Hoofdmenu

boktor?

Gestart door Noordkromp, juni 16, 2010, 14:27:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Noordkromp

Zowel op een schrale, bloemrijke berm als in een rijk, vochtig loofbos vond ik deze kever. Een boktor? Lijf ca 2 cm.

Jacob

jan cuppen

Agapanthia villosoviridescens, de brandnetelboktor.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Gerrian

Brandnetelboktor, is dat een synoniem? Zowel in de tabel van EIS als op Waarneming.nl wordt hij distelboktor genoemd.

Arp

En waar(op) heb je hem gevonden?  :angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Noordkromp

op een omgevallen stam (wilg) maar brandnetels zat en ook distels in de buurt!

Bedankt,
Jacob

nielsyese

Jan gebruikt nooit Nederlandse namen (ikzelf overigens ook weinig), het zal dus op een vergissing berusten.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Arp

Citaat van: nielsyese op juni 18, 2010, 20:37:03 PMhet zal dus op een vergissing berusten.
Ik verdenk Jan er een beetje van dat dit een zeer bewuste ondeugende/ironische sneer naar de Nederlandse naam was  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

een beetje verwarrend die ned. namen daar er geen bindende regelgeving voor is. er zijn vele streek gebonden namen voor sommige kevers. zo is de salland kever die nergens op slaat voor hoplia philanthus. ook paarden mestkever wordt voor meerdere soorten geotrupes gebruikt. groeten toon
Toon Keukelaar

jan cuppen

Citaat van: Pudding4brains op juni 18, 2010, 22:04:10 PM
Citaat van: nielsyese op juni 18, 2010, 20:37:03 PMhet zal dus op een vergissing berusten.
Ik verdenk Jan er een beetje van dat dit een zeer bewuste ondeugende/ironische sneer naar de Nederlandse naam was  ;D
;D ;D ;D
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

nielsyese

Citaat van: jan cuppen op juni 19, 2010, 18:10:11 PM
Citaat van: Pudding4brains op juni 18, 2010, 22:04:10 PM
Citaat van: nielsyese op juni 18, 2010, 20:37:03 PMhet zal dus op een vergissing berusten.
Ik verdenk Jan er een beetje van dat dit een zeer bewuste ondeugende/ironische sneer naar de Nederlandse naam was  ;D
;D ;D ;D

Ik kwam er net hier achter: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=111498.0.html Dat is toch een beetje te erg, zo'n naam ;D
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

MarjoSmeets

Dat was vóór de laatste toevoeging zie ik, want zo bestaat hij dus tóch in het Ned. soortenregister  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo