Orka Lauwersoog?!

Gestart door garryb, juni 23, 2010, 17:06:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo Linders

Citaat van: leonwillems@home.nl op december 23, 2010, 13:52:28 PM
nou, dan krijgen we weer een andere discussie....

http://www.nu.nl/binnenland/2408328/hamerhaai-burgers-zoo-overleden.html

tsjaaa, dezelfde firma had nog een ander mannetje zitten en dat kwam vanmorgen aan in Arnhem.

Maar dit bericht is niet helemaal op zijn plaats hier.

Maar nog even over dit transport: dit is internationaal een gangbare manier van haaien transporteren en er zijn blijkbaar complicaties opgetreden, de sterftecijfers tijdens het transport zijn erg laag, maarja het kan wel eens fout gaan.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Ted van der Knaap

Gisteren bij Pauw en Witteman een discussie over 't wel/niet uitzetten van Morgan:
http://player.omroep.nl/?aflID=12133727  (van 33.00 min. tot einde)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Wellicht niet geheel ethisch verantwoord maar lijkt me best een leuk experiment om dit beest gezenderd uit te zetten in de Noord of Waddenzee.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

maurice.lahaye

Helaas zal dat niet mogen wegens de Wet op de Dierproeven: het loslaten met een zender is een wetenschappelijk vraag en de zender zal goed vastgemaakt moeten worden (met een clip door een vin ofzo). Je moet dus een voorstel schrijven en de resultaten van eerdere experimenten vermelden (1x gelukt, 3x mislukt, echter alleen gelukt bij een dier dat teruggezet werd bij de eigen familie-groep). Kort door de bocht: uitzet in de Wadden- of Noordzee betekent dat het dier zal dood gaan (op redelijk korte termijn, op de lange termijn gaan natuurlijk alle organismen dood). En nee, de Wet op de Dierproeven zal geen experiment goedkeuren waarbij op voorhand vast staat dat het dier ellendig aan zijn (haar) eind zal komen. Spannend of de Orca-coalitie de rechtszaak wint.... (ik acht de kans erg klein). O ja, loslaten zonder zender kan natuurlijk wel.

Groet,
Maurice

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Jurjen Postma

#154
Tja, dan krijg je gelijk een hele tijd later. Voelt dat lekker? Nee, niet echt, ik hou nog steeds die vieze smaak in mijn mond.
Ben ook erg benieuwd naar de drogredeneringen die de chronische ontkenners uit dit topic nu weer zullen hanteren.
Kom er maar in jongens en laat jullie weëe schriftelijke geblaat maar stromen.

Punt blijft dat Morgan INDERDAAD is doorverkocht (om haarkloverij te voorkomen: misschien wel weggegeven) aan één of ander obscuur aqarium in een op het gebied van dierenwelzijn nou niet bepaald voorlijk land.

Hartelijk dank voor jullie vooruitziende blik en het continue afbranden van de mensen die dit al zagen aankomen.
Publiekelijke excuses zijn het minste wat hier in jullie geval op zijn plaats is, al vermoed ik dat in jullie ondoorgrondelijke brein wel een andere reactie de boventoon zal voeren.
Groet,

Jurjen

Follow me on Twitter!

Rikstar

hoi Jurjen,

ook ik was 1 van diegene die het al wel voorspelde/ of dacht dat hij wel doorverkocht zou worden.
maar heb jij toevallig een bron/link van de info waarin te lezen valt dat zij is doorverkocht?

Citaat van: Jurjen Postma op juli 19, 2011, 12:11:10 PM
Tja, dan krijg je gelijk een hele tijd later. Voelt dat lekker? Nee, niet echt, ik hou nog steeds die vieze smaak in mijn mond.
Ben ook erg benieuwd naar de drogredeneringen die de chronische ontkenners uit dit topic nu weer zullen hanteren.
Kom er maar in jongens en laat jullie weeë schriftelijke geblaat maar stromen.

Punt blijft dat Morgan INDERDAAD is doorverkocht (om haarkloverij te voorkomen: misschien wel weggegeven) aan één of ander obscuur aqarium in een op het gebied van dierenwelzijn nou niet bepaald voorlijk land.

Hartelijk dank voor jullie vooruitziende blik en het continue afbranden van de mensen die dit al zagen aankomen.
Publiekelijke excuses zijn het minste wat hier in jullie geval op zijn plaats is, al vermoed ik dat in jullie ondoorgrondelijke brein wel een andere reactie de boventoon zal voeren.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jurjen Postma

Groet,

Jurjen

Follow me on Twitter!

Rikstar

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

joostheeremans

Citaat van: Jurjen Postma op juli 19, 2011, 12:11:10 PM
Tja, dan krijg je gelijk een hele tijd later. Voelt dat lekker? Nee, niet echt, ik hou nog steeds die vieze smaak in mijn mond.
Ben ook erg benieuwd naar de drogredeneringen die de chronische ontkenners uit dit topic nu weer zullen hanteren.
Kom er maar in jongens en laat jullie weëe schriftelijke geblaat maar stromen.

Punt blijft dat Morgan INDERDAAD is doorverkocht (om haarkloverij te voorkomen: misschien wel weggegeven) aan één of ander obscuur aqarium in een op het gebied van dierenwelzijn nou niet bepaald voorlijk land.

Hartelijk dank voor jullie vooruitziende blik en het continue afbranden van de mensen die dit al zagen aankomen.
Publiekelijke excuses zijn het minste wat hier in jullie geval op zijn plaats is, al vermoed ik dat in jullie ondoorgrondelijke brein wel een andere reactie de boventoon zal voeren.


Jurjen, in een discussie kom je zo nu en dan mensen tegen die er een andere mening op na houden, sterker nog, het lijkt me de essentie van een discussie. Haal eens rustig adem, lees al je bijdragen nog eens door in deze discussie (en negeer diegene waarin je stelt dat je niet meer gaat reageren in dit draadje) en bekijk met die kennis nog eens de bovenstaande reactie. Zoals je zelf vorig jaar stelde dat je je gelijk niet kon halen (al begin je bovenstaande bijdrage met het ontkrachten daarvan) kan je ook stellen dat andersdenkenden bij jou nooit hun gelijk kunnen halen. Je had je conclusie over de reddingsactie al getrokken. Het is rot dat een Orka strandt en zijn leven zal slijten in gevangenschap ten behoeve van een commerciële organisatie en ik had het ook liever anders gezien. Maar de zorgplicht verplicht ons ook om het dier op te vangen wanneer het zal sterven. Hier kan je van vinden wat je wilt, maar dit is nou eenmaal de wet (zij het wat ruim geformuleerd). In plaats van andersdenkenden Wilderiaans aan het kruis te nagelen, zou je de wetgeving tegen het licht moeten houden. Over je suggestieve persoonlijke aanvallen waarmee je bijdragen tot nu toe zijn 'verrijkt' ga ik niks zeggen, dat leidt alleen maar af van een zinnige discussie.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

maurice.lahaye

Laten we de 'discussie' maar sluiten. De standpunten van eenieder zijn duidelijk.

Vriendelijke groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

JandJ

Tjonge. Is het niet omkeerbaar dat Morgan de orka naar een aquarium gaat?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Rene Janssen

Sowiezo... is het zeker dat Morgan naar Tenerife gaat? De rechter had het toch verboden?! Of is dit een typisch gevalletje dat ik de klepel heb gehoord, maar de bel niet weet te hangen?!


René
René Janssen

maurice.lahaye

Klepel en klok, inderdaad. Nou ja, althans voorlopig. CDA staatssecretaris Bleker (je weet wel van 'het dode land van Braks en Bleker'), heeft na lang wikken en wegen en op grond van adviezen van deskundigen met pijn in het hart besloten dat de orka naar Tenerife gaat en zal daar op korte termijn een nieuwe ontheffing voor verlenen. Ben benieuwd naar de rechtszaak van de Orca-coalitie want die zullen het er vast niet bij laten zitten. Wordt vervolgd  ;D !

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

JandJ

als er handtekeningen nodig zijn...
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)


Rene Janssen

Of je economische verstand?  :angel:
René Janssen

maurice.lahaye

Ha ha, maarre.... hoeveel krijgt het Dolfinarium voor die Orca? Of zijn dat slechts geruchten?

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Timo Roeke

Men zegt niets te krijgen. Maar wellicht zijn er uitwisselingsmogelijkheden voor de toekomst waar men vervolgens niet voor hoeft te betalen. Maar goed.. dat is een aanname.

Rene Janssen

Citaat van: maurice.lahaye op oktober 16, 2011, 21:40:35 PM
Ha ha, maarre.... hoeveel krijgt het Dolfinarium voor die Orca? Of zijn dat slechts geruchten?
De genenpool wordt versterkt voor de dierentuinen wereldwijd. Laatst in een discussie hierover werd er op gewezen dat in het kader van CITES nooit voor dergelijke dieren betaald mag worden.


Maar zoals Timo zegt... het zal wel voor wat, hoort wat zijn...  En momenteel gewoon cashen met allemaal mensen die "nog snel even de orka willen zien". Die orca-coalitie laat het Dolfinarium cashen door hun acties... Een boete of een rechtszaakje zal van dat bedrag wel afkunnen, zeker!

René
René Janssen

tekenaar

#170
Dierentuinen wisselen over het algemeen dieren uit zonder daar geld voor te vragen, gekeken wordt uiteraard wel in hoeverre verblijven aan huisvestingseisen voldoen. Transport wordt meest betaald door de ontvanger, maar een orca transporteren kost eventjes meer dan een paar muisjes ophalen, ik weet niet hoe transport in dit geval gefinancieerd wordt.

CITES staat hier los van. Bij dierenhandelaren en kwekers zijn best dieren te koop die opgenomen zijn in de annexen van CITES, voor veel geld soms. CITES is een wettelijk instrument wat dient om te voorkomen dat door overmatinge handel in uit het wild afkomstige dieren en planten, soorten verder bedreigd worden. Een gekweekt exemplaar van een CITES soort mag best verkocht worden, zolang maar middels de juiste documenten kan worden aangetoond dat het inderdaad een legaal gekweekt exemplaar is. Bijvoorbeeld de vele steuren in de vijverhandel zijn legaal gekweekte dieren die wel degelijk zijn opgenomen in CITES annex II (welke vijverbezitter heeft overigens een ontheffing voor het bezit van deze soorten?). Nog gekker is het met rijstvogels, te koop in zo ongeveer elke dierenwinkel en massaal gekweekt over de hele wereld, zonder enige administratie, maar wel degelijk een CITES-soort.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rene Janssen

Citaat van: tekenaar op oktober 29, 2011, 19:00:04 PM
Een gekweekt exemplaar van een CITES soort mag best verkocht worden, zolang maar middels de juiste documenten kan worden aangetoond dat het inderdaad een legaal gekweekt exemplaar is.
En dat kan met Morgan niet, wel?
René Janssen

Theo Linders

Citaat van: Timo Roeke op oktober 17, 2011, 11:36:10 AM
Men zegt niets te krijgen. Maar wellicht zijn er uitwisselingsmogelijkheden voor de toekomst waar men vervolgens niet voor hoeft te betalen. Maar goed.. dat is een aanname.

Dat is zeker waar, de ontvanger betaalt het transport, maar vaak gaan er ook dieren retour als een soort ruilhandel. Al heeft Loro Parque voor het Dolfinarium niet heel veel te bieden aan "ruilmateriaal".
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

leonwillems@home.nl

Morgan en Mauro, wat scheelt 't.....   ;D
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

tekenaar

Citaat van: Rene Janssen op november 01, 2011, 23:35:17 PM
Citaat van: tekenaar op oktober 29, 2011, 19:00:04 PM
Een gekweekt exemplaar van een CITES soort mag best verkocht worden, zolang maar middels de juiste documenten kan worden aangetoond dat het inderdaad een legaal gekweekt exemplaar is.
En dat kan met Morgan niet, wel?

In dit geval is het oordeel aan de CITES autoriteiten, zodra een ontheffing wordt aangevraagd. Dat oordeel is kennelijk gevelt.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

ArjenDrost †

Zou het dan toch nog??


Kennelijk is het Dolfinarium zo slecht nog niet...


