Hoofdmenu

Libellen tellen

Gestart door frankneijts, juni 17, 2010, 20:31:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Ik had het al eens geproberd bij een groepje Zuidelijke glazenmakers: het minimum aantal proberen te bepalen door ze individueel proberen te herkennen. Hiervoor bleek de borsttekening heel geschikt: 'uitknippen' en naast elkaar 'plakken' zodat de soms kleine verschillen beter zichtbaar zijn.
Vanmiddag hetzelfde gedaan bij een paar Bronlibellen: zo op het oog leek het steeds hetzelfde exemplaar dat steeds kwam jagen op een open plekje. Maar bij toepassen van de bovenstaande methode bleken het minstens 4 verschillende mannetjes te zijn!
In bepaalde gevallen wellicht een bruikbare methode om een minimum aantal dieren te bepalen zonder ze te hoeven vangen en eventueel te merken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

Leuk joh! Het strookt met andere onderzoeken dat 1 patroeillerend mannetje eigenlijk een estafette van mannetjes is.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Gert Veurink

Citaat van: Weia op juni 17, 2010, 22:05:49 PM
andere onderzoeken...

Interessant! Heb je literatuurverwijzingen?

En prachtig Frank, wel jaloersmakend om het met deze soorten te doen  ;)
"een groepje zuidelijke glazenmakers" tssss
groet!
Gert Veurink



Weia

Citaat van: Gert Veurink op juni 17, 2010, 22:12:20 PM
Interessant! Heb je literatuurverwijzingen?
Nee. Van die merk en terugvangonderzoeken waar ik overigens een hekel aan heb. Ik zal het wel niet goed onthouden hebben maar het zou dan zo zijn dat ze een minuut of tien aanwezig zijn en dan vervangen worden. Wat 1 mannetje Aeshna (ging het dacht ik over) lijkt zijn er dan heel wat. Wat ook weer beter strookt met de verhouding huidjes/territoriale beesten.


Ik stond een keer een man metaalglaslibel te filmen, althans dat te proberen. Was af en toe weg en dan weer terug en ik wist dat dat best een andere zou kunnen zijn. Ineens waren er twee die wild wegvlogen. Bleek thuis dat de tweede een vrouwtje was.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

#4
Citaat van: Gert Veurink op juni 17, 2010, 22:12:20 PM
Citaat van: Weia op juni 17, 2010, 22:05:49 PM
andere onderzoeken...

Interessant! Heb je literatuurverwijzingen?

En prachtig Frank, wel jaloersmakend om het met deze soorten te doen  ;)
"een groepje zuidelijke glazenmakers" tssss

Is ook wel een beetje blasé natuurlijk en iets dergelijks kan uiteraard ook met Watersnuffels en is voor de wetenschap misschien wel interessanter Gert...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


ronald

bij gevlekte glanslibellen hebben we hetzelfde ook opgemerkt bij een merkproject van jaren geleden, als een mannetje werd gevangen vloog er zomaar een nieuwe op dezelfde plek. uit het merken en terugvangen bleek dat de populatie uit meer dan 1000 beesten bestond, terwijl je er op een dag maximaal enkele tientallen zag als je heel goed je best deed, een ploegendienst dus.
tegenwoordig ben ik nogal allergisch voor vangen, dus ik vind dit wel een heel mooie methode  :duim:   (en door huidjesonderzoek heb ik de populatiegrootte veel beter kunnen inschatten nu, merkprojecten zijn voor mij nu ook totaal onnodig geworden)
groeten, Ronald van Seijen

frankneijts

Citaat van: Weia op juni 17, 2010, 22:32:21 PM

Ik stond een keer een man metaalglaslibel te filmen, althans dat te proberen. Was af en toe weg en dan weer terug en ik wist dat dat best een andere zou kunnen zijn. Ineens waren er twee die wild wegvlogen. Bleek thuis dat de tweede een vrouwtje was.

Ook bij de Bronlibellen vandaag kwam 'ineens' een wijfje overvliegen maar dat merkte ik pas doordat het op dat moment rustende mannetje omhoog schoot en haar uit de lucht greep. Het koppeltje vloog even rond waarbij ik uiteraard angstvallig afwachtte of ze ergens binnen 'schootsbereik' zouden landen. Een tweede mannetje echter verstoorde dit sprookje en joeg het paartje hog de bomen in. Dit was wel het moment waarop ik me serieus begon af te vragen om hoeveel beesten het nu eigenlijk ging op deze plek....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Met welke stof wordt er dan gemerkt? Watervaste stift?
En is er bij die onderzoeken ook wat bekend over zwerving?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ronald

met watervaste stift werkten we in die tijd, en er kwamen op zich toch wel mooie dingen voort uit merkonderzoeken, zoals zwerftochten van noordse winterjuffers van meer dan 20 kilometer en meer interessante winterjuffer gegevens. maar als je een soort jarenlang volgt zoals ik noordse winterjuffers zeer intensief heb gevolgd kun je ook met simpele logica al deze dingen wel vaststellen. in het voorjaar zitten de wieden en weeribben en omgeving behoorlijk vol met winterjuffers, in het najaar zijn ze daar bijna allemaal weg en zitten de zandgronden er vol mee, en in het voorjaar zitten ze weer massaal in de weerribben en wieden en zijn ze van de zandgronden verdwenen. met vrij simpele logica is dat verhaal dan rond te krijgen, en zo is het volgens mij met de meeste soorten als je ze lang genoeg volgt.


groeten, Ronald van Seijen