Hoofdmenu

Pijn in het hart

Gestart door theomuusse, juni 12, 2010, 10:34:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

theomuusse

Hisko, het is de combinatie van vele zaken bijeen.
Tot 5 jaar geleden bestond de libellenkijkgroep uit veel minder dan nu.
Kennis over zeldzaamheden werd door VS en NVL vrij open gedeeld.
Dit leidde zelden tot problemen voor de vegetatie omdat deze groep de relatie tussen vegetatie en zeldzame soort goed kon inschatten.
Vandaar dat je in vele verslagen moeiteloos met wat soortkennis de plekken kon/ kunt vinden.
Er was nauwelijks competitie onderling over wat jij zag of een ander.
Wellicht is dat de valkuil voor kwetsbare soorten wat betreft deze site.
Je merkt op het forum van diverse groepen, zeker de vogels, dat er vanuit gegaan wordt dat alles te zien moet zijn voor iedereen en altijd. Dat is okee wanneer het kan.
Maar twitchen in een kwetsbare omgeving vraagt om besef. Net als fotograveren in zo een omgeving.

Een oplossing?
Ik denk dat er veel mensen zijn die veel plekken kennen van zeldzame libellen. Daar zal door embargo of vervaging niet veel aan veranderen. Zoals zo vaak is het een mentaliteitskwestie. Daar is iedereen zelf bij.

Maar dat er geruchten zijn over lekkage in dit systeem hier, weet jij ook wel.
Zo zie ik bij de bijeneter-waarnemingen dat die heel vaak zijn ingevoerd terwijl ze verborgen zijn.
Geen oud lek denk ik dan, want ze zitten er pas net.

Sarcasme aan of uit, samengevat vind ik het persoonlijk erg zonde van wat er gebeurd is bij minstens 3 lokaties van speerwaterjuffer. Of het nou komt door de koningin, VS, wrn.nl of wat dan ook.

Theo

hiskodevries

Theo je hebt gelijk zodra ik achter een pc zit reageer ik uitgebreid. Voor lokatie bijenete zie limburgs vogelnet
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

theomuusse

Oplossing?

Weten we wat de beherende instantie vindt van het verzamelen en openbaren van gegevens alhier?
Als die het niet erg vinden, scheelt dat al.

Of waarnemingen van kritische soorten/ vegetaties ongewijzigd doorsturen naar de beheerder?

Kritische soorten/ in kritische vegetatie/ verstoringsgevoelige gebieden niet in het rolmenu opnemen zodat ze ook niet kunnen worden ingevoerd?

Voor verboden gebieden/ gevoelige gebieden de waarnemingen verzamelen en na overleg met de beherende instantie na afloop/ eind vh jaar alsnog publiceren?

Theo

theomuusse

Hisko, ik ben zelf boswachter bij SBB.
Er zijn veel collegae die veel moeite hebben met deze site, vanwege ongeregeldheden.
De beheerder laten kiezen is wellicht het minst wat we kunnen doen.
Als er een troepiaal in een tuin zit, vraag je toch ook aan de bewoners of je mag kijken en of je het mag doorgeven...

Bij Nederpix zijn er soorten die je niet mag tonen, bijv de Donkere Waterjuffer.

Jeroen Bredenbeek wil niet dat er Donkere Waterjuffers worden ingevoerd, ook niet vervaagd.

Communicatie zal de sleutel worden om onze hobby niet een negatief verhaal te laten worden.
Persoonlijk zou ik het zelf ook als boswachter vooraf willen weten wat er ingevoerd wordt in 'mijn' gebied als dat kan leiden tot problemen.

Zeker wat betreft groepen als libellen en vlinders, die jaarlijks op dezelfde plekken zitten, is dit mi goed te doen.

Succes ermee.
Bovenal vind ik dat deze site een enorme aanwinst is.
Als liefhebber zie ik een valkuil die we kunnen omzeilen.

Theo

Taka

Wat gaat er gebeuren als ("foute") mensen wel de speerwaterjuffer willen vinden, maar alleen een vage indicatie hebben van locaties? Lopen die dan niet eerst de begroeiing van 20 andere vennen plat?

Het probleem is wel duidelijk, maar de oplossing lijkt me niet alleen geheimhouding.
(Sybe)

theomuusse

Klopt, mentaliteit is een sleutel.
Maar soortenkennis ook.
Ik kom regelmatig bij vennen zoeken naar Speertjes. Ik zoek echter altijd in het bos om het ven, want daar kun je ze vinden. De vegetatie naast het ven is vaak veel succesvoller af te zoeken dan de oevervegetatie.

Theo

hiskodevries

Theo,
Allereerst kan ik mij jouw teleurstelling heel goed voorstellen als je zo`n situatie in jouw terrein(en) aantreft.
Contacten met terreinbeheerders is voor ons heel belangrijk zeker om uitwassen te voorkomen. Met natuurmonumenten staan die op een goed niveau, daar worden al geregeld mogelijk gevoelige situatie preventief doorgegeven.
Met SBB is daar geen goede modus in gevonden. Boswachters beginnen te roepen als een gevoelige situatie al op internet staat, terwijl preventie veel belangrijker is. zie voor details http://waarneming.nl/download/vervaging.pdf
Internet is een ontzettend snel medium. als iemand via een email contact een leuke soort meldt aan een ander kan dit binnen 10 seconden bij honderden anderen bekend raken.
De situatie rond de Donkere Waterjuffer is een voorbeeld wat totaal niet werkt ( wel de excursies natuurlijk, petje af) om mensen te verbieden hun waarnemingen / foto`s op wrn.nl te plaatsen terwijl overal op internet foto`s en gedetailleerde info zijn te zien waar geen enkele controle is wat voor detailinformatie wordt verstrekt.
Dit is op wrn.nl te zien http://waarneming.nl/soort/view/18416
http://waarneming.nl/soort/photos/18416
http://waarneming.nl/soort/maps/18416?from=2000-06-14&to=2010-06-14&grid=5000&prov=0&only_valid=0
ik heb al twee keer aangeboden om in de regio Overijssel een presentatie te houden voor de SBB mederwerkers maar daar was geen behoefte aan.








Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gert Veurink

#37
Kunnen alle admins alle vervaagde waarnemingen zien? Of is dat per soortgroep? Dat is iets wat waarneming zou kunnen doen. (Hou de vogelaars weg bij de libellen! Vertel vogelaars ook niet dat libellen nóg leuker zijn  ;) )

Voor het overige ben ik het wel met Hisko eens en ook met wat Jeroen eerder opperde. Ik ken veel plekken van zeldzame vlinders en libellen, maar volgens mij geen via waarneming.nl. Ik ken ook wel een paar 'trucjes', maar dat ene lek dat ik ooit kon vinden heb ik gemeld en is gelijk gedicht.
Ik herken Theo's punt wel. Heb zelf ook al es meegemaakt dat ik door een gebied liep waar overduidelijk doorheen gebanjerd was. Frustrerend is dat. Ik geloof wel dat het een gevolg is van internet, en bovenal van digitale fotografie. Ik las vanochtend nog ergens dat natuurfotografen na hondenbezitters de grootste natuurverstoorders zijn...
Iedereen kan nu foto's maken van zeldzame soorten. Maar kennis is dan inderdaad belangrijk zodat je niet op het fundamentele mierennest of de gentianen gaat staan als je een foto maakt van gentiaanblauwtje... Die kennis is er niet bij iedereen, en dat is nu juist waar excursies een rol kunnen spelen zodat je bezoeken in goede banen kunt leiden. Donkere waterjuffer is daar een goed vorbeeld van, maar ook het vlonderpad bij de gewone bronlibel.  ik geloof ook het meest in het publiek trekken naar de plekken die het kunnen verdragen en de plekken die het niet kunnen verdragen zolang mogelijk geheimhouden. Natuurinstanties zouden daar veel scherper op moeten zijn in hun jaarverslagen en zo. Want ook hier is google je vriend (of je vijand, afhankelijk van je perceptie), daar vind je alles veel sneller dan op waarneming. En meestal omdat natuurorganisaties het zelf op internet hebben gezet. Dus: vertel dat er een Oehoe in de Enci zit en hou de andere Oehoes zo lang mogelijk geheim.
Maar inderdaad: als ik morgen een nieuwe speertjesplek vind zal ik dat waarschijnlijk alleen aan CWNO melden. Toch is het altijd zo met nieuwe ontwikkelingen: vertel mensen niet dat ze iets niet meer mogen doen, maar kijk hoe je nieuwe ontwikkelingen in goede banen gaat leiden. We gaan internet niet dichthouden of mensen bewegen te stoppen met foto's maken of twitchen, wat je er ook van vindt. Dus zullen we moeten nadenken hoe we de schade het beste kunnen beperken.
groet!
Gert Veurink



hiskodevries

Admins, kunnen alle vervaagde waarnemingen zien, laat dat nu 1 van de voordelen zijn van hun vrijwilligers werk en ik heb het volste vertrouwen in hun omgang met kwetsbare sutuaties.
Tot nu toe is daar 1 keer 'misbruik' van gemaakt wat ook tot vervroegde pensionering heeft geleid.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Het zou al veel meer vertrouwen scheppen van waarnemers als dat wordt ingeperkt. Ik hoor soms geluiden, maar die zullen nooit hard te maken zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

inderdaad roddelen kunnen we allemaal.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

theomuusse

Citaat van: hiskodevries op juni 14, 2010, 09:17:01 AM
Admins, kunnen alle vervaagde waarnemingen zien, laat dat nu 1 van de voordelen zijn van hun vrijwilligerswerk.

Ongetwijfeld terecht dat admins meer weten over plekken dan ik. Helemaal mee eens.
Maar zou iemand een waarneming ook vervaagd/ embargo invoeren wanneer hij/zij weet dat de admins als verzetje wel mogen komen kijken? Ik zie in de lijst dat dat er namelijk ook niet echt weinig meer zijn.
Misschien iets om toe te voegen aan de uitleg over vervaging, iets voor in de kleine lettertjes?
Dat admins zelf wel gaan kijken omdat ze weten waar het is, vind ikzelf trouwens geen probleem, maar wel een punt.
Ik kan zelf ook in diverse databases kijken maar heb nog geen behoefte gehad er iets mee te doen.

Als straks alles via 1 database zou gaan verlopen dan zijn er nog wel meer personen die alles kunnen zien.
Het gaat er uiteindelijk toch om dat je weet hoe je je moet opstellen op de plaats zelf.

Theo


hiskodevries

#42
Theo, hier is sprake van een misverstand:
Ze mogen in de db alles bekijken.
als ze aan de hand van die informatie op stap gaan of deze delen met anderen volgt een afscheid zoals hierboven ook al aangegeven.
Het is voor admins noodzakelijk om verbanden te kunnen bekijken en sommige teams zijn zo klein dat het handig is als personen uit andere 'teams' ze kunnen helpen.
ik vermoed dat dit bij de V.S, natuurloket, eis etc net zo werkt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

theomuusse

Citaat van: hiskodevries op juni 14, 2010, 09:17:01 AM
Admins, kunnen alle vervaagde waarnemingen zien, laat dat nu 1 van de voordelen zijn van hun vrijwilligers werk en ik heb het volste vertrouwen in hun omgang met kwetsbare sutuaties.

Ik wil ook zeker niet beweren dat er wat mis is met de admins, integendeel.
Bovenstaande zin kun je ook anders uitleggen, dat ze altijd voorzichtig zijn als ze gaan kijken.
Vandaar mijn laatste stukje.
Van mij mag iedereen gaan kijken, als ze maar voorzichtig zijn.

Theo