Hoofdmenu

Slechtvalk

Gestart door Gerrit Kteu, augustus 06, 2006, 21:57:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Kteu

Regelmatig wordt/werd er een Slechtvalk waargenomen rond de Fortis flat in Utrecht, alleen de laatste maanden niet meer (op waarneming.nl).Vaak zit de vogel op het Fortis logo.

De laatste maanden heb ik de Slechtvalk daar zelf ook niet meer gezien. Vaak als ik van een tochtje terugkom stop ik even op het Voorveldsepad om even naar de flat te kijken met de verrekijker of er iets op het logo zit. Dit is namelijk goed te zien van die afstand. Vanavond rond 21:00 uur zag ik dus iets op het logo zitten en besloot 5 minuten om te fietsen alvorens naar huis te gaan, ik woon er maar een paar minuten fietsen vandaan.

Eenmaal daar aangekomen zat er inderdaad een Slechtvalk, maar dit keer een duidelijk donkerbruin exemplaar, een juveniel dus. De nestkast staat al geruime tijd bovenop (of eigenlijk in) de toren maar mij was niet bekend dat is gebroed. Was het bekend dat hier een succesvol broedsel is geweest?

Het lijkt me overigens niet dat dit geheimhouding behoeft omdat de flat niet vrij toegankelijk is en de nestkast goed vanaf de grond te zien is.

hiskodevries

Gerrit, op het Utrechts vogelnet is al een tijd niets vermeld over deze lokatie.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bram Rijksen

Inmiddels vliegen er in Nederland al weer aardig wat juveniele Slechtvalken rond; mogelijk is dit een exemplaar van een andere broedlocatie? Het lijkt me haast onmogelijk een broedgeval van Slechtvalken te missen, in ieder geval op plekken waar kasten hangen. Maar het feit dat ze steeds vaker gezien worden (ook zomers) is hoopgevend..

Gerrit Kteu

Het lijkt mij ook niet waarschijnlijk dat het broedgeval onopgemerkt gebleven zou zijn. Misschien hebben waarnemers het voor zich gehouden.

Natuurlijk kan het een exemplaar van een andere broedlocatie zijn, daar moeten we dan maar even vanuit gaan.

Ik ga zo nog even kijken.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerrit Kteu

In het overzicht was de laatste waarneming op deze locatie van 22 juni.

Zojuist ben ik weer ter plaatse geweest en tot mijn verbazing zitten er nu twee Torenvalken op het logo. De vogel van gisteren is overigens niet een van deze torenvalken.

De Slechtvalk is gevlogen.

RWester

CiteerIn het overzicht was de laatste waarneming op deze locatie van 22 juni.

Zojuist ben ik weer ter plaatse geweest en tot mijn verbazing zitten er nu twee Torenvalken op het logo. De vogel van gisteren is overigens niet een van deze torenvalken.

De Slechtvalk is gevlogen.
Ik maak bij de Nijmeegse kast ook mee dat bij een mislukt broedgeval of 'gewoon' een nestkast een ex of paartje in de buurt kan rondhangen en soms dagen afwezig kan zijn en dan ineens er weer een paar dagen zit.

In de gaten houden dus. Dat ie niet op het logo zit hoeft niet te betekenen dat ieer niet meer is, ze hebben meerdere uitkijkposten in de omgeving, soms zelfs op ruime afstand.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Gerrit Kteu

Dat is waar.

Ik kan me voorstellen dat de vogel door de Torenvalken weggepest is.

Ik zal het in de gaten houden. In ieder gaval ga ik er vanuit dat er deze winter wel weer een Slechtvalk in de buurt is.