Twee vliegen in een klap

Gestart door Stippen, augustus 05, 2006, 17:19:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stippen

Op pad zonder camera zag ik iets dat mijn aandacht trok.
Op een distelbloemknop zaten drie lieveheersbeestjes (koppen naar elkaar, 2 7stipjes en een aziaat) en een vlieg was hen hinderlijk aan het lastig vallen.

De vlieg zag er behoorlijk harig uit, dus ik dacht dat het misschien een sluipvlieg kon zijn. Zoals jullie weten ben ik in alles wat met LHBs te maken heeft geinteresseerd, en een sluipvlieg die volwassen LHBs parasiteert kende ik niet.

Wat te doen? Ik had alleen een zwart/wit potje bij me, en de beesten waren zo bezig dat het me lukte om het potje van de ene kant en het deksel van de andere kant naar elkaar toe te brengen en de distelknop er tussen te klemmen.

Bij controle blijk er naast de vlieg en de lieveheersbeestjes ook nog een distelboorvliegje sp. in het potje te zitten.

Door het potje heen, wat een beetje beslagen is, heb ik de vlieg gefotografeerd.

Is dit inderdaad een sluipvlieg?
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Stippen

Vliegenkenners tellen graag vleugeladertjes geloof ik :D

Hier ontwaakt het beestje net uit zijn verdoving.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

gardensafari

Er zijn vliegen die op lhb parasiteren. Is de vlieg op de foto daarvoor niet te groot?
Ik vond wat informatie op het net. Het is nogal technisch en beknopt, maar kan jou wel op het goede spoor zetten, hoop ik:

http://www.bioimages.org.uk/HTML/T82635.HTM

En die vlieg goed bewaren, zou zeldzaam kunnen zijn. Ook diptera.info zou jou in dit geval moeten kunnen helpen.

Groetjes,

hans  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Stippen

#3
Ha Hans,
Ja ik ken een sluipvlieg die op poppen parasiteert.
(er liggen er hier nog een paar in een laatje, geloof ik)
en die zijn inderdaad veel kleiner.
Daar zijn meerdere soorten van, die allemaal verschrikkelijk op elkaar lijken.

Maar deze grote vlieg was zo geinteresseerd in de volwassen kevers dat ik er nieuwsgierig van werd.

Je bent wel eens dat het een sluipvlieg is? Dan zet ik hem op diptera
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Robert Heemskerk

#4
mooie foto!

en succes op diptera.info.nl

groet, robert

Stippen

#5
Nou, dat viel dus tegen.
Theo Zeegers op Diptera.info:

CiteerIt is a Tachinid alright, and it seems to be Blondelia nigripes, a very common species.
The interest of this fly in the ladybirds, must, however, have been accidental and cannot be assciociated with parasitism. Because the fly is clearly a male !


Theo Zeegers


:wub:  
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

gardensafari

:D  :lol:
Dat had ik nou nooit gedacht! Ik heb wel gekeken naar die oogjes, maar ik dacht dat ze wel ver genoeg uit elkaar stonden....
Aan de andere kant weet je nu wel exact de soort en dat is in het vliegwezen al heel wat. Kom, droog je tranen en neem een duveltje. Of een witbiertje, de temperatuur is hoog genoeg!

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Stippen

#7
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Northwinds

Ik weet echt superweinig van dit soort beestjes en ben eigenlijk wel benieuwd waar deze soort wel op parasiteert.
Iemand ?

Peter

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

CiteerIk weet echt superweinig van dit soort beestjes en ben eigenlijk wel benieuwd waar deze soort wel op parasiteert.
Iemand ?

Peter
Volgens deze link:
http://tachinidae.org.uk/site/get-species.php?brcno=3801
parasiteert Blondelia nigripes op diverse onbehaarde nachtvlinderrupsen en bastaardrupsen.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Northwinds

Citeer
CiteerIk weet echt superweinig van dit soort beestjes en ben eigenlijk wel benieuwd waar deze soort wel op parasiteert.
Iemand ?

Peter
Volgens deze link:
http://tachinidae.org.uk/site/get-species.php?brcno=3801
parasiteert Blondelia nigripes op diverse onbehaarde nachtvlinderrupsen en bastaardrupsen.
Bedankt voor de link/info!

Peter