Hoofdmenu

Pijn in het hart

Gestart door theomuusse, juni 12, 2010, 10:34:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

theomuusse

Aan een ieder die libellen leuk vindt:
Gister was ik op 1 van de weinige plekken in Nederland waar de zeldzame Speerwaterjuffer te zien is.
Deze plek is bekend bij de beherende instanties en wordt hier afgeschermd.

Ikzelf kom er al een aantal jaar en bewonder de fraaie locatie met het zeldzame microklimaat van een afstand.
Maar nu komt het; sinds vorig jaar is de hoeveelheid bezoekers sterk toegenomen getuige de waarnemingen vanaf deze plek. Dit jaar is het sterk ge-escaleerd, de oevervegetatie is zeer sterk vertrapt en beschadigd. En dat is wat je alleen al ziet.

Hoe komt het nou dat er opeens zoveel mensen komen en dat er mensen komen die het niet erg vinden dit soort kwetsbare plekken te vernielen? Komt het door deze site? Zijn er mensen die een lek hebben gevonden in deze site en de plek kunnen terugvinden? Of zou er wat anders aan de hand zijn?

Feit is dat de fraaie en zeldzame venvegetatie door veel mensen is betreden en de speerwaterjuffer zou wel eens de tol kunnen gaan betalen.

Reden voor mij om geen zeldzaamheden meer in te voeren, ook niet onder embargo of vervaging, want dat helpt dus niet.

Theo Muusse

Goyatlah

Ik begrijp heel goed wat je bedoeld en heb vorig jaar al voor gewaarschuwd voor dit soort excessen. Heb toen de helft van het forum (leek het me toen, zal wel wat minder zijn geweest, maar toch) over me heen gehad, en ook onlangs met caudalis weer een beetje.

Er zijn de laatste jaren heel veel meer mensen zich met libellen gaan bezig houden, en dat is op zich een goede zaak. Maar dat betekent helaas ook dat er meer verzamelaars tussen zitten, verzamelaars van foto's, van waarnemingen, of van beide. En sommigen doen er heel veel voor om hun missende waarnemingen en/of foto's te krijgen.

Op waarneming.nl wordt dit probleem door een enkeling erkend, maar mijn indruk is dat de meeste admins daar liever de ogen voor sluiten.

Welke waarnemingen ik wel of niet doorgeef hangt heel erg van mijn eigen inschatting af, zo heb ik mijn scitulum pas gemeld na uitvoerig overleg met de beheerder. Andere waarnemingen doe ik helemaal niet en blijven in mijn notitieboekje. Pech voor de km-hokjes... Is niet anders.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

wat een vervelend nieuws Theo, je zou soms idd beroerd worden van mensen die zich niet kunnen gedragen in het veld, als ze hun soort maar even gescoord hebben is het voor hun goed...
het kleine zeer asociale groepje wat dit soort dingen doet wordt overigens aangevuld door een grotere groep die niet goed beseft wat voor impact een wandeling door oeverbegroeiing kan hebben en die daarbij vergeten dat een spoor maken naar een plek ook voor anderen een reden is om er even te kijken. op zijn mooist maak je daarbij ook nog de weg vrij voor de loslopende hondenbrigade en kun je zeldzaam spul op die plek meteen wel afschrijven.
dus bij deze nog maar weer eens de oproep (dit kan volgens mij niet vaak genoeg) aan de goedbedoelende mensen: denk er goed aan wat je doet in het veld! we kunnen niet meer zomaar wat doen, we zijn met een steeds groter wordende groep natuurliefhebbers. waar vroeger een enkele exentrieke prikkebeen nog wel eens zomaar wat kon doen hebben we nu met zijn allen de taak om bijzondere plekjes heel te houden, genieten kan ook van enige afstand of met beleid!

of het overigens door de site komt weet ik niet, maar het is wel jammer dat je niet lekker vrij kunt invoeren wat je wilt omdat er misbruik van wordt gemaakt. en er is natuurlijk ook nog de mond op mond reclame, als een plek eenmaal bekend is gaat het vaak snel. heel nederland wist bv al van caudalis voor ze hun internet konden opstarten om op deze site te kijken.
groeten, Ronald van Seijen

Denro

#3
Dit lijkt een twitcher discussie te worden!  :rolleyes:

zie bijvoorbeeld:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=108437.0.html
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Anne Hueber †

Citaat van: denro op juni 12, 2010, 11:59:35 AM
Dit lijkt een twitcher discussie te worden!  ::)

Dacht 't niet! Maar er mag best wel weer eens de aandacht op gevestigd worden, dat we voorzichtig omgaan met de natuur. Er is maar een klein groepje mensen, die zich niet aan de regels houden, maar die verpesten wel het biotoop. We mogen best genieten van al die mooie soorten, als we dat dan maar met respekt voor de natuur doen!!!

Anne Hueber †

Citaat van: denro op juni 12, 2010, 11:59:35 AM
zie bijvoorbeeld:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=108437.0.html

Dennis, deze discussie heb je al eindeloos in een ander topic gevoerd, die gaan we hier echt niet voortzetten!