Groeten, Arjen

tekenaar

Als de rechter besluit dat de orka naar Tenerifa gaat dan heeft de coalitie veroorzaakt dat ze veel langer dan nodig in een te klein verblijf zat

Als de rechter besluit dat de orka naar de natuur gaat en ze overleeft dat niet: dan heeft de colaitie dat op haar geweten en hebben we flink veel geld verspilt aan een dier wat we beter meteen dood hadden kunnen laten gaan of hadden kunnen euthanaseren.

Als de rechter besluit dat de orka naar de natuur gaat en we zien haar nooit meer terug, dan is ze hoogstwaarschijnlijk op een stille plek ellendig omgekomen maar dan hebben we een gerust geweten (?).

En als het wel goed gaat met de orka in de natuur dan hebben we een genetisch minderwaardig dier (door de natuur eerder "uitgeselecteerd") teruggebracht in de populatie.

Volgens mij heeft de coalitie altijd iets slechts op z'n geweten, hoe je het ook went of keert.  >:D
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rene Janssen

@ Paul:  ::) ::) ::) ::)


Je kan natuurlijk ook de andere kant op rederneren. Ik ben van mening dat dit dier nooit gevangen had moeten worden, net als vele zeehonden. Maar nu dit is gebeurt, moet je er wat mee...




René
René Janssen

maurice.lahaye

Ha Rene,

We hebben ook een Welzijns-wet dieren: dieren in nood moet je helpen en gestrande walvissen worden nu eenmaal opgelapt door het Dolfinarium Harderwijk (en verrek, het lukt ze nog ook!). Kortom, die orka is er en vervolgens zal je er wat mee moeten. Zie vervolgens de opmerkingen van Paul. Het is domweg te laat, hadden we met z'n allen maar niet zo'n kromme wet moeten aannemen. Misschien de volgende keer bij de verkiezingen op de 'goede' partij stemmen? Ach ja, wetten maken blijft mensen-werk en soms is de praktijk erg onrechtvaardig of voelt het althans zo. Laat ik maar geen voorbeelden geven.

Maurice


2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

tekenaar

Dat geld uiteraard voor dierenopvang in het algemeen. In sommige gevallen is uit dierenwelzijnsoogpunt ingrijpen best te verdedigen, bijvoorbeeld als een dier zonder ingrijpen een lange lijdensweg heeft. Uiteraard beroven we dan predatoren van een makkelijke maaltijd, en aaseters hebben ook geen makkelijk bestaan.

Dierenopvang is uiteindelijk een gevolg van ons typisch menselijk medeleven met zwakkere individuen. Onze samenleving zou er zonder dat medeleven heel anders uitzien, en beslist minder prettig zijn (voor ons). Met natuurbescherming heeft het echter niets te maken. Dierenopvangcentra sluiten is geen oplossing, want het medeleven blijft uiteraard bestaan en dan gaan veel mensen zelf proberen dieren op te lappen. Vanwege gebrek aan kennis betekent dat een veel langere lijdensweg voor de "opvangdieren" als in professionele opvangcentra.

Maar het punt is en blijft dat het gaat om oplappen van individuele dieren, die in een natuurlijke populatie eigenlijk niets meer te zoeken hebben. In het land waar ik woon (Slovenie) mag alleen een door het ministerie aangewezen instantie dieren opvangen en dat voor een maximum van 3 maanden. Als het erop lijkt dat een dier niet binnen 3 maanden teruggeplaatst kan worden in de natuur, dan is euthanasie het aangewezen alternatief, liefst direcht nadat de "niet terugplaatsbaar diagnose" is gesteld. Voor uitzonderingen hierop moet van geval tot geval een ontheffing worden aangevraagd bij het ministerie, bijvoorbeeld wanneer een dier niet de natuur in kan, maar mogelijk wel een rol kan spelen bij educatie of fokprogramma's. Deze ontheffing moet worden aangevraagd tijdens de drie maanden in opvang. Het ministerie kijkt hier bijzonder kritisch naar, o.a. aan de hand van minimum-huisvestingseisen waar het plaatsings-adres aan moet voldoen. Da's dus ook een mogelijkheid.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/