14 stippig lieveheersbeestje?

Gestart door zeeeend, juni 03, 2010, 21:11:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

zeeeend

Na alle foto's van de Coccinellidae op de site bekeken te hebben denk ik dat het beestje dat ik vanmiddag vond een 14 Stippig Lieveheersbeestje is. Helaas zijn de foto's die ik nam niet geweldig, want er stond nogal wat wind en het kevertje rende van blad naar blad. Is mijn determinatie juist?
Groeten, Gijs

jan cuppen

Propylea quatuordecimpunctata. Wanner dat 14-stippelig is dan OK.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

zeeeend

#2
Bedankt Jan,

Ja quatuordecim zal wel 14 betekenen in het Latijn, dus dat klopt! Alleen kan ik er geen veertien tellen omdat sommige stippen aan elkaar zitten. Het beest dat ik zag verschilt wel erg van de 14stip die net voor mijn post op het forum verscheen. Het lijkt er wel een negatief van! Er zal wel veel variatie in het uiterlijk van de soort zitten denk ik.
Groeten, Gijs

MarjoSmeets

Citaat van: zeeeend op juni 03, 2010, 21:33:57 PM

Ja quatuordecim zal wel 14 betekenen in het Latijn, dus dat klopt!

Dat zou ik zó niet zo snel concluderen als ik jou was, we hebben immers ook nog een Calvia quatordecimguttata  en een Coccinula quatuordecimpustulata! Maar in dit geval heb je geluk. Het lvhb dat Jan noemt is het Veertienstippelig lieveheersbeestje.  ;)  Raak trouwens maar liever gewend aan de latijnse namen, want de nederlandse zijn vaak zeer verwarrend en kloppen niet altijd.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

jan cuppen

quat(t)uordecim betekent veertien in het Latijn.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

MarjoSmeets

Ja dat weet ik Jan. Ik bedoelde alleen te zeggen dat hij door dat woord quatuordecim/ veertien, niet gelijk moest concluderen dat het het Veertien stippelige lvhb is.  ;D 
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Henk Soepenberg

Citaat van: zeeeend op juni 03, 2010, 21:33:57 PM
Het beest dat ik zag verschilt wel erg van de 14stip die net voor mijn post op het forum verscheen. Het lijkt er wel een negatief van! Er zal wel veel variatie in het uiterlijk van de soort zitten denk ik.
Zekers! Kijk maar eens op deze Themenseite van kerbtier.de
Vriendelijke groeten,
Henk