welke wesp is dit?

Gestart door mazza, juni 14, 2010, 14:06:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

mazza

 


Ik had een struik met heel veel insecten erop maar deze kan ik niet op naam brengen, volgens mij toch een echte wesp , hoort deze tot de leemwespen?  Dank je wel alvast 

marion

groetjes van Marion

han.endt


gko

met vr gr gkoopman

han.endt

Ja, sommige (tabel)kenmerken zijn wel niet te zien, maar door de combinatie van de donkere rand onder aan de clypeus, geel op de tegulae, schouders en schildje, opvallend gekromd laatste antennelid en verdeling zwart/geel op achterlijf moet het wel die soort zijn. Mannetjes zijn ook kleiner dan de vrouwtjes.

mazza

Dank jullie wel , een knoopwesp dus .  welke determinatie punten had ik er  beter nog bij hebben moeten hebben ?
Al is het met fotograferen ook wel blij zijn dat je hem hebt en dan pas leer je waar je op moet letten.
maar in ieder geval badankt.
groetjes van Marion

han.endt

Citaat van: mazza op juni 14, 2010, 17:34:04 PM
welke determinatie punten had ik er  beter nog bij hebben moeten hebben ?
Tja, dan moet je 'm toch even vangen.

mazza

haha, tja dat vind ik ik ook weer niet nodig,  :'( ik weet dat veel insecten alleen op vangst worden gedetermineerd maar dat laat ik liever aan de professionelen over, als wij natuurfotografen ook nog elk insectje gaan vangen blijft er weinig over, ik weet ,ik weet ,zoals Jan Hermans mij zei een autoritje vermoord er meer maar hihi ik rijd geen auto  ;)
groetjes van Marion

gko

Citaat van: Han Endt op juni 14, 2010, 15:54:05 PM
Ja, sommige (tabel)kenmerken zijn wel niet te zien, maar door de combinatie van de donkere rand onder aan de clypeus, geel op de tegulae, schouders en schildje, opvallend gekromd laatste antennelid en verdeling zwart/geel op achterlijf moet het wel die soort zijn. Mannetjes zijn ook kleiner dan de vrouwtjes.

alweer bedankt Han
met vr gr gkoopman