Hoofdmenu

Lantaarntje

Gestart door Rick van der Weijde, augustus 07, 2006, 22:16:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rick van der Weijde

Klopt mijn vermoeden dat dit een Lantaarntje is:

klik anders maar op de link hiero...

Weet eigenlijk niet wat het anders zou kunnen zijn.

Groet,
Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Goyatlah

Denk het niet. Lijkt me dat de pterostigma 1-kleurig zijn en dat ie 1 zijstreepje op de borst heeft. Dus wellicht vrouwtje Watersnuffel. Had gisteren een dergelijk lastpak http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=11042
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Rick van der Weijde

Is de schouderstreep in dat geval niet wat smal, ik bedoel voor Watersnuffel. Schouderstreep lijkt mij niet dikker dan de zwarte streep eronder, iets wat bij WS wel zou moeten toch? En iets wat op jou foto goed te zien is.

Groet,
Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Goyatlah

Durf dat vanuit het perspectief van de foto (je kijkt er in feite een beetje schuin tegen aan) niet echt te zeggen. Daarnaast zien de beestjes er niet altijd helemaal volgens de boekjes uit. Zie bv deze: Watersnuffel
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Rick van der Weijde

CiteerDurf dat vanuit het perspectief van de foto (je kijkt er in feite een beetje schuin tegen aan) niet echt te zeggen.
Dat moet beeldbedrog zijn ben ik bang. Er zit geen perspectief in deze foto (wordt anders lastig om heel de juffer scherp te krijgen). De juffer is hier volledig evenwijdig met de camera (of in ieder geval de lens ervan...).

Overigens ben ik het met je eens dat niet altijd alles volgens de boekjes gaat. Maar juist dat maakt het alles nog leuker...
Om misverstanden te voorkomen. Ik durf ook absoluut niet te beweren dat het geen Watersnuffel is, maar ben vooral op zoek naar determinatiekenmerken bij dit soort beesten.

Groet,
Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Goyatlah

Zo bedoelde ik perspectief dus ook niet, maar je kijkt niet recht op de schouderstreep, en die lijkt dus wellicht smaller dan die is. 100% zeker is Watersnuffel voor mij ook niet helemaal, maar Lantaarntje is het volgens mij niet - geen 2-kleurig pterostigma, S8 niet lichter dan S7 en S9, dan is Watersnuffel my best guess, met 1 streepje op het borststuk.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

kroonp

vulvaardoorn is duidelijk te zien. Beperkt de mogelijke soorten tot 3. Namelijk de Ischnura-soorten en de watersnuffel.

Vulvaardoorn is afstaand en niet aanliggend. Dus dit is een vrouwtje watersnuffel. Zwart op het achterlijf klopt ook precies voor een watersnuffel. In ieder geval niet voor lantaarntje of tengere grasjuffer.

In de sleutel van Libellen van NW-europa wordt de vulvaardoorn gebruikt. Vondt ik altijd een hopeloos kenmerk. Lukte mij namelijk nooit om in het echt iets van een vulvaardoorn te ontdekken. Dit is de eerste keer dat ik echt goed de vulvaardoorn heb kunnen zien, en heb kunnen gebruiken voor de determinatie. :duim:  
Groet

Peter Kroon

Rick van der Weijde

Ok, bedankt. Erg overtuigend. Heb gelijk mijn libellenboek erbij gepakt om uberhaubt uit te vogelen waar een vulaardoorn eigenlijk ergens te vinden is. Bedankt.

Enne Golyatlah, uiteraard ook bedankt. You were right after al... :duim:

Groet,
Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography