'Explosie' Bruine korenbouten?

Gestart door frankneijts, juni 05, 2010, 21:00:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Gisteren en vandaag massa's Bruine korenbouten in de Kempen, ook op diverse nieuwe plekken. Zo vond ik gisteren 10-tallen beestjes langs 100 m. Keersop onder Bergeijk waar ik ze nooit eerder zag. Ook gisteren ineens 10-tallen langs het Ringselven bij Budel-Dorplein waar ze tot vorig jaar zeker niet zaten (sowieso heeft de soort deze hoek pas enkele jaren geleden gekoloniseerd). Vandaag 100-en op de Plateaux waar ze tot voor kort (vorig jaar?) voornamelijk beperkt waren tot het noordelijk gedeelte: de benedenloop van het centrale beekje. Vandaag voor zover mogelijk de hele beekloop bezocht (checkpoints) en overal 10-tallen Bruine korenbouten, ook op open plekken in het bos en langs de bevloeiingsloopjes op de vloeiweiden. Veruit de talrijkste libel vandaag! Mogelijk zou je, m.b.t. de Plateaux en de keersop,  de populatie van de Maaij (meeste jaren ook vele 10-tallen, zo niet 100-en) als 'bron' kunnen noemen, immers ligt dit gebied een beetje tussen Keersop en Plateaux in.

Overigens ook opmerkelijk veel Bosbeekjuffers langs het beekje op de Plateaux. Was het andere jaren smokkelen en was je al blij met een 10-tal beestjes, vandaag waren het er 10-tallen ook over een groter deel van de beek verspreid. Opmerkelijk overigens ook gisteren een handvol Bosbeekjes langs een open gedeelte van de Keersop, waar je dit watertje eerder eerder weidebeek zou willen noemen.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Mij viel vorig jaar ook al de sterke uitbreiding op. Erg leuk!
Ook soorten als Bruine en Vroege Glazenmaker breiden goed uit.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 05, 2010, 22:07:52 PM
Mij viel vorig jaar ook al de sterke uitbreiding op. Erg leuk!
Ook soorten als Bruine en Vroege Glazenmaker breiden goed uit.

In de Kempen lijkt dat voor Vroege ook op te gaan (uitbreiding is overigens al enige jaren aan de gang) maar met Bruine Glm is het nog even afwachten: vorig jaar was deze soort nog steeds vrijwel beperkt tot Budel-Dorplein (slechts handjevol waarnemigen elders).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Vorig jaar had ik een 5-10 nieuw km-hokken voor Bruine. in mijn directe omgeving.

Ik krijg overigens ook de indruk dat Gevlekte Witsnuit uitbreidt of is dat maar een gevoel?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

j.steenbergen

Vanochtend op fort Vechten bij Bunnik ook minstens 4 Bruine Korenbouten: ik had ze hier ook niet eerder.
Jeroen Steenbergen