Denro

Was ook niet de bedoeling hoor.

Het ging er mij om dat hetzelfde probleem nu ook kan ontstaan/ontstaat onder de libellenliefhebbers.

En ik heb de discussie pas 1 keer gevoerd. Het is een discussie die al jaren doorloopt en waar je inderdaad niet uitkomt.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Denro

Citaat van: Anne Hueber op juni 12, 2010, 12:15:30 PM
Citaat van: denro op juni 12, 2010, 11:59:35 AM
Dit lijkt een twitcher discussie te worden!  ::)

Dacht 't niet! Maar er mag best wel weer eens de aandacht op gevestigd worden, dat we voorzichtig omgaan met de natuur. Er is maar een klein groepje mensen, die zich niet aan de regels houden, maar die verpesten wel het biotoop. We mogen best genieten van al die mooie soorten, als we dat dan maar met respekt voor de natuur doen!!!

Het onderstreepte is trouwens precies waar het bij de andere discussie om ging!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Anne Hueber †

Citaat van: denro op juni 12, 2010, 12:32:46 PM
Citaat van: Anne Hueber op juni 12, 2010, 12:15:30 PM
Citaat van: denro op juni 12, 2010, 11:59:35 AM
Dit lijkt een twitcher discussie te worden!  ::)

Dacht 't niet! Maar er mag best wel weer eens de aandacht op gevestigd worden, dat we voorzichtig omgaan met de natuur. Er is maar een klein groepje mensen, die zich niet aan de regels houden, maar die verpesten wel het biotoop. We mogen best genieten van al die mooie soorten, als we dat dan maar met respekt voor de natuur doen!!!

Het onderstreepte is trouwens precies waar het bij de andere discussie om ging!

Okee!

theomuusse

De connectie met deze site is trouwens dat er plekken jarenlang bekend zijn en ongeschonden bleven, maar sinds de waarnemingen op deze site staan is het mis gegaan. Op meerdere plekken. Onder andere 3 van speerwaterjuffer.
Ja, dit is een confronterende en welgemeende aantijging.

Theo

Anne Hueber †

Er waren in het verleden wel een paar lekken (oa bij de werkgroepen), maar die zijn, volgens mij, allemaal gedicht.

Jeroen Nagtegaal

#11
Zijn de plekken bekend geworden door WRN.nl bekend geworden, of zijn netwerken groter geworden door WRN.nl? Ik denk dat het 2e vooral is. En dat zo via via meer waarnemingen bekend zijn gekomen. Ik krijg eigenlijk alle informatie buiten WRN.nl wat locaties betreft, het zijn echter wel allemaal personen die veelal ook op Wrn.nl actief zijn, veelal weet ik de locatie eerder dan dat deze op waarneming.nl staat.

Overigens is de opkomst van Internet tegenwoordig ook groot, via google kom je al vrij vlot enkele locaties tegen, en dan gaan mensen doelloes zoeken...

Ik pb je even zo'n link.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Misschien dat er eens goed nagedacht moet worden over need-to-know basis voor waarnemingen die onder embargo staan. En dat alleen diegene die absoluut de locatie moeten weten daar nog bij kunnen komen (dat zijn dan denk ik hooguit 2 a 3 mensen: CWNO en/of mensen die in direct contact met de terreinbeheerder staan - en niemand anders).
Anders kon het er nog wel eens van komen dat waarneming.nl in ernstige mate zijn doel voorbij gaat schieten.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Dolf, ik kan je garanderen dat het meer moeite kost om via WRN.nl informatie over locaties te vinden dan via Google, daar staan 10-tallen pdf's, excursie en jaarverslagen met plekinfo. Door de groeiende interesse in libellen door Waarneming.nl gaan mensen op andere manieren plekken zoeken en via via. Eigenlijk zouden we dus niemand meer moeten helpen op het forum, maar dat gaat ook ten nadele van de inventarisaties die ze later gaan doen.

Ik denk dat de oplossing ligt in het open geven van één of enkele locaties of het geven van excursies ligt. Zorg bij die locaties voor goede voorlichting en zorg voor maatregelen dat men de stukken niet zomaar kan betreden. Een voorbeeld is de Bronlibellen in Limburg.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Jeroen, dat geldt voor jou, en ook voor mij, maar niet voor alle tientallen admins, die ook weer allemaal hun vriendjes, vriendinnetjes, collega's, etc. hebben.
Daarmee zeg ik niet dat alle admins de fout in gaan, maar een enkeling kan al voldoende zijn.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Ik heb ook als een gepleit om admins alleen de soortgroepen te laten kunnen beoordelen waar ze hun kennis in hebben.
Helaas zonder succes...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Anne Hueber †

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 12, 2010, 20:32:29 PM
Ik heb ook als een gepleit om admins alleen de soortgroepen te laten kunnen beoordelen waar ze hun kennis in hebben.
Helaas zonder succes...

