Huismussen eten insecten

Gestart door marcel123, april 07, 2005, 22:50:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

CiteerNogmaals hartelijk dank dat u mij wilt helpen.
>
> Ik ben op zoek naar gegevens over de insectengroepen die door
> huismussen gegeten worden. Sinds 1980 is het aantal huismussen
> gehalveerd en de steilste afname vond plaats na 1990.
>
> Bekend uit de literatuur is dat huismussen langzaam vliegende insecten
> vangen zoals dans/pluimmuggen, langpootmuggen, onbehaarde rupsen van
> bijvoorbeeld het koolwitje en met name spanrupsen, kevertjes, wantsen,
> waterjuffers, bladluizen, vliegen en vliegenlarven en bijen.
>
> Als oproep zou ik willen vragen of mensen inderdaad een opvallende
> afname van deze soorten hebben waargenomen. Verder zijn alle
> toevallige waarnemingen van insectenetende mussen (en om welke soort
> het gaat) ook heel welkom.
>
> Vriendelijke groet,
>
> Marieke Weerheim
> Vogelbescherming Nederland
Als mussen insecten eten en de mussen gaan achteruit, dan gaan de insecten toch vooruit?  

carel

CiteerAls mussen insecten eten en de mussen gaan achteruit, dan gaan de insecten toch vooruit?

Is een goede gedachte.
Maar inderdaad mussen eten in de broedtijd heel veel insecten.
Ik heb zelf diverse koppels mussen rond het huis wonen en de vogels zie je de hele dag insecten vangen als ze jongen hebben
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Jan Harteman

CiteerAls mussen insecten eten en de mussen gaan achteruit, dan gaan de insecten toch vooruit?
Bedoeld mevrouw niet dat wanneer de insektenpopulaties achteruit gaan, de mussenpopulaties daar als logisch gevolg ook van achteruit gaan?

Jan-Pieter

Volgens mij worden alle "tuinvogels" en natuurlijk nog vele andere soorten als ze jong zijn met insecten gevoerd. Makkelijk te verteren en voedselrijk. Zou het dan niet zo moeten zijn dat als de mus last heeft van een achertuitgang in insectenpopulatie dat de andere soorten daar ook hinder van ondervinden?

JP

carel

Volgens mij is de achteruitgang van mussen niet de oorzaak van geen of minder insecten.
Maar in nieuwbouwwijken zie je geen mussen meer om de doodeenvoudige redenen dat deze vogels daar geen nestplaatsen meer hebben.

Ze kunnen nergens meer onder de pannen, er is nergens een gaatje waar genesteld kan worden.
En wat moet je dan daar als mus zijnde?

Hang maar nestkasten op waarin zij kunnen wonen en de mussen komen vanzelf.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

harderbroek

CiteerVolgens mij is de achteruitgang van mussen niet de oorzaak van geen of minder insecten.
Maar in nieuwbouwwijken zie je geen mussen meer om de doodeenvoudige redenen dat deze vogels daar geen nestplaatsen meer hebben.

Ze kunnen nergens meer onder de pannen, er is nergens een gaatje waar genesteld kan worden.
En wat moet je dan daar als mus zijnde?

Hang maar nestkasten op waarin zij kunnen wonen en de mussen komen vanzelf.
Hallo Carel ten dele heb je gelijk.

De nestgelegenheid is inderdaad afgenomen wat mede een oorzaak is dat de mussen afnemen. Behalve in nissen en onder dakpannen komen ook mussennesten voor in heggen en b.v. klimplanten.

Zelf denk ik dat er nog een oorzaak is. Vroeger werd er veel meer aan etenresten in de tuin gedeponeerd. Ook hier kwamen veel mussen op af. tegenwoordig heeft iedere huishouden een groene container waarin het meeste etensafval verdwijnt.
Maar goed dat is dus niet wetenschappelijk bewezen en meer een denkwijze van mij persoonlijk

Onze buren voeren al sinds we in deze wijk wonen vogels in de tuin. ( vaak kleine etensresten ) Onze populatie mussen ligt gemiddeld tussen de 20-30 in de winter en 10-15 in de zomer. Ook nu hebben we voor het eerst 3 nesten in de klimop van de mussen. Het aantal neemt in de zomer wat af daar mussen weer verdwijnen om elders te broeden.
Ik weet bijna zeker als onze buren dit niet gedaan zouden hebben dat we veel minder mussen in onze tuin zouden hebben.

groet
Rob
Zeewolde
Flevoland

Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

hiskodevries

vroeger ( ja toen alles beter was) had je in elke wijk meerdere stukjes onland. Tegenwoordig is alles geplaveid met stenen en wipkippen, zou dat ook niet een rol spelen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

carel

Al deze dingen zullen uiteraard een rol spelen in het verdwijnen van de huismus.

Vroeger hadden vele op het platteland en in de dorpjes een rennetje met kippen.
Alles wat eetbaar was ging naar de kippen, en de mussen waren op deze plaatsen talrijk aanwezig.

Alles bij elkaar opgeteld zal dit zeker invloed hebben op de mussen.

Ik ben nog in de gelukkige omstandigheid dat er bij mij nog een aantal huismussen wonen.
Welliswaar in de gierzwaluwkasten, maar ook in div andere nestkasten en onder de pannen.

mvg Carel
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

thijs

Afschaffing van het tafelkleed en opkomst van de placemats zijn idd ook factoren bij de achteruitgang van de Huismus.
Wij strooien echter veel broodkruimels buiten, maar er komen geen mussen op af <_<
Jammer, maar hier in de buurt heb ik er nog nooit eentje gezien, dus zou het ook wel vreemd zijn als ze in eens wel kwamen...
Zou het feit dat er veel katten rondlopen in de bebouwde kom ook nog een rol kunnen spelen?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Pim

Thijs als jij een kadaver van bijvoorbeeld een koe in je achtertuin neerlegt zal er ook niet meteen een gier op zitten.... :P  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

In mijn Almeerse tuin de hele winter 30-40 huismussen en nu nog tientallen (broedend onder dakpannen).
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

CiteerThijs als jij een kadaver van bijvoorbeeld een koe in je achtertuin neerlegt zal er ook niet meteen een gier op zitten.... :P
Beetje extreme vergelijking misschien? :P

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar