Hoofdmenu

Wat is het?

Gestart door Dirk van der Est, augustus 05, 2006, 22:39:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dirk van der Est

Kan dit een Schijnraket zijn?

Beetje onduidelijke foto's misschien, maar op de bladen is er een aangedrukte beharing, de vruchten zijn ongeveer 3 cm lang en lijken een loze snavel te hebben.. Ik vond hem eerst op sofiekruid lijken, maar deze heeft 2- of 3- voudig geveerde bladeren, schijnraket heeft enkel geveerde bladeren

Dirk van der Est

Een extra foto  

Niko Buiten

#2
Zeker geen Sofiekruid. Is veel fijner.  
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

Dag Dirk,

M.i. Akkerkers(Rorippa sylvestris).
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dirk van der Est

Akkerkers heb ik uitgesloten, omdat

1) De stengel van de Akkerkers is vrijwel kaal. Op de stengel en op de bladen op de foto zie je witte, aangedrukte enkelvoudige haren.

2) De lengte van de vruchten bij de akkerkers 9,0 mm - 2,2 cm lang volgens de Heukels Flora, de lengte van de vruchten op de foto is langer minstens 3 cm.


Niko Buiten

Dirk,

Indien jij met Heukels uitkomt op Schijnraket dan is het Schijnraket. Eventueel kun je nog even toetsen aan de Ecologische Flora. Blijf je uitkomen op Schijnraket dan kun je de vondst aanstrepen op je streeplijst e.d. Denk je echt dat het wat anders is stuur je collectie dan s.v.p. naar Wout Holverda.

Wanneer ben je weer van plan naar Duin- en Kruidberg te komen?

Groet,

Niko Buiten.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

CiteerAkkerkers heb ik uitgesloten, omdat

1) De stengel van de Akkerkers is vrijwel kaal. Op de stengel en op de bladen op de foto zie je witte, aangedrukte enkelvoudige haren.

2) De lengte van de vruchten bij de akkerkers 9,0 mm - 2,2 cm lang volgens de Heukels Flora, de lengte van de vruchten op de foto is langer minstens 3 cm.
Dag Dirk,

Je hebt gelijk ik kom met die gegevens ook op Schijnraket(Erucastrum gallicum).
Bovendien vond ik de vruchten ook enigszins vreemd voor Akkerkers.


met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dirk van der Est

Ok bedankt voor de bevestiging ..... leuke soort nieuw voor mij