Wij kunnen alleen de waarnemingen beoordelen van de soortgroep, waarvan wij admin zijn.

Jeroen Nagtegaal

Dus ook geen embargo's zien van andere soortgroepen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Anne Hueber †

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 12, 2010, 20:36:50 PM
Dus ook geen embargo's zien van andere soortgroepen?

Volgens mij niet, maar heb daar ook nog nooit naar gekeken.....ik heb daar ook niets te zoeken.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Anne Hueber op juni 12, 2010, 20:40:14 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 12, 2010, 20:36:50 PM
Dus ook geen embargo's zien van andere soortgroepen?

Volgens mij niet, maar heb daar ook nog nooit naar gekeken.....ik heb daar ook niets te zoeken.
Dat zou voor mij al één geruststelling zijn als het niet zo zijn.
Want juist veel vogelaars doen ook andere soortgroepen. Als alle vogeladmins alle embargo's kunnen zien....
Vroegen was het in elk geval wel zo dat admins alles konden zien. Verder zou een regioindeling niet vekeerd zijn..
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

cekay

ik kan niet anders zeggen dan dat ik hier behoorlijk triestig van word.
inderdaad twitcher gedrag. >:(

maar haal ook de gevoelige soorten uit de lijst die in het topic beste gebieden staan.

jammer......
met vriendelijke groet

Carl Nolte

c.witkamp

Volgens mij is er met het systeem van embargo's op zich niets mis, maar het is ook niet waterdicht natuurlijk. Fotografen willen natuurlijk graag hun plaatjes tonen. Door bij de invoer van waarnemingen van kwetsbare soorten of locaties ook geen foto's meer te kunnen uploaden, wordt het misschien al een stuk onaantrekkelijker om je plaatjes te tonen. Dit zou natuurlijk niet alleen voor deze site moeten gelden, maar ook voor db, birdpix etc etc, anders werkt het niet. En natuurlijk ligt hier een rol voor de beheerders. Van mij mogen ze eisen dat je je opnames ter plekke wist, en met prent of "stadionverbod" de locatie weer verlaat. Want in eigen gedragregels geloof ik al lang niet meer.

groeten,

cees.
groeten,

cees

vuurvlinder

Citaat van: cekay op juni 12, 2010, 20:57:24 PM
ik kan niet anders zeggen dan dat ik hier behoorlijk triestig van word.
inderdaad twitcher gedrag. >:(

maar haal ook de gevoelige soorten uit de lijst die in het topic beste gebieden staan.

jammer......

Ik vrees dat waarneming.nl dit gedrag ook in de hand werkt. Zie de topspotterslijst en de mogelijkheden om jouw lijst te vergelijken met anderen. Op het forum kun je zoeken op diverse excursies die mogelijk een soort aan jouw lijstje kunnen toevoegen. Voor een aantal mensen is dat een reden om op pad te gaan om de soort op het lijstje te krijgen en wat er daarna met de soort in een gebied gebeurd is niet interessant.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

hiskodevries

Sarcasme aanSamengevat: de bewuste gebieden zijn platgewalst door waarneming.nl admins.
Sarcasme uit.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Goyatlah

Citaat van: hiskodevries op juni 13, 2010, 12:17:52 PM
Sarcasme aanSamengevat: de bewuste gebieden zijn platgewalst door waarneming.nl admins.
Sarcasme uit.
Valt me mee. Had een vergelijkbare reaktie al veel eerder verwacht.
Zegt wel iets over het zelf-krities vermogen...  :(
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Daar komen alle gebieden keurig in beeld. Ga op die sites ook aktie ondernemen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Goyatlah

Citaat van: hiskodevries op juni 13, 2010, 12:32:31 PM
Daar komen alle gebieden keurig in beeld. Ga op die sites ook aktie ondernemen.
...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

hiskodevries

Voor goede suggesties staan we altijd open . OnGefundeerde beschuldigingen liever niet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Goyatlah

Als steeds meer mensen kritiese waarnemingen ook niet onder embargo invoeren, dan is er blijkbaar iets mis.
Wat anderen doen vind ik een heel erg kinderlijk argument, om eigen verantwoordelijkheid te ontlopen.
(Overigens kon ik in wat Google ophoestte maar 1 nieuwe lokatie vinden - Meddose Veen, Korenburgerveen, Buurserzand (waar ie nu weg is) zijn allemaal bekend, en staan ook op div. plaatsen op dit forum)

Ongefundeerde beschuldigingen zie ik niet, en gefundeerde beschuldigingen wil jij hier denk ik liever niet zien. (naam, plaats, soort, etc.)

Suggesties zie ik wel, en daar niet op in gegaan. Een voorbeeld is mijn suggestie om kritiese waarnemingen (die door de waarnemer of door waarneming.nl onder embargo, of vervaging zijn gezet) alleen op need-to-know-basis beschikbaar te stellen aan admins.
Zal wel weer technies niet mogelijk zijn, of we moeten de admins kunnen vertrouwen, of, of, of ... (vul maar in).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's