Vlieg onbekend

Gestart door a1000, juni 22, 2010, 14:19:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

a1000

Ik heb hier een aantal vliegen waar ik niet uit kom.
heeft iemand een idee.

Gegroet Henry

javanerkelens

1 Dolichopidae
2 Tja....zit te twijfelen tussen Mydaea of Phaonia sp. (Muscidae)....heb dan meer foto's nodig
3 Ik denk een Mydaea corni (Muscidae)....kan net de details niet goed genoeg zien....
4 Lijkt mij een Cordilura sp. (misschien C.pubera)
5 Een zekere Polietes meridionalis
Groet,
Joke (van Erkelens)

a1000

Vlieg 2 en 3 zijn hetzelfde.

javanerkelens

Dat betwijfel ik toch.....want op foto 2 is het scutellum niet geel en bij de 3de foto is deze in het geheel geel........
Of het licht valt er wel heel raar op dan....

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

a1000

Joke ik heb de foto`s op dezelfde plek genomen. Het zou wel heel raar zijn (maar wie weet) als precies op dezelfde plek twee soorten door elkaar vliegen in zo`n korte tijd. terwijl ik zat te fotograferen(stuivertje wisselen)

a1000

Wel raar dat ik deze vlieg op dezelfde plek fotografeerde, maar uit verschillende hoeken(gezien de foto`s).2 soorten die van plek wisselde lijk mij zeer vreemd,terwijl ik aan het fotograferen was(stuivertje wisselen) Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

gegroet henry

javanerkelens

Het kan hoor er zwerft soms wat rond op een zelfde plekje....ha ha
Maar goed, we kijken eerst eens of een ander ook iets ziet.....of er een mening over heeft.
Of anders misschien even een goede uitvergroting maken, zodat we er beter zicht op hebben...

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

a1000

Hier wat vergrotingen.
Wat maakt eigenlijk het verschil in deze foto`s

Gegroet Henry

javanerkelens

Bij vliegen kunnen kleine verschillen bepalend zijn voor een soort!
Ik kan ook net doen of mijn neus bloed, maar tot nu toe vind ik dat het een serieuze zaak is en dat er goed gekeken moet worden voordat er een naam aan gekoppeld gaat worden.
Nou vind ik het verschil bij jouw twee vliegen te groot om er geen melding van te geven, of althans er een notie van te maken.
Ik vermoed wel dat het allebei Mydaea is , maar toch twee verschillende soorten.
Als een calypter erg geel is, dan moet je dat weer terug kunnen zien op een foto van een andere kant van de vlieg.
Ik weet uit ervaring dat een foto soms verradelijk kan zijn en dat belichting veel kan verdoezelen, maar ik denk niet bij deze twee vliegen....

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)