Acrobatisch wespenduo

Gestart door MarjoSmeets, juni 13, 2010, 22:40:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Is dit koppeltje te benoemen?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Pietsje

Marjo, ik ben echt absoluut geen kenner, dus vergeef 't me maar maar zouden het Maskerbijtjes kunnen zijn? Dan is een frontale foto kop handig. Toevallig had ik ze ook namelijk (maar wist het natuurlijk niet). Vandaar.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

MarjoSmeets

#2
Zelf weet ik van deze groep ook niet veel hoor. Ik kwam op wespen omdat ik vorig jaar een andere koppeltje wespen had dat dezelfde pose had. Ik heb alleen deze foto als meest frontale. Je kunt er wel op zien dat ze een wit gezicht hebben volgens mij.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Pietsje

Marjo, ik moet natuurlijk toch afhaken maar het lijken inderdaad meer witte kaak/monddelen dan een masker. Alhoewel een Tuinmaskerbij er ook wel iets van weg heeft. Wachten op de deskundigen maar. :-\
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

MarjoSmeets

 Ik ben nog eens wat gaan zoeken naar de diverse soorten maskerbijen, maar mij lijken die toch anders. De sprieten zijn volgens mij veel zwaarder/dikker en de vorm van de ogen is anders. Ik ben benieuwd of er nog een andere reactie komt.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Pietsje

Ja lijkt me een goed idee. V.w.b. wespen: Pemphredon soort een idee?
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

han.endt

In ieder geval graafwespjes.

MarjoSmeets

Dat was dat koppeltje van vorig jaar ook, alleen waren die zwart-geel. Bedankt Han en Pietsje, ik wacht af of iemand ze nog nader kan benoemen.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Ik zag net dat er 2 soorten graafwespen zijn Crabronide graafwespen en Sphecide graafwespen. Ik heb altijd gemeend dat het maar één groep was.  :rolleye:  Tot welke groep behoren deze? 
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

han.endt

Graafwespen behoren tot de familie Crabronidae. Later zijn de rupsendoders (Ammophila), aardrupsendoders (Podalonia) en wat buitenlandse soorten (waaronder Sphex) in een eigen familie geplaatst de langsteelgraafwespen, Sphecidae.
Bovenstaande behoren tot de Crabronidae.

Je kan niets van de vleugeladering laten zien?

MarjoSmeets

Bedankt voor de uitleg Toon! En wat betreft de vleugeladering, dit is de beste foto die ik heb van de adering met een extra uitvergroting, maar ik ben bang dat je er niet meer aan zult hebben dan aan de foto's die hier al staan.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

han.endt

Nee, het glimt te veel en is te onscherp. Ik kom er niet mee verder.

Trouwens Toon?  :rolleye: :'(

MarjoSmeets

O jee, ik schaam me héééééél diep  :-[ :-[ :-[  Sorrie Han! En hartelijk dank voor je moeite!  :duim:  Crabronidae spec. zal het zijn!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo