie.

Valt reuze mee hoor. Hier zitten ze in ieder geval al jaren, en meer dan 3 heb ik er nooit tegelijk gezien. Dat wil niet zeggen dat ik ze graag in huis wil hebben, integendeel  :P
Overigens kunnen ze behoorlijk in grootte variëren, je hebt hele mini's en ook aardig grote exemplaren.
Matthijs Broere

Marianne

Citeer
Valt reuze mee hoor. Hier zitten ze in ieder geval al jaren, en meer dan 3 heb ik er nooit tegelijk gezien. Dat wil niet zeggen dat ik ze graag in huis wil hebben, integendeel  :P
Dat je ze al jaren hebt en nooit meer dan drie: je mag van geluk spreken. Ik heb wel gehoord van mensen waar de ongediertebestrijdingsdienst langs moest komen.... :angry:
Waar je ook op moet passen is dat ze zich niet in huis verder verplaatsen naar plaatsen waar je niet zo vaak komt (bergkast en zo) waar papier ligt, want dan krijg je papier waar allemaal hoekjes af zijn (en dat weet ik uit eigen ervaring)
groet,
Marianne Cramer

garco

Vanavond heb ik er weer één naar buiten gestuurd...
mmmm, niet zo fijn dus...

Tapinoma

Zilvervisjes houden van vochtig papier en andere vochtige zetmeelhoudende dingen. Verder doen ze niet veel kwaad, ze hebben vooral een slechte naam omdat ze op vochtige (voor de meeste mensen vieze) plaatsen voorkomen.
Wil je voorkomen dat ze al te algemeen worden binnen, leg dan een spoor van vloeibare zeep op de plek waar je vermoed dat ze binnenkomen (vaak langs de afvoerbuizen van toilet en bad). Verder is goed droog houden d.m.v. ventileren doeltreffend.

Groet,
Nicoliene
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Eén mier in de hand is beter dan een heel nest in je broek!

Vriendelijke groet,
Nicoliene

thijs

Thijs Udo
VWG Alkmaar