Hoofdmenu

Trichius

Gestart door wouterbosgra, juni 21, 2010, 20:41:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Net een heel verhaal gelezen over doorlopende strepen en verschil in pootjes. Maar toch durf ik de knoop niet door te hakken... wie wel?

MarjoSmeets

Naar aller waarschijnlijkheid is dit T. zonatus, omdat die in Nederland en België het meest voorkomt. En bovendien is de eerste streep niet doorlopend. De pootjes vind ik ook moeilijk, daar ben je niet de enige in.  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

wouterbosgra

Nou, die streep valt ook niet mee hoor. Als je in de foto-overzichten op wn van beide soorten kijkt zie ik geen enkel verschil in die eerste streep.

MarjoSmeets

Als ik op verschillende sites kijk, dan zie ik op de ene wél staan dat die streep een kenmerk is, maar op een andere staat weer dat het alleen genitaal mogelijk is om het verschil te zien. Ik ben ook eens op wrn gaan kijken, je hebt gelijk er staat er bij T. fasciatus maar een enkele tussen met doorgetrokken streep.  :rolleye:  Nu kan dat 2 dingen betekenen, dat die streep niet kenmerkend is, of dat er heel veel verkeerde determinaties gedaan zijn. Ik weet het ook niet meer. We wachten maar weer op een expert. 
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

beetlestitch

lijkt mij ook zonatus maar het kenmerk zit aan de midden scheen wat bij fasciatus een tandachtig doorntje heeft en bij zonatus niet daar dan alleen een richeltje. de tekening van de zwarte strepen is zeer variabel en dus geen kenmerk. groeten toon.
Toon Keukelaar