Orka Lauwersoog?!

Gestart door garryb, juni 23, 2010, 17:06:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rene Janssen

Morgan gaat per vliegtuig naar Tenerife.

Per vliegtuig? Een zoutschip (zandschip/kolenschip gevuld met zeewater met een groot net er overheen is er in 2-3 dagen... lijkt mij net zo gemakkelijk...

René
René Janssen

JandJ

Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken...

Een vliegtuig is er in enkele uren, 2-3 dagen kan teveel van het 'goede' zijn.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Rene Janssen

Een bak is een bak toch? Als die in zo'n bak van een bulkschip een beetje kan zwemmen zoals in de bak bij het Dolfinarium, lijkt me dat geen probleem... eerlijk gezegd!



René
René Janssen

maurice.lahaye

Nou ja, deskundigen zullen wel uitgezocht hebben hoe je een orka het beste kan vervoeren. De andere orka's in Tenerife zijn er ook niet vanzelf naar toe gezwommen.

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Jurjen Postma

Toch nog maar één keertje reageren.

Op Maurice bijvoorbeeld, die het topic sluit wegens teveel kritiek en het vervolgens stiekempjes weer opent. Chique!
Op de "deskundigen" die wel uitgezocht zullen hebben hoe je een orka het beste kan vervoeren. Dezelfde deskundigen die een wilde orka tot getemd circusdieren maakten?
Op typetjes als Leon c.s. die meteen riepen dat het allemaal niet zou gebeuren en nu het toch gebeurt ofwel zwijgend toekijken, ofwel een of andere drogredenering hebben die het juist maakt dat een wilde orka tot getemd circusdier geworden is.
Op de burgemeester van Harderwijk, die op voorhand een noodverordening instelt zodat critici (in de media herdoopt tot demonstranten en links tuig) vooral hun ongenoegen of zorgen niet duidelijk kenbaar mogen maken.
Maar vooral op het Dolfinarium dat zich onder de noemer van redders van gestrande (!) zeezoogdieren leent voor het vangen van een wilde orka die vervolgens de rest van haar leven kunstjes mag vertonen in een grote emmer water in een land dat het met dierenwelzijn traditioneel niet bijzonder nauw neemt.

Wellicht het beste als ik mijn bijdrage hiermee afsluit, teleurgesteld en bedroefd.
Groet,

Jurjen

Follow me on Twitter!

maurice.lahaye

Nou Jurjen,

Bedankt voor je waardevolle bijdrage aan de discussie. Tijd om het topic weer te gaan sluiten (al zal ik dat dit keer aan een andere admin overlaten om mijn 'objectiviteit' niet in het geding te laten komen).

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

joostheeremans

Waarom moet het topic gesloten worden eigenlijk?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

maurice.lahaye

Het hoeft natuurlijk niet  :angel: . Kennelijk moest Jurjen zijn frustratie kwijt, want Orka Morgan verhuist vandaag naar Tenerife. De vorige keer dat ik het topic sloot was het aantal zinvolle bijdragen met nieuwe inzichten of standpunten tot het 0-punt gedaald. De reden dat ik het topic sloot, was omdat het weinig zin had om elkaar te blijven 'bestrijden', als de meningen vastliggen. Zolang de discussie of bijdragen zinvol zijn mag het topic van mij open blijven en ja, het is (enigszins) subjectief wanneer dat punt is bereikt. Als admins proberen we dat zo goed mogelijk in te schatten en te beoordelen. Vaak gaat dat goed, maar soms ook niet.

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Theo Linders

Toch nog maar even reageren.

Ten eerste heeft orka morgan het dolfinarium meer gekost dan opgeleverd. Alle extra verzorginsuren, medicatie en voeding zijn dusdanig duur dat het de mogelijke extra bezoekers niet kostendekkend zou zijn. Verder is het dier ook niet verkocht aan Loro Parque, je kan helemaal geen dier verkopen als het jou eigendom niet is. De transportkosten worden traditioneel door de ontvangende dierentuin betaald. Natuurlijk is het wel mogelijk dat Loro Parque een of meerdere dieren terug zou sturen. Maar gezien hun collectie en die van Hardewijk, zal het dan hooguit gaan om californische zeeleeuwen of tuimelaars. Beide soorten waarvan ze er zelf ook genoeg van hebben.

Verder is Loro Parque ook niet echt bekend. Loro Parque is HET papegaaienpark van de wereld. Qua gehouden soorten, maar vooral qua kweekresultaten met papegaaien loopt Loro parque ver op kop. Verder worden er ook nog een aantal zeezoogdieren, pinguins, grote katten en mensapen gehouden. Maar omdat het ze aan geld niet ontbreekt zijn deze verblijven iig zeer groot en vaak ook erg goed voor de dieren zelf. Deze dieren zijn natuurlijk wel in eerste plaats gehaald om meer bezoekers te trekken. Het orkabassin is misschien zelfs de grootste in de wereld, iig ruim de grootste in Europa, gebouwd in 2006. De huidige groep komt uit San Antonio en ze zijn allemaal in gevangenschap geboren. Voor foto's zie: http://www.zoochat.com/gallery/loro-park

Transport bij dieren is natuurlijk altijd stress en nooit optimaal, het meest optimale zou zijn als het dier er zelf heen zou zwemmen. Maar ondertussen hebben dierentuinen en zeezoogdierparken meer dan 50 jaar ervaring in orkatransporten en gebeuren transporten met grote zoogdieren ook al honderden jaren. Er zal een afweging gemaakt zijn tussen comfort, stress, kosten en reisduur. En dan lijkt een transport zoals het nu uitgevoerd is/wordt mij persoonlijk ook het beste, niet dat ik er enig verstand van heb.

Maar ik blijf er gewoon bij dat dit dier nooit gevangen had mogen worden, dolfinarium en de morganactivisten zich niet altijd netjes opstelden (eufemisme...) en dat deze oplossing al vanaf begin af aan duidelijk was. Ik vind het eigenlijk gewoon zonde dat er zoveel tijd en geld in een individu gestoken is, terwijl al die activisten dat beter in echte natuurbescherming hadden kunnen stoppen....
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Rene Janssen

Citaat van: blaat op november 29, 2011, 12:46:49 PM
Maar ik blijf er gewoon bij dat dit dier nooit gevangen had mogen worden, dolfinarium en de morganactivisten zich niet altijd netjes opstelden (eufemisme...) en dat deze oplossing al vanaf begin af aan duidelijk was. Ik vind het eigenlijk gewoon zonde dat er zoveel tijd en geld in een individu gestoken is, terwijl al die activisten dat beter in echte natuurbescherming hadden kunnen stoppen....
Ik deel deze mening van harte. Mooi verwoord, Theo!


René
René Janssen

egilio

Citaat van: blaat op november 29, 2011, 12:46:49 PM
Ik vind het eigenlijk gewoon zonde dat er zoveel tijd en geld in een individu gestoken is, terwijl al die activisten dat beter in echte natuurbescherming hadden kunnen stoppen....

Eens!
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]


joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marije

Cousteau-telg in de bres voor Morgan
Gepubliceerd op 15 oktober 2012, 15:17 Laatst bijgewerkt op 15 oktober 2012, 15:33

TENERIFE - Orka Morgan, die op 23 juni 2010 verzwakt uit de Waddenzee bij Lauwersoog werd gevist en sinds eind november vorig jaar verblijft in dierenpark Loro Parque op Tenerife, krijgt hulp uit onverwachte hoek.

De zoon van de beroemde diepzeeduiker en filmmaker Jacques Cousteau, gaat zich inzetten voor de vrijlating van het jonge beest.
In een interview met internetkrant Huffington Post geeft Jean-Michel Cousteau aan dat de jonge vrouwtjesorka hem aan het hart gaat. De oceaan wil haar terug, betoogt hij. Aldus wil de Fransman campagne gaan voeren voor Morgans vrijlating.
Cousteau wil aanwezig zijn bij een nieuwe rechtszaak over de kwestie. Deze dient op 1 november voor de rechtbank in Amsterdam.



http://www.lc.nl/friesland/regio/article15320073.ece/Cousteau-telg-in-de-bres-voor-Morgan-

Marije

Lot orka Morgan over zes weken duidelijk
Gepubliceerd op 01 november 2012, 18:21

AMSTERDAM - De rechtbank van Amsterdam oordeelt over zes weken over het lot van orka Morgan.

Donderdag diende de zaak die de Orka Coalitie had aangespannen, om het zeezoogdier alsnog met haar familie aan de kust van Noorwegen te herenigen.

Morgan werd in juni 2010 verzwakt aangetroffen in de Waddenzee en ondergebracht bij het Dolfinarium in Harderwijk.

Omdat dierenartsen van het Dolfinarium vonden dat ze niet meer geschikt zou zijn voor een leven in het wild verkaste de orka eind vorig jaar naar een zeezoogdierenpark op Tenerife.





http://www.lc.nl/friesland/regio/article15369873.ece/Lot-orka-Morgan-over-zes-weken-duidelijk-


JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Theo Linders

Dat zou dan ook kunnen verklaren hoe dat dier in godsnaam in de waddenzee is terechtgekomen....
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

JandJ

zo dacht ik ook tijdens het lezen van het bericht.
(Maar ze zal wel in haar eigen naam gekomen zijn)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Hans Verdaat

15 november 2012 persbericht van: IMARES Wageningen UR
Orka Morgan is slechthorend en verder onderzoek moet uitwijzen of ze misschien zelfs compleet doof is. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoeksteam dat de afgelopen periode meerdere gehoortesten bij Morgan heeft uitgevoerd in Orca Ocean, haar verblijf op Loro Parque, Tenerife.
voor meer zie:
http://www.wageningenur.nl/nl/Expertises-Dienstverlening/Onderzoeksinstituten/imares/Nieuws-Agenda/Show/Loro-Parque-Onderzoek-bevestigt-Orka-Morgan-is-slechthorend.htm

Rikstar

hahaha, dat is inderdaad een wat betrouwbaarder bericht dan Nu.nl   :duim:

Citaat van: Hans Verdaat op november 15, 2012, 23:21:20 PM
15 november 2012 persbericht van: IMARES Wageningen UR
Orka Morgan is slechthorend en verder onderzoek moet uitwijzen of ze misschien zelfs compleet doof is. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoeksteam dat de afgelopen periode meerdere gehoortesten bij Morgan heeft uitgevoerd in Orca Ocean, haar verblijf op Loro Parque, Tenerife.
voor meer zie:
http://www.wageningenur.nl/nl/Expertises-Dienstverlening/Onderzoeksinstituten/imares/Nieuws-Agenda/Show/Loro-Parque-Onderzoek-bevestigt-Orka-Morgan-is-slechthorend.htm
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre


Theo Linders

http://www.nu.nl/binnenland/2981999/verhuizing-orka-morgan-niet-onrechtmatig.html

verhuizing volgens de rechter niet onrechtmatig, ben benieuwd wat de orkafreaks nu weer uit de kast gaan trekken, naar Spanje om de zaak daar aan te kaarten? Laat die mensen asjeblieft eens weer wat nuttigs doen, ipv geld en tijd verdoen aan iets wat je nu niet meer veranderen kan. Want zelfs al kunnen ze haar ooit uitzetten, waar dan? en dan is ze doof en red ze het alsnog niet.....
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Jeroen Nagtegaal

Ik denk dat er nog best wat winst te behalen is voor een volgend geval...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

cursorius

Citaat van: Theo Linders op december 13, 2012, 16:22:43 PM
http://www.nu.nl/binnenland/2981999/verhuizing-orka-morgan-niet-onrechtmatig.html

verhuizing volgens de rechter niet onrechtmatig, ben benieuwd wat de orkafreaks nu weer uit de kast gaan trekken, naar Spanje om de zaak daar aan te kaarten? Laat die mensen asjeblieft eens weer wat nuttigs doen, ipv geld en tijd verdoen aan iets wat je nu niet meer veranderen kan. Want zelfs al kunnen ze haar ooit uitzetten, waar dan? en dan is ze doof en red ze het alsnog niet.....

Waarom zou een dove orca het niet halen??

Douwe van der Ploeg

Wat zou er vooral erg aan zijn als een dove orka het niet haalt? Is toch gewoon evolutie zoals het gevormd/bedoeld is?
Douwe van der Ploeg

grunsven

Orcas zijn heel sociaal en houden contact met geluid. Daarnaast werkt sonar ook niet als je doof bent natuurlijk.
Een dove orca heeft geen schijn van kans in het wild.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

ArjanH

Citaat van: Theo Linders op december 13, 2012, 16:22:43 PM
http://www.nu.nl/binnenland/2981999/verhuizing-orka-morgan-niet-onrechtmatig.html

verhuizing volgens de rechter niet onrechtmatig, ben benieuwd wat de orkafreaks nu weer uit de kast gaan trekken, naar Spanje om de zaak daar aan te kaarten? Laat die mensen asjeblieft eens weer wat nuttigs doen, ipv geld en tijd verdoen aan iets wat je nu niet meer veranderen kan. Want zelfs al kunnen ze haar ooit uitzetten, waar dan? en dan is ze doof en red ze het alsnog niet.....


En wat is nuttig dan ? Het aanleggen van weer een nieuwe snelweg om de files op te lossen ? Het bouwen van nieuwe bedrijfspanden terwijl er al talloze leegstaan waar helemaal niets mee gedaan wordt ? Over geld- en tijdverspilling gesproken......

Theo Linders

Citaat van: ArjanH op december 14, 2012, 23:42:54 PM


En wat is nuttig dan ? Het aanleggen van weer een nieuwe snelweg om de files op te lossen ? Het bouwen van nieuwe bedrijfspanden terwijl er al talloze leegstaan waar helemaal niets mee gedaan wordt ? Over geld- en tijdverspilling gesproken......

Dat zeg ik niet....

iets nuttigs zou zijn om energie/geld te steken in bescherming van de Vaquittadolfijn om maar iets te noemen, iig aan soortsbescherming te doen ipv aan individubetutteling.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de