hoornaarzweefvlieg

Gestart door cora, augustus 05, 2006, 17:09:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Hallo lezers
ik heb een vraag het valt mij op dat je zoveel hornaarzweefvliegen ziet vandaag zag ik er ook weer drie en alle drie op een andere plek, als je hem invoert lijkt hij zeldzaam klopt dit wel of is het dit jaar een goed jaar of is het deel van het land (zuid-holland )  
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Stippen

Het is dit deel van het land. Al die vliegemeppers wonen op de veluwe of nog verder en vinden hem zeldzaam ;)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

cora

ok ja mij lijkt die niet zeldzaam ik zie hem haast dagelijks op het moment.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

han.endt

#3
De soort was zeldzaam, maar neemt ieder jaar verder toe. Wel is het zo dat de soort in het westen van het land het algemeenst is.
Naar mijn idee kan de status van de soort wel bijgesteld worden naar vrij algemeen. Wel is het zo dat het een zeer opvallende soort is en daardoor ook eerder kans maakt om opgemerkt en ingevoerd te worden.
Kijk maar eens, als ander uiterste, naar dit heel algemene, maar onopvallende zweefvliegje:
http://www.waarneming.nl/soort.php?id=8023...atvoetje&tab=wn

Stippen

Ja dat hou je toch.
Er worden ook meer zandloopkevers dan oeverloopkevers ingevoerd
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

cora

Ja dat is ook zo hij of zij vallen wel op trouwens net zag ik er weer een in de tuin thuis dus dat is de vierde vandaag allemaal op een andere plek. Dat kleine zweefvliegje is inderdaad onopvallend maar ik vind het wel leuk om ook op die onopvallende beestjes te letten alleen mijn camera laat dat nog te wensen over maar volgend jaar komt er een andere en hoop ik ook de kleinere te kunnen fotograveren en uit te zoeken :)  
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot