Welk bijtje is dit?

Gestart door MarjoSmeets, juni 07, 2010, 16:41:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Kan iemand mij helpen met dit bijtje?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Ik haal hem nog eens naar boven, is hier niets over te zeggen?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

LakeSide

groefbij spec. Misschien dat Ivo er meer van kan maken.

MarjoSmeets

Ik ben benieuwd of Ivo er meer van kan maken, want ik zag op wildebijen.nl dat de groefbijen allemaal vrij zeldzaam zijn. Ik heb nog een foto, zag ik, waar de bandjes van het achterlijf iets beter te zien zijn, dus ik voeg hem nog even bij. Misschien dat het helpt. Bedankt alvast Jaco!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

han.endt

Citaat van: MarjoSmeets op juni 14, 2010, 13:56:25 PM
want ik zag op wildebijen.nl dat de groefbijen allemaal vrij zeldzaam zijn.
Bij wildebijen.nl wordt de term zeldzaam en vrij zeldzaam wel heel erg snel gehanteerd.

MarjoSmeets

Ach maakt ook niet uit voor mij, maar ik ben toch benieuwd naar zijn/haar hele naam  ;D 
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Huib Koel

Hoi Marjo,
Of een bijtje "vrij zeldzaam", "zeldzaam" of "zeer zeldzaam" is, is vastgesteld door het ministerie van LNV. Dit op advies van deskundigen van EIS in een rapport dat in 2003 gemaakt is. "Bedreigde en verdwenen bijen in Nederland" is het basisrapport als je je hierin wilt verdiepen (is te koop bij EIS).  De zeldzaamheid werd vastgesteld met het aantal atlasblokken (5 bij 5 kilometer) waar een soort is aangetroffen in de periode 1970-2001. De afgelopen jaren is er opnieuw geinventariseerd. De nieuwe atlas komt wellicht dit of volgend jaar uit. En misschien dat er dan een bijstelling komt van het groefbijtje dat jij in je tuin vond.

Belangrijkste is dat jij een leuke waarneming hebt gedaan, toch?

han.endt

#7
Blijft toch vreemd dat een soort als bijvoorbeeld Andrena vaga ook vrij zeldzaam genoemd wordt en zo zijn er heel veel voorbeelden. Ik let maar niet meer op de statussen die bij wildebijen.nl worden genoemd, want dan zou ik wel heel veel zeldzame bijen waarnemen en dan nog heel geregeld ook. Zelfde geldt voor de Vlinderstichting. Vrij gewone soorten nachtvlinders staan ineens als zeer zeldzaam te boek. Waarom snap ik niet helemaal. Uit politieke overwegingen?
Het geeft nog een scheef beeld ook, want in bijvoorbeeld de zweefvliegeatlas worden veel reëlere normen aangehouden.

MarjoSmeets

Citaat van: beecool op juni 14, 2010, 17:26:03 PM

Belangrijkste is dat jij een leuke waarneming hebt gedaan, toch?

Tuurlijk dat bedoelde ik ook toen ik zei dat het mij niet uitmaakt. Mij gaat het om het ontdekken en het fotograferen van al wat er in onze tuin en verdere omgeving leeft. En daar wil ik dan graag een naam bij weten. Het lijkt er echter op dat ik met deze niet verder kom dan spec., maar wordt het dan Halictus spec. of Lasioglossum spec. want ik las (wederom op wildebijen.nl) dat beiden onder de noemer Groefbijen vallen?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

han.endt

De vlekken lijken aan het begin van het tergieten te zitten en dan zou het Lasioglossum zijn. Ivo kent echter de soorten veel beter dan ik. Misschien kijkt hij nog. Zet hem zolang weg als Lasioglossum.

MarjoSmeets

Oké bedankt Han! Ik wacht nog even af.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Ivo Raemakers

Inderdaad een Lasioglossum zoals Han al aangeeft.
Waarschijnlijk L. calceatum of een naaste verwant.

Groet Ivo
Groet Ivo

MarjoSmeets

Bedankt Ivo! Ik zal hem als onzekere L. calceatum invoeren bij Observado!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo