Twee monsters

Gestart door wouterbosgra, juni 11, 2010, 17:44:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Deze twee monsters in Zuidwest-Frankrijk gevonden. Weet iemand wat het zijn/waren?

Alvast bedankt!

Violet (en Remco)

De 2e foto, het hommelbeest, denk ik iets van een Xylocopa, misschien X. virginica ? Ik heb hier trouwens echt geen verstand van hoor, dus voor definitief antwoord de kenners afwachten.
Misschien dat je hier iets bruikbaars vindt om zelf verder te zoeken?

Groetjes,
Violet
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

wouterbosgra

Hee Violet leuk dat jij reageert. Ik heb veel van jullie waarnemingen in Aquitaine gecheckt om soorten op te zoeken! :)

Violet (en Remco)

#3
Ja leuk hè  ;D 
Heb jij net zoveel gezien als wij? We zijn nog lang niet klaar met uitzoeken en invoeren...

We hebben daar meerdere malen de Blauwzwarte houtbij Xylocopa violacea gezien (denken we tenminste) en moest daar bij jouw exemplaar aan denken. De vleugels van X. violocopa lijken een stuk donkerder te zijn dan die van jouw exemplaar, dus ff snel verder zoeken (niet te lang natuurlijk, want zelf nog 150 of meer waarnemingen uit te zoeken) Maar als we nie in de Dordogne waren geweest, had ik het echt niet geweten! We dachten eerst dat het een grote kever was, totdat we hem eindelijk eens in rust zagen.

Edit: Even naar jouw waarnemingen gekeken... niets gezegd over onze 'grote' hoeveelheid waarnemingen  ;D
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

han.endt

De eerste is een Hoornaar.

Arp

#5
Ik zie allemaal namen langskomen waar ik erg zenuwachtig van wordt ivm eigen waarnemingen van zwarte monsters uit Zuid-Frankrijk.

Xylocopa virginica  :o
Xylocopa violocopa  :huh:

FE geeft alleen Xylocopa cantabrita, X. iris, X. valga en X. violacea?

Mijn enorme brommers uit Charente zijn door kenners altijd als violacea weggezet, maar misschien moet ik toch voor de zekerheid maar eens uitzoeken waarom.