Hoofdmenu

Haagse Tongvaria

Gestart door HPM, juni 15, 2010, 15:17:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Misschien hebben jullie het al gezien maar ik wil toch even wijzen op de opmerkelijke groeiplaats van Tongvaren die ik gisteren heb ingevoerd.
http://waarneming.nl/waarneming/view/48551816
Ik schreef bij de waarneming dat het veruit de grootste groeiplaats (in aantal) van Den Haag is, maar het blijkt ook veruit de grootste groeiplaats in Waarneming.nl te zijn. Een paar eerder door mij geboekte groeiplaatsen (beide iets meer dan 200) waren dat trouwens ook al. Op de rest van 'mijn' groeiplaatsen staan minder dan 100 Tongvarens en op meer dan driekwart daarvan minder dan tien.
Op de groeiplaats aan de Zwanenlaan werden in 2002 door Jan Cevat ongeveer 60 exx geteld en in 2005 ongeveer 140. Nu dus ongeveer 340. Ook op andere eerder getelde Haagse groeiplaatsen constateer ik een flinke vooruitgang en het aantal groeiplaatsen is sinds 2005 ook flink toegenomen, ook van andere muurvarens.
Tot nu toe heb ik 189 Haagse groeiplaatsen van Tongvaren geboekt, met in totaal tenminste 2524 exemplaren. De meeste staan op tuinmuurtjes, de rest vooral op grachtmuren. In straatputten heb ik nog steeds niets aangetroffen.

Ik vraag me af of het alleen door mijn inventarisatie- en invoer-inspanning komt dat Den Haag steeds meer op het muurvarenbolwerk van Nederland gaat lijken.
Kaarten: Muurvaren  Tongvaren  Steenbreekvaren

--
Groeten, Herman van der Meer



Herman van der Meer

WimV

Hoi Herman,

Het antwoord op je laatste vraag is natuurlijk ja. Je vele inventarisatiewerk is natuurlijk een waarnemerseffect. En een mooi waarnemerseffect als ik de resultaten bekijk. Overigens zijn de kaartjes natuurlijk misleidend, omdat bijv. Rotterdam en Amsterdam zwaar ondervertegenwoordigd zijn. Deze waarnemingen staan wel in de "ouderwetse" Florbase (1975-2005), maar verhoudingsgewijs veel minder in waarneming.nl. De laatste jaren zijn vooral waarnemingen van muurbegroeiende varens uit Utrecht (door Floris) en Den Haag door jouw op waarneming.nl terecht gekomen. In Amsterdam en Rotterdam zijn de laatste jaren minder slopende systematische inventarisaties geweest. Het is dan ook logisch dat Den Haag en Utrecht wat roder zijn dan de andere steden. Niks ten nadele van overige plaatsen in Nederland overigens.
Tenslotte hebben gunstige weersomstandigheden, meer begrip voor muurplanten en minder funeste sloperspraktijken uiteraard ook invloed.

Groetjes,
Wim

alegro

In Amsterdam gebeurt heus nog wel wat, hoor.  ;)

Voor een recent overzicht zie hier: http://www.frontlinie.nl/floron/Muurplanten%20in%20Amsterdam%202009.pdf
Grüezi mitenand,
Arjan

HPM

@Wim, Ik ben me bewust van de onvolledigheid van Waarneming.nl, en ik verwacht dat er meer moet zijn in andere grote steden, maar ik weet niet wat een meer volledig bestand (Florbase) toont. De uurhokkenkaarten in Telmee en Soortenbank geven te weing inzicht.
Afgezien daarvan kan ik me voorstellen dat het vochtige en zeer gematigde klimaat in Den Haag gunstig is voor (muur-)varens. Zo hebben Tongvarens de naam wat vorstgevoelig te zijn, maar daar merk ik niets van.

Overigens vind ik het resultaat van wat Guus de Vries (e.a.) in de provincie Groningen doet ook een prachtig kaartbeeld geven, vooral bij de Muurvaren. Geen grote klodder zoals bij de grote steden, maar elk terpdorp levert een kilometerhok op. Samen is dat ook heel wat.

@ Arjan, ik ken het Amsterdamse rapport, maar wat dat oplevert voor het totale kaartbeeld weet ik niet. Het heeft ook maar betrekking op een deel van Amsterdam en dan nog (vrijwel) alleen op de kademuren. Aangezien het grootste deel van de Haagse varens op tuinmuren groeit vraag ik me af hoe dat in bijvoorbeeld Amsterdam zit.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

WimV

Hoi Herman,

Je slaat de spijker op de kop. In Amsterdam worden alleen de kademuren systematisch bekeken. De rest niet. Om een goede vergelijking te maken en te krijgen, zullen ze in Amsterdam en Rotterdam (om toch maar weer even bij de grote vier te blijven) ook straatje voor straatje moeten kijken. Tsja en welke gek gaat dat nu doen......

