Hoofdmenu

Brede wespenorchis?

Gestart door Grada Menting, augustus 05, 2006, 21:52:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Grada Menting

Is dit de Brede wespenorchis?
Ik heb alleen deze op die plek aangetroffen.

Grada Menting

overzicht

Ron Poot

Het is een Brede wespenorchis.
In de duinen gevonden? Je zou dan wel kunnen kijken of het de ondersoort Duinwespenorchis (subsp. neerlandica) is met de volgende kenmerken:
- schutbladen in het midden van de tros bij het begin van de bloei schuin afstaand
- onderste schutblad van de tros minder dan 2x zo lang als de bloem
- vruchtbeginsel tamelijk dicht behaard.

Anders is het de "gewone" ondersoort subsp. helleborine  
Groet, Ron

Niko Buiten

Er is ook een kenmerk waarmee je de orchidee vegetatief kunt herkennen. Iets met de bladrand ('beharing'). Maar dat zou ik bij de orchideeënman moeten navragen.
Groet,

Niko Buiten.


Grada Menting

CiteerHet is een Brede wespenorchis.
In de duinen gevonden?
Niet in de duinen gevonden maar in Goes.
Ik neem aan dat het dan een Brede wespenorchis is.

Niko Buiten

#5
Brede wespenorchis. Volgens de Veldgids Nederlandse Orchideeën van C. Kreutz komt de Duinwespenorchis bij Zandvoort, Wassenaar, Bergen en op Schiermonnikoog voor. Het is moeilijk hem goed te determineren (ik inventariseerde vorig jaar met iemand die zich daar mee bezig houdt en die vertelde er over).
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#6
CiteerBrede wespenorchis. Je moet nog meer leren voor de Duinwespenorchis.
Niko dit is niet leuk meer.......wil je daarmee stoppen?

Het was tot nu toe altijd leerzaam en gezellig. We zijn hier om elkaar iets te leren en vragen te stellen. Niet om te laten merken dat je meer weet dan een ander. Over enige jaren kun je zelf door een nu beginnende florist wel in je hemd gezet worden hoe zou je dat vinden?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jan Essink

Niko,

Iemand van de WEO doet bladonderzoek van helleborine,

Adres bij mij bekend,

benader mij anders via E-mail

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Niko Buiten

#8
Dag Jan,

Degene die mij over het bladonderzoek vertelde doet orchideeënonderzoek in het Nationaal Park Zuid-Kennemerland. Hij deed ook het bladonderzoek aan helleborine in het NPZK. En stelde onder meer via die weg het voorkomen van Duinwespenorchis in Duin- en Kruidberg vast. Volgens mij heeft hij de kennis van en onderhoudt hij nauwe contacten met de man waar jij het adres van hebt. Beiden zijn van de WEO.

Ik zal hem nog eens vragen welke van helleborine nu 'regelmatig' 'behaard' en welke 'onregelmatig' 'behaard' is. (Hij liet er dit voorjaar foto's van zien tijdens een lezing voor KNNV Haarlem e.o.)

Groet,

Niko.
Groet,

Niko Buiten.


Jan Essink

Niko,

Volgens mij is het een en dezelfde man. Voornaam Jos



Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Niko Buiten

Inderdaad. De wereld is nog kleiner dan ik dacht.
Groet,

Niko Buiten.


Jan Essink

Sofie,

Epipactis helleborine, prima foto's helaas is de plant al over zijn hoogtepunt heen.

Ik zou willen dat iedereen zulke duidelijke foto's op Waarneming.nl zet. Dat maakt het determineren voor een ander een stuk gemakkelijker.

Jan  
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Grada Menting

CiteerSofie,

Epipactis helleborine, prima foto's helaas is de plant al over zijn hoogtepunt heen.

Ik zou willen dat iedereen zulke duidelijke foto's op Waarneming.nl zet. Dat maakt het determineren voor een ander een stuk gemakkelijker.

Jan
Dank je Jan.  :wub: