Lieveheersbeestje, Frankrijk

Gestart door Violet (en Remco), juni 08, 2010, 23:26:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

17 mei, Dordogne, Frankrijk

Beroerde foto, maar misschien goed genoeg?

We denken zelf aan Meeldauwlieveheersbeestje - Halyzia sedecimguttata of Twaalfvleklhb - Vibidia duodecimguttata, maar zien ook dat er nog meer mogelijkheden zijn.
Kan hier een naampje op geplakt worden of blijft ie vaag?
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Arp

#1
Hallo again,

Lang geleden had ik hier eens een linklijstje voor "Bambilieveheersbeestjes" in elkaar geklikt. Ik doe nu maar eens een knip&plak hier, maar zonder alle links na te lopen - er zullen er ongetwijfeld een paar stuk zijn...
  • 10 spots Adalia decempunctata (orange/brown var.) img; img; img, img, img
  • 10 spots Calvia decemguttata wrn; img; img.
  • 12 spots Vibidia duodecimguttata kol; img; img.
  • 14 spots Calvia quatordecimguttata wrn; img; img, img.
  • 14/15 spots Calvia quindecimguttata img; img; img
  • 16 spots Halyzia sedecimguttata wrn, img.
  • 18 spots Myrha octodecimguttata wrn; img.
  • 20 spots Sospita vigintiguttata (orange var.) img, img, img.
  • striped Myzia oblongoguttata img, img.
Misschien binnenkort eens kijken of ik ze met kiekjes van wrn allemaal van plaatjes kan voorzien ;)

Het beest van jullie lijkt verdorie inderdaad wel Vib.duo. (Hal.sed. zeker niet), maar het is een beetje lastig inschatten wat een stip is en wat een reflectie. Hebben jullie echt geen grotere uitsnede?

P.S. Ik smokkel hier nog even wat Bambi-vergelijkingsplaatjes bij ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Violet (en Remco)

Wel een grotere uitsnede, maar die wordt er natuurlijk niet mooier op...

En alweer bedankt voor je hulp  :duim:  We melden ons snel weer met wat nieuwe kevers want die voorraad is nog niet op  ;)
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Arp

Toch iets duidelijker wat de reflecties zijn zo. Kan er niks anders van maken dan Vib.duo. - leuk hoor  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Violet (en Remco)

Zeker leuk! Weer een mooie aanvulling op de kevers van deze vakantie  ;D
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Arp

Naar aanleiding van een discussie op Vroege Vogels had ik de linkjes voor de bambi's hierboven weer eens een beetje bijgewerkt en heb ook maar eens een side-by-side in elkaar geknutseld voor de algemeenste vier die nog wel eens door elkaar gehaald worden. Trap 'm maar even naar boven voor het geval hier iemand wat aan de collage zou hebben :)

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#6
@Remco & Violet :

Tegelijk zie ik nu dat hier wellicht een correctie nodig is  :rolleyes: Als ik nog eens naar jullie plaatjes van destijds kijk, dan denk ik dat Calvia quindecimguttata toch beter past. Dat is nog leuker dan Vib.duo., maar wel een beetje suf dat ik het nu pas zie.

P.S. Gelukkig ben ik niet de enige die de mist in ging - ik zie dat de observatie door Jo is goedgekeurd  ;D

Dan is wat argumentatie ook op z'n plaats:

Van alle Bambi's zijn deze twee volgens mij de enige twee die echt goed met elkaar te verwarren zijn - verschillen zijn subtiel. Makkelijkste fotokenmerken, voor mij althans:

  • Cal.qui. heeft 2 stippen meer (ik heb eigenlijk geen idee waarom het beest quindecimguttata heet - heb er nog nooit een foto van gezien met 15). Die twee stippen meer zijn kleine vlekjes op de schouders, die bij Vib.duo. ontbreken. Het lijkt misschien een reflectie op de foto, maar dat is het niet: De reflectie zit er pal naast en is iets grijziger.
  • Alle andere stippen liggen naar precies in grote lijnen op dezelfde plek, maar bij Vib.duo. hebben de laterale vlekken meer de neiging om tot de rand uit te lopen (vooral de middelste), terwijl ze bij Cal.qui. eigenlijk altijd los liggen van de rand.
  • De voorste laterale vlek (schoudervlek even niet meegerekend) ligt/trekt bij Vib.duo. ook iets verder naar voren. Bij Cal.qui. iets verder van de schouder verwijderd.
Meer argumenten heb ik niet op basis van deze foto, maar volgens mij kan het niet missen en heb ik me destijds gewoon vergist (c.q. scheel gekeken) en is Jo misschien door de voorzet op het verkeerde been gezet ....

Sorry!

De afbeelding in de bijlage is CC-BY-ND Violet & Remco. Officieel mag ik daar dus niks in intekenen, maar ik vermoed dat ze het niet erg vinden :) (alstie weg moet zeg je het maar)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Violet (en Remco)

Hey Arp,

Wat een verrassend berichtje, thanks!
In 4 jaar tijd heb je natuurlijk ook al weer meer kennis opgedaan, dus echt niet vreemd dat je er toen misschien net naast zat.
Daarnaast zijn bede soorten niet echt algemeen als ik dat zo zie?
Excuses zijn in ieder geval absoluut niet nodig!

Foto mag je uiteraard gebruiken (jij altijd  ;D ), moet maar eens zoeken hoe ik dat kan aanpassen en welke optie dan het beste is.
Sta er eigenlijk nooit zo bij stil.

In je argumentatie kunnen we ons helemaal vinden, we geloven je direct want bij ons ontbreekt die kennis ;)

Wat is wijsheid? Wachten op een reactie van Jo of de waarneming aanpassen (onzeker) / bij toelichting een opmerking plaatsen?

Lhb-tjes blijven in ieder geval verrekte leuke kevertjes, en met die geweldige overzichten en uitleg van jou wordt het alleen maar leuker.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Coccinula

Jawel Arp heeft gelijk. Ik had bij het goedkeuren al enkele malen dit exemplaar over geslaan omdat er iets ongemakkelijks aan zat. Maar in het geheel niet gedacht aan een Calvia quindecimpunctata (slecht van mij). Voor een 12-vlek stonden de punten niet geheel juist. En we hadden er net een zeer interessante discussie over op de lhb-mailinglist coccinula. Maar daar bleek het om Halyzia te gaan. Hier was het zeker geen Halyzia, dus dit was een 12-vlek. Niet dus.

In de hand is het gemakkelijker omdat Cal qui een vrij groot rond stevig lhb is en een Vibidio als het ware een kleine tere Halyzia is.

Maar op foto laat ik me klaarblijkelijk vangen...

vriendelijke groeten en dank aan Arp voor het waakzame kennersoog,

Johan

Violet (en Remco)

Citaat van: Coccinula op september 01, 2014, 20:12:32 PM
Jawel Arp heeft gelijk. Ik had bij het goedkeuren al enkele malen dit exemplaar over geslaan omdat er iets ongemakkelijks aan zat. Maar in het geheel niet gedacht aan een Calvia quindecimpunctata (slecht van mij). Voor een 12-vlek stonden de punten niet geheel juist. En we hadden er net een zeer interessante discussie over op de lhb-mailinglist coccinula. Maar daar bleek het om Halyzia te gaan. Hier was het zeker geen Halyzia, dus dit was een 12-vlek. Niet dus.

In de hand is het gemakkelijker omdat Cal qui een vrij groot rond stevig lhb is en een Vibidio als het ware een kleine tere Halyzia is.

Maar op foto laat ik me klaarblijkelijk vangen...

vriendelijke groeten en dank aan Arp voor het waakzame kennersoog,

Johan

Eerste gevoel/ingeving is vaak goed, maar als het ergens blijft knagen wordt het lastig. En dan moet je maar net de juiste ingeving krijgen.
En dat duurt soms een tijdje  ;)

Wij ervaren dat ook met vlinders, we hebben intussen al zo veel meer ervaring dan een paar jaar geleden, dat we oudere waarneingen nog maar eens onder de loep zouden moeten nemen.

Hoe dan ook, Arp en Johan bedankt voor jullie reacties en determinatie!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Arp

@VnR: Ja, ik heb er zeker bijgeleerd (zou niet best zijn ;) ), maar had deze toen ook wel kunnen "zien" - had nota bene een lijstje links erbij gezet  :rolleye: Maar inderdaad, als je oude determinaties van jezelf terugziet slaat de angst je om het hart. Meestal is het wel goed gegaan, maar weet je nu dat het meer mazzel dan wijsheid was  ;D deze is de andere kant opgevallen  :angel:

@Jo: Het is ook erg verneukeratief als iemand al een voorzet geeft die heel erg in de buurt zit - trap ik zelf ook regelmatig in. Krijg je het beest zonder "naam" voorgeschoteld dan gaat het wel goed :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)