Groetjes,
Wim

HPM

Deze gek zal in ieder geval niet komen helpen.  :)

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

WimV

En deze gek ook niet.... ;D

Groetjes,
Wim

alegro

#7
Citaat van: WimV op juni 15, 2010, 21:07:55 PMIn Amsterdam worden alleen de kademuren systematisch bekeken. De rest niet. Om een goede vergelijking te maken en te krijgen, zullen ze in Amsterdam en Rotterdam (om toch maar weer even bij de grote vier te blijven) ook straatje voor straatje moeten kijken.
Ik wil dit toch even nuanceren. Met name Ton Denters heeft de afgelopen 10 jaar behoorlijk gedegen onderzoek gedaan in Amsterdam en daarbij ook de nodige varengroeiplaatsen buiten de geijkte gracht- & kademuren ontdekt.

Mijn eigen veldervaring in Amsterdam is dat gevelmuren hier, itt tot bv Den Haag, de boventoon voeren. Met soorten als Klein Glaskruid, Gele Helmbloem, Muurleeuwenbek en Muurfijnstraal als typische soorten. Voor varens geschikte (tuin)muurtjes zie je hier gewoon veel minder. Wat dat betreft heeft Amsterdam een compleet ander muurvarenkarakter dan Den Haag.
Grüezi mitenand,
Arjan

WimV

Dag Arjan,

Ik ken Ton al jarenlang en ik ben het natuurlijk met je eens dat zonder Ton er een heleboel niet zou zijn gebeurt in Nederland, maar je zegt het zelf al. Systematisch, straatje voor straatje, is wat anders dan "behoorlijk gedegen". Met systematisch bedoel ik, straatje in straatje uit en dan kijken naar groeiplaatsen idioot hoog op huizen, waarbij je een verrekijker nodig hebt, "gewone" groeiplaatsen op muren, tuinmuurtjes, lekkende regenpijpen, keldergaten en straatputten aan de voorkant van die straat. Als zo'n straat ook nog een brandgang of steeg heeft, dan moet je die ook in (want ook daar is veel te vinden). Parkeerplaatsen, bushalte's, nieuwbouwwijken, industriegebieden, jaren 30 wijken etc. etc. En ja, ook die meer dan 100 km aan kademuren. M.a.w. alles wat steen is, is een potentiele groeiplaats. En dat is in Amsterdam, zo gericht, niet gebeurt. En simpel gezegd, dat kan ook niet, want daarvoor is Amsterdam te groot. Ik heb het met Ton er wel eens over gehad. Hij zou het toendertijd graag hebben gewild, maar fysiek is dat vrijwel onmogelijk. Als je dit wilt doen, dan ben je waarschijnlijk een jaar of 4 bezig. Vrijwel elke dag...Tsja, en in dat geval moet je of veel mensen hebben, die op vrijwel identieke manier onderzoek doen (en dat vraagt om een sterke organisatie) of een eenling die dus een tikkie gek moet zijn..
Overigens ben ik het wel met je eens dat Amsterdam een totaal andere muurvarenstad is dan Den Haag. En hierbij ook anders dan Rotterdam of Utrecht. En dat is uiteraard ook niet meer dan logisch. Maar om dat daadwerkelijk te staven, zul je systematischer te werk moeten gaan.
Om bijv het thema straatputten maar weer eens aan te halen. Het is bijzonder frappant dat Jan Cevat een aantal jaren geleden en nu ook Herman geen enkele begroeide straatput in Den Haag hebben weten te vinden, terwijl Utrecht er vergeven van is. In Den Haag wordt systematisch naar straatputten gekeken. In Amsterdam in zijn geheel is er nooit systematisch naar gekeken, afgezien van een paar straten en/of wijk een paar jaar terug. Er zijn lukraak wel begroeide putten in Amsterdam gevonden, maar het complete beeld ontbreekt. Waarschijnlijk zal Amsterdam wel eens een luilekkerland voor begroeide varens in straatputten kunnen zijn, maar dan moet dat wel onderzocht worden..
Oftewel, iets voor jouw wellicht?

Groetjes,
Wim

HPM

Nu moet ik even nuanceren, Wim. Echt systematisch kijk ik niet in putten omdat ik in de wijken het meest van de inventarisatietijd op de fiets zit. Maar waar het zo uitkomt kijk ik (zonder ze te openen), al dan niet in het voorbijrijden, en bij elkaar zullen het er ondertussen toch wel (vele) honderden zijn. Misschien zal ik in de buitenwijken meer succes hebben, maar vooralsnog heb ik er een hard hoofd in. Het zou wel leuk zijn, want dan leveren die wijken ook nog wat op. De tijd zal het leren.

Hier hadden we het eerder over putten

De verschillen tussen de steden lijken toch wel leuk te zijn. Putten in Urecht, gevels in Amsterdam, tuinmuren in Den Haag. Maar het zal nog  moeten blijken dat de verschillen echt zo groot zijn.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Margreet Kwh

Den Haag is natuurlijk wel de stad van de Tong tong... ;)


Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

alegro

#11
Citaat van: WimV op juni 15, 2010, 22:34:13 PM
Overigens ben ik het wel met je eens dat Amsterdam een totaal andere muurvarenstad is dan Den Haag. En hierbij ook anders dan Rotterdam of Utrecht. En dat is uiteraard ook niet meer dan logisch. Maar om dat daadwerkelijk te staven, zul je systematischer te werk moeten gaan.
Eerlijk gezegd twijfel ik toch een beetje of het resultaat zo'n systematische aanpak waard zou zijn. Ik denk dat de aandacht in Amsterdam beter gericht kan zijn op bescherming van de huidig bekende groeiplaatsen, en dat blijkt al moeilijk genoeg, getuige een aantal recente "ongelukjes" waarbij waardevolle vegetatie geheel of gedeeltelijk verloren is gegaan. Ondanks de grote varenrijkdom van Amsterdam blijft het toch oppassen geblazen, zeker met kwetsbare soorten, zoals Blaasvaren.

CiteerWaarschijnlijk zal Amsterdam wel eens een luilekkerland voor begroeide varens in straatputten kunnen zijn, maar dan moet dat wel onderzocht worden..
Oftewel, iets voor jouw wellicht?
Hmm... Ik heb enige jaren geleden mijn aandacht verlegd naar een andere groep organismen. Kijk maar eens hier:
http://waarneming.nl/soort/maps/18500?from=2000-06-16&to=2010-06-16&grid=1000&prov=0&only_valid=0
Alle stipjes in NH zijn van mij. Over waarnemerseffect gesproken.  ;)
Grüezi mitenand,
Arjan

HPM

Ik ben eigenlijk wel klaar met mijn inventarisatie van muurvarens in de gemeente Den Haag en heb ook in het soort wijken die Wim eerder suggereerde helemaal niets in straatputten gevonden. Omdat ik niet systematisch alle putten heb bekeken kan ik niet zeggen dat putbegroeiingen in Den Haag niet voorkomen maar wel dat de kans om ze te vinden bijzonder klein is. In de delen van de randgemeentes die ik tot nu toe heb gedaan (toch ook al iets van 15 km2) heb ik ook nog niets in putten aangetroffen.
Herman van der Meer

WimV

Hoi Herman,

Jan Cevat heeft nooit wat kunnen vinden. Jij ook niet. Het kan niet anders dan dat er inderdaad in Den Haag in putjes niets groeit. Op zich klopt dit dan wel wel met het beeld. In sommige steden komen verhoudingsgewijs veel begroeide putten voor, in andere steden komen begroeide putten voor, maar zijn slechts incidenteel en sommige steden zijn, ondanks verwoede pogingen, putwoestijnen. Den Haag valt dus blijkbaar in deze laatste categorie.
Maar ondanks dat, je hebt fantastisch werk afgeleverd, Herman.  :duim:

Groetjes,
Wim

HPM

Dank je wel Wim. Nu de rapportage nog. Met een beetje geluk kan ik tegelijk Rijswijk en Leidschendam-Voorburg rapporteren.

Het blijft wel de vraag waarom putvarens in Den Haag ontbreken. Is het het type, het beheer?  Het zou daarom mooi zijn als ik in de randgemeentes wél iets zou vinden. Wellicht zou dat enig licht op de zaak werpen.

Herman van der Meer

WimV

Hoi Herman,

Ik houd mij zeer aanbevolen voor je rapportage. Succes ermee.

Groetjes,
Wim

HPM

Hierbij vast een paar kladkaartjes met de verspreiding van Haagse Tongvarens in 2005 en 2009/2010.
Op basis van deze vergelijking is het aantal groeiplaatsen sinds 2005 meer dan verviervoudigd.
Herman van der Meer

HPM

Gisteren had ik al meer dan 25 kilometer gefietst zonder een plant van mijn gading te vinden toen ik een mooie nieuwe groeiplaats van Zwartsteel vond. Dat was de derde groeiplaats voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Een particuliere, een gemeentelijke (deze) en een provinciale.  Ter gelegenheid daarvan hier een kaartje met de bekende groeiplaatsen van Zwartsteel in mijn werkgebied.

Er zijn nu 11 'actieve' groeiplaatsen bekend. In 2005 waren dat er slechts drie, waarvan er eentje in Leidschendam onlangs door afbraak is verdwenen en een andere (de Leidschendamse sluis) ondanks eerdere protesten door herhaalde schoonmaak als bedreigd moet worden beschouwd. Daar groeien o.a. ook Steenbreekvarens en Tongvarens.
Herman van der Meer