Canadese ganzen, welke soort?

Gestart door Toine, april 02, 2005, 11:17:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

Toine

Hallo, ik woon aan een meer en toen ik vandaag voorbij fietste zaten er twee Canadese ganzen (in een nabij gelegen meer zitten er nog enkele tientallen). Ik zie helaas niet goed het verschil tussen de Canadese ganzen dus ik ben benieuwd om welke soort het nu precies gaat.
Ik heb met mijn telefoon gauw wat foto's weten te maken; de kwaliteit is ook niet echt goed:








-Arthy-

Lijken mij grote canadese ganzen dieper ga ik niet op de ondersoort in :P
Rick Gevers

thijs

Lijken mij ook gewoon Grote Candezen, andere zijn zeldzaam of ontsnapt meestal, dus als er tientallen zaten kan het ook bijna niet anders ;)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

andre

man en vrouw Grote Canadees
                                                     Andre
Andre Boven

thijs

Huh, geslachten bij ganzen <_<
Wist ik niets van...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Aangezien canadese ganzen vaak in paartjes zijn, begrijp ik dat je zegt man en vrouw. Zou ik ook zeggen.
Thijs Fijen

andre

en wat dacht je van het grote verschil?
een man is altijd groter dan een vrouw.
bij soorten al grauwe , kol en rietgans is dit in het veld ook wel goed te zien(als je er op let)maar bij de kleinere soorten (brand en rotgans)kan dit in het veld moeilijker zijn .
                                     Andre
Andre Boven

Thijs Fijen

Dat wist ik ook niet... Maar altijd?? of bedoel je bij ganzen. Kijk maar naar roofvogels. Mannetjes altijd kleiner.
Thijs Fijen

andre

Bij ganzen dus wel , let er maar eens op als je een paartje grauwe ganzen ziet.
en ook bij roofvogels is het grote verschil inderdaad goed zichtbaar.
bij Havik en Sperwer is dit duidelijk te zien , maar ook bij soorten als Blauwe kiek (2e kj man in de winter is nog niet grijs maar wel kleiner dan een 2e kj vrouw of adult vrouw)
en Zeearend is er grote verschil in mannetjes en vrouwtjes , al zal dit in het veld moeilijk worden .


       
Andre Boven

-Arthy-

CiteerDat wist ik ook niet... Maar altijd?? of bedoel je bij ganzen. Kijk maar naar roofvogels. Mannetjes altijd kleiner.
Ganzen en roofvogels, goede vergelijken  :wacko:  
Rick Gevers

Jan Harteman

#10
Citeeren wat dacht je van het grote verschil?
een man is altijd groter dan een vrouw.
En stel nu dat beide ganzen van een andere ondersoort zijn?
Bijvoorbeeld de man van een kleinere ondersoort dan de vrouw...
dan gaat de theorie niet op :P
Bovendien zijn er wel eens kleine mannen of grote vrouwen (iedere uitzondering bevestigd immers de regel).

en niet minder belangrijk...

Wat versta je onder Grote Canadese gans?
Van alle 12 ondersoorten die er in hun oorspronkelijke leefgebied bestaan kun je soms al amper het verschil zien tussen de verschillende grote rassen...
Laat staan van de ingevoerde en verwilderde ganzen in Nederland/Europa.
Die hebben zich onderling netjes gekruisd zodat never te zeggen valt om welke ondersoort het gaat...

Grote Canadese ondersoorten (B. canadensis)
- Atlantische Canadese gans, Branta canadensis canadensis (nominaatvorm)
- Ducky Canadese gans, Branta canadensis occidentalis
- Grote Canadese gans, Branta canadensis maxima
- Interior Canadese gans, Branta canadensis interior
- Moffitt's Canadese gans, Branta canadensis moffitti
- Vancouver Canadese gans, Branta canadensis fulva
Foto's: http://www.harteman.nl/omnibus/anseriforme...zen/canada.html

Kleine Canadese ondersoorten (B. hutchinsii)
- Richardson's Canadese gans, Branta hutchinsii hutchinsii (nominaatvorm)
- Aleoeten Canadese gans, Branta hutchinsii leucopareia
- Cackling Canadese gans, Branta hutchinsii minima
- Kleine Canadese gans, Branta hutchinsii parvipes
- Taverner's Canadese gans, Branta hutchinsii taverneri
- Bering Island Canadese gans, Branta hutchinsii asiatica (waarsch. uitgestorven)
Foto's: http://www.harteman.nl/omnibus/anseriforme...wergcanada.html

De Canadese ganzen die we in de nederlandse natuur tegenkomen zijn voor de meeste gevallen allemaal kruisingen tussen de diverse ondersoorten...dus Canadese soepganzen ;)

thijs

En in hun oorspronkelijke leefgebiedn?
Ook al weinig zuivere canadezen?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan Harteman

#12
CiteerVan alle 12 ondersoorten die er in hun oorspronkelijke leefgebied bestaan kun je soms al amper het verschil zien tussen de verschillende grote rassen...
Als je op bovenstaande regel doelt...
hiermee bedoel ik te zeggen dat het onderscheid van de diverse geografische rassen moeilijk te zien is. Omdat het puur geografische rassen zijn bestaan er dus ook overlappingsgebieden of gebieden waar ze gezamenlijk naartoe trekken.
In die gebieden krijg je dus ook wel eens samensmeltende groepen/koppels waardoor er ook kruisingen ontstaan (maar in beperkte mate)...hetzelfde wat we in Nederland zien dus (maar omdat hier kleine groepjes leven in een klein landje vinden die elkaar sneller, dus kruisen ze sneller).
De kruisingen van de diverse ondersoorten zijn uiteraard vruchtbaar, dus we zien hier in NL eigenlijk één soort Canadese gans ontstaan...het gemiddelde van de diverse rassen die uit de ingevoerde ondersoorten voortkomt.

thijs

Dus wel eens kruisingen door overlapping in verblijfsplaatsen, maar ook nog groot deel zuivere rassen als ik je goed begrijp?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan Harteman

CiteerDus wel eens kruisingen door overlapping in verblijfsplaatsen, maar ook nog groot deel zuivere rassen als ik je goed begrijp?

Thijs
Ja hoor, genoeg zelfs.
Enkele ondersoorten worden zelfs als overlappings-ras gezien tussen andere ondersoorten die verder uit elkaar leven, de afstanden zijn daar immers groter dan hier (weet zo snel niet welke ondersoorten dat waren).
Zo meen ik dat in het westen de donkerste ondersoorten leven en in het oosten de lichtste. In het noorden leven de kleinste ondersoorten, in het zuiden de grootste...althans, ik meen dat het zo ongeveer is (verbeter me als het toch anders is...heb de boeken nu niet voor me).
Je kunt je voorstellen dat er in het midden van de VS/Canada dus een middenmaat ondersoort leeft die niet donker, maar ook niet lichtgekleurd is.

thijs

Citeer
CiteerDus wel eens kruisingen door overlapping in verblijfsplaatsen, maar ook nog groot deel zuivere rassen als ik je goed begrijp?

Thijs
Ja hoor, genoeg zelfs.
Da's mooi.
Anders krijg je van die Witkopeend/Rosse Stekelstaart tafarelen :(

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar